Bezpieczne ulice: Conrada, Sokratesa i Przy Agorze - poprawa bezpieczeństwa przejść dla pieszych
863
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski /
W trakcie realizacji
Pomysł na rok 2020
Lokalizacja Bielany

Koszt pomysłu
283 000 zł
Kategoria
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy
Realizacja pomysłu
Aktualizacja:
23.02.2022 11:57
Dokumentacja projektowa została opracowana. We wrześniu 2020 r. został ogłoszony przetarg na budowę. Ze względu na znaczne przekroczenie kosztorysu, przetarg został powtórzony w październiku 2020 r. i ponownie unieważniony. W czerwcu 2021 r. przetarg został ogłoszony ponownie, przetarg został rozstrzygnięty, wybrano wykonawcę. W zakresie ul. Conrada ze względu na kolizję z budową kolektora Lindego-Bis przez MPWiK realizacja musi zostać przesunięta na rok 2022. W zakresie ul. Przy Agorze, przetarg został ogłoszony ponownie w styczniu 2022 r., jedyna otrzymna oferta znacznie przekroczyła budżet, przetarg nie został rozstrzygnięty.
Jednostka odpowiadająca za realizację:
Zarząd Dróg Miejskich
Lokalizacja
Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Bielany
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Ulice: Conrada, Sokratesa i Przy Agorze w lokalizacjach:
1) skrzyżowanie Conrada x Brązownicza (na wysokości adresu Conrada 10)
2) Conrada (tuż za pętlą Chomiczówka, na wysokości budynku Conrada 14)
3) skrzyżowanie Sokratesa x Petofiego (na wysokości adresu Sokratesa 7)
4) przy sklepie Agora (na wysokości adresu Przy Agorze 15)
5) na wysokości adresu Przy Agorze 11A
1) skrzyżowanie Conrada x Brązownicza (na wysokości adresu Conrada 10)
2) Conrada (tuż za pętlą Chomiczówka, na wysokości budynku Conrada 14)
3) skrzyżowanie Sokratesa x Petofiego (na wysokości adresu Sokratesa 7)
4) przy sklepie Agora (na wysokości adresu Przy Agorze 15)
5) na wysokości adresu Przy Agorze 11A
Dane projektu
Opis projektu
Na przejściach:
przy sklepie Agora (na wysokości adresu Przy Agorze 15)
na wysokości adresu Przy Agorze 11A
zostaną poszerzone azyle dla pieszych w celu uspokojenia ruchu i zwiększenia bezpieczeństwa pieszych.
Na przejściach:
skrzyżowanie Conrada x Brązownicza (na wysokości adresu Conrada 10)
Conrada (tuż za pętlą Chomiczówka, na wysokości budynku Conrada 14)
zostanie wykonane biało-czerwone oznakowanie poziome.
Na przejściu Sokratesa x Petofiego (na wysokości adresu Sokratesa 7) zostanie zainstalowane aktywne przejście.
"Aktywne" przejścia dla pieszych to zestaw rozwiązań infrastrukturalnych, które powodują, że kierowca ma więcej czasu na reakcję a pieszy jest lepiej dostrzegalny. Z informacji Zarządu Dróg Miejskich wynika, że bezpieczeństwo na przejściach, na których zastosowano takie rozwiązania w Warszawie, poprawiło się.
Z czego składa się aktywne przejście? Głównym jego elementem jest pulsacyjne żółte światło, uruchamiane za pomocą czujnika ruchu. Wykrywa on pieszych zbliżających się do przejścia i uruchamia sygnał ostrzegawczy dla kierowców (tak jak na rysunku w załączeniu). Ponadto, przejście jest wyposażone w punktowe elementy LED i jest odpowiednio doświetlone po zmroku. Przejście jest oznakowane (m.in. czerwonym malowaniem), a na odcinku dojazdowym nawierzchnia jest bardziej szorstka, aby ułatwić hamowanie.
Jak dotychczas w Warszawie pojawiło się kilkanaście takich przejść, a kierowcy i piesi kojarzyć je mogą m.in. z lokalizacji: ks. J. Popiełuszki – P. Gojawiczyńskiej, Z. Krasińskiego – S. Czarnieckiego, A. Mickiewicza – L. Mierosławskiego, Powstańców Śląskich – Pirenejska, Marszałkowska – Senatorska, Al. Jerozolimskie – Spiska, al. KEN – P. Telekiego, al. Niepodległości – Lenartowicza.
Projekt zakłada budowę "aktywnego" przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Sokratesa x Petofiego (na wysokości adresu Sokratesa 7).
Wśród rozwiązań projektowych "aktywnych" przejść dla pieszych należałoby uwzględnić:
- aktywne punktowe elementy najezdniowe LED,
- czujniki ruchu,
- lampy ostrzegawcze,
- oznakowanie poziome w formie biało-czerwonych pasów - oznakowanie grubowarstowe strukturalne,
- system antypoślizgowy, zapewniający skrócenie drogi hamowania,
- aktywne doświetlenie przejścia dla pieszych ledowymi lampami doświetlającymi,
- montaż nawierzchni antypoślizgowej,
Informacja ZDM: https://zdm.waw.pl/aktualnosci/aktywne-przejscia-dzialaja/
przy sklepie Agora (na wysokości adresu Przy Agorze 15)
na wysokości adresu Przy Agorze 11A
zostaną poszerzone azyle dla pieszych w celu uspokojenia ruchu i zwiększenia bezpieczeństwa pieszych.
Na przejściach:
skrzyżowanie Conrada x Brązownicza (na wysokości adresu Conrada 10)
Conrada (tuż za pętlą Chomiczówka, na wysokości budynku Conrada 14)
zostanie wykonane biało-czerwone oznakowanie poziome.
Na przejściu Sokratesa x Petofiego (na wysokości adresu Sokratesa 7) zostanie zainstalowane aktywne przejście.
"Aktywne" przejścia dla pieszych to zestaw rozwiązań infrastrukturalnych, które powodują, że kierowca ma więcej czasu na reakcję a pieszy jest lepiej dostrzegalny. Z informacji Zarządu Dróg Miejskich wynika, że bezpieczeństwo na przejściach, na których zastosowano takie rozwiązania w Warszawie, poprawiło się.
Z czego składa się aktywne przejście? Głównym jego elementem jest pulsacyjne żółte światło, uruchamiane za pomocą czujnika ruchu. Wykrywa on pieszych zbliżających się do przejścia i uruchamia sygnał ostrzegawczy dla kierowców (tak jak na rysunku w załączeniu). Ponadto, przejście jest wyposażone w punktowe elementy LED i jest odpowiednio doświetlone po zmroku. Przejście jest oznakowane (m.in. czerwonym malowaniem), a na odcinku dojazdowym nawierzchnia jest bardziej szorstka, aby ułatwić hamowanie.
Jak dotychczas w Warszawie pojawiło się kilkanaście takich przejść, a kierowcy i piesi kojarzyć je mogą m.in. z lokalizacji: ks. J. Popiełuszki – P. Gojawiczyńskiej, Z. Krasińskiego – S. Czarnieckiego, A. Mickiewicza – L. Mierosławskiego, Powstańców Śląskich – Pirenejska, Marszałkowska – Senatorska, Al. Jerozolimskie – Spiska, al. KEN – P. Telekiego, al. Niepodległości – Lenartowicza.
Projekt zakłada budowę "aktywnego" przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Sokratesa x Petofiego (na wysokości adresu Sokratesa 7).
Wśród rozwiązań projektowych "aktywnych" przejść dla pieszych należałoby uwzględnić:
- aktywne punktowe elementy najezdniowe LED,
- czujniki ruchu,
- lampy ostrzegawcze,
- oznakowanie poziome w formie biało-czerwonych pasów - oznakowanie grubowarstowe strukturalne,
- system antypoślizgowy, zapewniający skrócenie drogi hamowania,
- aktywne doświetlenie przejścia dla pieszych ledowymi lampami doświetlającymi,
- montaż nawierzchni antypoślizgowej,
Informacja ZDM: https://zdm.waw.pl/aktualnosci/aktywne-przejscia-dzialaja/
Uzasadnienie realizacji projektu
Ciąg ulic Conrada, Sokratesa i Przy Agorze należy rozpatrywać spójnie pod względem rozwiązań infrastrukturalnych. Statystyki wypadów z udziałem pieszych na tych ulicach nie napawają optymizmem. Niniejszy projekt jest propozycją na poprawę bezpieczeństwa tych ulic.
Charakterystyka
Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu
Kosztorys
Kosztorys realizacji projektu
Budowa aktywnego przejścia dla pieszych: 150 000 zł
Poszerzenie azyli: 2 x 50 000 zł
Wykonanie biało-czerwonego malowania: 2 x 4 000 zł
Dokumentacja projektowa: 25 000 zł
Łącznie: 283 000 zł
Poszerzenie azyli: 2 x 50 000 zł
Wykonanie biało-czerwonego malowania: 2 x 4 000 zł
Dokumentacja projektowa: 25 000 zł
Łącznie: 283 000 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
283 000,00 zł
Skutki realizacji
Skutki realizacji
Modyfikacje
10.06.2019 09:22
10.06.2019 22:59
26.07.2019 12:55
21.08.2019 12:54
23.08.2019 13:37
Co sądzisz o tym pomyśle?
Dodaj komentarzInstalowanie takich choinek na przejściach gdzie pieszy ma do pokonania więcej niż jeden pas ruchu to absolutne nieporozumienie - jedne z najgorszych instalacji można obejrzeć w Alejach Waszyngtona.
Rozsądni kierowcy nie potrzebują informacji o pieszym na przejściu a piratów drogowych należy fizycznie spowalniać.
Co do meritum, kierowcy przepuszczają pieszych już teraz.
https://tustolica.pl/tragiczny-wypadek-policja-szuka-swiadkow_80629
Migające światełka nie poprawią bezpieczeństwa w tym miejscu.