Zielone torowiska wzdłuż 11 Listopada - eksperyment

Realizacja pomysłu
W ramach projektu, na torowisku na ul. 11 Listopada stworzono pierwsze w Warszawie zielone torowisko na podbudowie z tłucznia. W ramach eksperymentu zielone torowisko zostało podzielone na 7 odcinków. Każdy składa się z innej kombinacji podłoża i roślinności.
Dotychczas zielona zabudowa zakładana była tylko w torowiskach o konstrukcji bezpodsypkowej. Niniejszy test jest próbą znalezienia rozwiązania alternatywnego, pozwalającego na szybsze i mniej kosztowne wykonywanie zielonych torowisk tramwajowych w Warszawie. Zakładany czas trwania projektu badawczego to 3 lata, czyli wnioski i ocenę zastosowanych rozwiązań będzie można sformułować nie wcześniej niż po 2022 r. Oceną objęte będą m. in.: stan estetyczny roślinności, odporność roślin na suszę oraz przede wszystkim wpływ zabudowy na stan podbudowy podsypkowej torowiska.
Lokalizacja
Dane projektu
Zielone torowiska są bardzo popularne w wielu miastach na całym świecie. Niewątpliwie podwyższają estetykę przestrzeni publicznej, zwiększają naturalne powierzchnie retencji wód opadowych i co więcej, charakteryzują się wysokimi walorami w zakresie obniżenia emisji akustycznej związanej z ruchem tramwajów (o ok. 3-5dB względem torowisk z inną zabudową).
Obecnie w Warszawie zabudowa trawiasta stosowana jest tylko na torowiskach o konstrukcji bezpodsypkowej. Tego rodzaju konstrukcje są jednak droższe w realizacji względem torowisk podsypkowych (z zabudową tłuczniową). Ze względu na wskazane wyżej walory torowisk trawiastych wskazane jest przeanalizowanie, w nawiązaniu do dotychczas prowadzanych już przez Tramwaje Warszawskie sp. z o.o. prac, możliwości zastosowania zabudowy trawiastej na torowiskach o konstrukcji podsypkowej. Eksperyment powinien objąć następujące elementy:
- dobór materiału roślinnego (wybór gatunków roślin) do zabudowy w odniesieniu do kwestii utrzymania i odporności na warunki miejskie;
- analizę rozwiązań technicznych umożliwiających porost materiału roślinnego w odniesieniu do m.in. konieczności prowadzenia prac utrzymaniowych torowiska takich jak podbijanie i regulacja.
Efektem finalnym projektu może być opracowanie w przyszłości standardów projektowych i utrzymaniowych dla torowisk z zabudową trawiastą.
Ze względu na eksperymentalny charakter projektu może być on ograniczony czasowo w danej lokalizacji. Dodatkowo z racji nowej technologii i nietypowego podłoża zaprezentowane rozwiązanie nie gwarantuje sukcesu - dopiero wdrożenie go da odpowiedź o możliwościach stosowania. Niemniej z całą pewnością efekty badań i opracowanie standardy będą miały oddziaływanie na obszar całego m.st. Warszawy.
Charakterystyka
Kosztorys
Koszt wykonania 1m^2 zabudowy roślinnej w torowisku o konstrukcji bezpodsypkowej przy zastosowaniu maty drenażowo-magazynującej, substratu oraz maty rozchodnikowej wynosi ok 125 zł/m^2.
Do przytoczonego rozwiązania należy doliczyć jeszcze koszt wykonania izolacji elektrycznej szyn (szacuje na ok 200 zł za metr toru) oraz koszty usunięcia części kruszywa (podsypki).
Akcja promocyjno-edukacyjna - 10 000,00 zł
Co sądzisz o tym pomyśle?
Dodaj komentarzBrak komentarzy