Ponadnormatywne patrole rowerowe policji

763
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2020
Autor pomysłu robert.buciak
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
525 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • przestrzeń publiczna
  • bezpieczeństwo
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
całe miasto
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Opis projektu
Miasto płaci za dodatkowe (ponadnormatywne) patrole policji na Moście Poniatowskiego. Chciałbym, aby miasto opłaciło patrole policji na rowerach.

Proponuję, aby codziennie od początku marca do końca listopada jeździły po mieście 3 dwuosobowe patrole. Jeden po lewej stronie Wisły na północ od Al. Jerozolimskich, jeden po lewej stronie Wisły na południe od Al. Jerozolimskich i jeden po prawej stronie Wisły.

Takie patrole działają np. w Brukseli: https://www.bruzz.be/mobiliteit/fietsbrigade-bekeurt-veel-vaker-het-hinderen-van-openbaar-vervoer-2019-01-30?fbclid=IwAR1KgeGL8iSfbX18MQLg9neDS4nKNcQ5dyeex8VN-J0AaE8ELlxO_Cxwhow

W stolicy Belgii 12-osobowa ekipa rowerowa policji wystawia rocznie 40.000 mandatów. Proponuję, aby 6-osobowa ekipa w warszawie wystawiła w ciągu roku 20.000 mandatów. Licząc, że średni mandat wynosi 200 zł, to wpływy wzrosną o 4 mln zł. Wraz z poprawą bezpieczeństwa i mniejszymi korkami można liczyć na dodatni bilans ekonomiczny w wysokości ok. 20 mln zł rocznie.

Koszt projektu:
275 dni * 3 patrole * 2 osoby * 300 zł = 495.000 zł + zakup 10 rowerów @ 3000 zł = 525.000 zł
Uzasadnienie realizacji projektu
Patrole rowerowe policji jeżdżą w wielu miastach świata, gdyż jest to jedyny sposób na szybkie i sprawne przemieszczanie się służb po zatłoczonym mieście. Patrole rowerowe są też jedynym sposobem na zatrzymywanie osób łamiących liczne wykroczenia drogowe - nie ustąpienie pierwszeństwa na skrzyżowaniach, wjazd na czerwonym świetle, zatrzymanie pojazdu na środku skrzyżowania, zatrzymanie pojazdu na przejściu dla pieszych, zatrzymanie pojazdu na chodniku z dala od krawędzi jezdni, jazda po chodniku, parkowanie mniej 10 metrów od przejścia dla pieszych. Sama świadomość istnienia takich patroli zniechęci wiele osób do popełniania wykroczeń, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa. Dawanie mandatów osobom, które zatrzymały się na środku skrzyżowania spowoduje też, że zmniejszą się korki. Projekt przyniesie też korzyści finansowe dla miasta i budżetu państwa.

Charakterystyka

Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
525 000,00 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
Zgodnie z opinią Komendy Stołecznej Policji wystawienie do służby trzech -2 osobowych patroli dziennie pełniących służbę jedynie na wyznaczonych odcinkach, z uwagi na wystawienie do służby w tym rejonie zarówno patroli pieszych jak i zmotoryzowanych, jest niewspółmiernie do występującego zagrożenia m.in. przekraczania dozwolonej prędkości, jazdy rowerem po chodniku, parkowania mniej niż 10 metrów od chodnika. Ponadto brak infrastruktury drogowej odpowiedniej dla rowerzystów, wzmożony ruch pojazdów i czasokres pełnienia służb o którym mowa w projekcie, zwłaszcza miesiące takiej jak marzec, październik czy listopad w których często panują niesprzyjające warunki atmosferyczne z opadami deszczu czy śniegu stwarzają zagrożenie dla zdrowia i życia policjantów, którzy mieliby pełnić przedmiotowe służby.
Ponadto informuję, że na podstawie obowiązującego w 2019 roku Porozumienia z dnia 14 lutego 2019 roku w sprawie zorganizowania w 2019 roku służb ponadnormatywnych funkcjonariuszy warszawskich jednostek Policji, finansowanych ze środków stanowiących dochody własne m.st. Warszawy istnieje możliwość dyslokacji służb ponadnormatywnych na terenie Warszawy w czasie i miejsca wskazane przez m.st. Warszawę, które należy objąć szczególnym nadzorem prewencyjnym mającym na celu przeciwdziałanie np. aktom wandalizmu, nagminnemu zakłócaniu porządku publicznego, spokoju i spoczynku nocnego oraz zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców.
Należy zaznaczyć, że dodatkowo w okresie letnim służby ponadnormatywne pełnione są także w rejonie Bulwarów Wiślanych, który jest rejonem przyległym do odcinków wymienionych w projekcie.
Dlatego, projekt wystawienia dodatkowych patroli rowerowych w ramach służb ponadnormatywnych, w ocenie Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu m.st. Warszawy oraz Komendy Stołecznej Policji nie znajduje uzasadnienia.

Modyfikacje

09.06.2019 19:38
Autor projektu

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (3)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • A ja bym chciał aby Policja zajęła się wreszcie rowerzystami, notorycznie łamiącymi przepisy.
    Jeżdżącymi bezkarnie po chodnikach, rozpędzających pieszych na[przystankach.
    Jeśli te patrole maja wystawiać mandaty, to ja proponuję aby minimum połowa obowiązkowo było wystawiane rowerzystom.
    Nano Chanceur  10.06.2019 08:09
  • To jest propozycja korupcyjna... dla Policji. Ustawianie 'incentive planu' na ilość wystawianych mandatów to nic innego jak zachęcanie do łamania prawa przez samych policjantów - po to, żeby wyrobić normy...
    A tak serio, to jak zwykle liczby z kosmosu lub urojeń zgłaszającego. Zero analiz tylko, jak zwykle odniesienie do zagranicy, gdzie realia infrastrukturalne są diametralnie inne.
    Panie aktywisto, a może by tak zgłosić projekt, w którym podatnicy sfinansują Panu studia? Jakiekolwiek, byle by była wykładana matematyka i logika.
    YordBoofon  10.06.2019 22:48
  • Projekt do odrzucenia, gdyż nie mieści się w zakresie zadań własnych m.st. Warszawy. O ile rzeczywiście miasto może uczestniczyć w finansowaniu kosztów funkcjonowania Policji, to w sprawie metod i form wykonywania zadań patrolowych przez policjantów nie ma ono nic do gadania, a do tego własnie sprowadza się oczekiwanie, aby wykonywali te zadania na rowerach. To są kompetencje właściwego komendanta Policji.
    SamuelBor  11.06.2019 14:58
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany