Zlikwidujmy czarny punkt zanim ktoś zginie!

545
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2018
Lokalizacja Mokotów
rejon 7
Autor pomysłu Robert Buciak
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
50 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • przestrzeń publiczna
  • zdrowie
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
W 2015 roku zbudowano drogi dla rowerów wzdłuż ul. Rzymowskiego. Pomimo zgłaszanych uwag, że wyjazd z ul. Pallutha jest niebezpieczny, nie został on przebudowany w celu poprawy bezpieczeństwa. W efekcie w 2016 roku doszło do przynajmniej 4 wypadków z udziałem rowerzystów w tym miejscu. Przebudujmy ten wyjazd zanim ktoś zginie!

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Mokotów
Obszar objęty pomysłem:
rejon 7
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Rzymowskiego / Pallutha
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Rzymowskiego / Pallutha
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
W 2015 roku zbudowano drogi dla rowerów wzdłuż ul. Rzymowskiego. Pomimo zgłaszanych uwag, że wyjazd z ul. Pallutha jest niebezpieczny, nie został on przebudowany w celu poprawy bezpieczeństwa. W efekcie w 2016 roku doszło do przynajmniej 4 wypadków z udziałem rowerzystów w tym miejscu. Przebudujmy ten wyjazd zanim ktoś zginie!
Opis projektu
Wylot ul. Pallutha ma bardzo duże łuki zakrętów (ok. 20 metrów). Pozwala to kierowcom na wjazd na przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów z dużą prędkością. Dodatkowym utrudnieniem są samochody zaparkowanie zbyt blisko przejścia dla pieszych, przez co ograniczają widoczność.

Projekt polega na przebudowie wyjazdu z ul. Pallutha na ul. Rzymowskiego poprzez zmniejszenie łuków jezdni do 8 metrów i uporządkowaniu parkowania na ul. Pallutha. Będzie to wymagać przesunięcia krawężników i słupków, przestawienia dwóch latarni, a także powiększenia trawników na zewnątrz skrzyżowania. W załącznikach znajdują się zdjęcie tego niebezpiecznego miejsca oraz rysunek pokazujący proponowane zmiany.

Koszt projektu jest szacunkowy, bo trudno go dokładnie obliczyć.
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt ma na celu ograniczenie prawdopodobieństwa wypadków - śmiertelnych i z ciężko rannymi. Przebudowa skrzyżowania przyczyni się do redukcji kosztów wypadków drogowych o ok. 8 mln zł rocznie, z czego wydatków publicznych średnio o ok. 800 tys. zł rocznie.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
przebudowa 45000 zł
projekt budowlany i organizacji ruchu 5000 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
50 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
każdy wypadek śmiertelny i z osobą ciężko ranną, to koszt ok. 2 mln zł, z czego wydatki publiczne na działanie policji, pogotowia, pogrzebu, leczenia szpitalnego i rehabilitacji to ok. 10% tej sumy, czyli 200 tys. zł. Redukcja o 4 wypadki rocznie to redukcja kosztów publicznych średnio o ok. 800 tys. zł rocznie
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
-800 000,00 zł

Dokumenty

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (5)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Szanowny Panie, zasugerowałbym drobną poprawkę - zmianę przebiegu drogi rowerowej w obrębie zjazdu z Rzymowskiego - odgięcie w ten sposób, aby przejazd był przynajmniej pod kątem prostym do zjazdu. Pozwoli to na lepszą obserwację drogi przez rowerzystę i więcej czasu na reakcję przez wcześniejsze / łatwiejsze dostrzeżenie niebezpieczeństwa.
    Jan_Wisniewski  24.01.2017 17:45
    • Dziękuję za komentarz.
      Pana propozycja jest interesująca, ale obawiam się, że pogorszyłaby bezpieczeństwo. Największe bezpieczeństwo uzyskuje się, gdy tor ruchu jest przewidywalny. Najbardziej przewidywalny jest ruch po prostej. Wszelkie załamania drogi dla rowerów będę dezorientować kierowców i powodować kolizje między rowerzystami jadącymi z naprzeciwka.
      robert.buciak  25.01.2017 07:39 Autor projektu
    • Szanowny panie Robercie, dziękuję za odpowiedź!

      Nie mogę się zgodzić z przytoczoną argumentacją. Trudno mówić o nieprzewidywalnym torze jazdy na oznakowanym przejeździe rowerowym, oznakowanym dodatkowo na czerwono. Poza tym mowa jest o kosmetycznej korekcie przebiegu.

      Proszę zauważyć, że w zaproponowanym przez pana przebiegu ryzyko zderzenia czołowego między rowerzystami jest większe. Zbliżając się (od zachodu) do przejazdu trzeba kontrolować dwa obszary, niemożliwe do objęcia wzrokiem jednocześnie, bez obracania głowy, tj nadjeżdżające zza pleców pojazdy oraz nadjeżdżających z przeciwka rowerzystów. Trzeba dużych umiejętności, aby utrzymać tor jazdy podczas obserwowania sytuacji za plecami. Wierzę, że Pan takie umiejętności posiada, ale proszę pomyśleć o współużytkownikach dróg rowerowych.

      Dodatkowym, pozytywnym efektem zmiany jest redundancja bezpieczeństwa. Zbliżając się do przejazdu rowerzysta nie będzie musiał odwracać głowy, przez co będzie mógł obserwować ruch wjeżdzających w Pallutha praktycznie przez cały czas. W zaproponowanym przez Pana wariancie konieczne jest naprzemienne obserwowanie ruchu rowerowego z samochodowym.
      Jan_Wisniewski  25.01.2017 20:46
    • Szanowny Panie Janie,

      To nie zachowanie rowerzystów jest przyczyną wypadków na tym skrzyżowaniu, ale kierowców samochodów. Przypomnę, że na przejeździe rowerowym, to rowerzysta ma pierwszeństwo. Kierowca, który wyjeżdża zza zaparkowanych samochodów powinien zachować szczególną ostrożność. Ponieważ wielu kierowców nie stosuje się do tego przepisu, to trzeba im pomóc za pomocą inżynierii drogowej. Najlepszym sposobem jest zwężenie łuków zakrętu, co ogranicza prędkość samochodów.

      Przebieg drogi dla rowerów ma tutaj minimalne znaczenie.
      robert.buciak  25.01.2017 22:00 Autor projektu
    • Szanowny Panie Robercie, dziękuję za odpowiedź.

      Zgadzam się z pańskim stanowiskiem - to nie rowerzyści powodują zagrożenie na przejazdach i to oni mają tam pierwszeństwo.
      Jeśli projekt przejdzie, a mam taką nadzieję, to będzie bezpieczniej, bez wątpienia lepiej niż jest teraz.

      Proszę pamiętać, że na rowerzyście też spoczywa obowiązek zachowania szczególniej ostrożności podczas zbliżania się do przejazdu, nakładany przez Art. 27 ust. 1 Ustawy. Wypełnianie tego obowiązku nierozerwalnie wiąże się z obserwowaniem pojazdów nadjeżdżających Rzymowskiego pasem do skrętu w prawo. Moje sugestie ułatwiają rowerzyście wypełnianie tego obowiązku.

      Sugeruję również dodanie na pasie do skrętu w prawo oznakowania poziomego A-24.

      Bycie potrąconym nie ze swojej winy wcale nie boli mniej.

      Pozdrawiam serdecznie
      Jan_Wisniewski  29.01.2017 17:22
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany