Poprawiamy komunikację miejską - czyli czekamy krócej na przystanku w centrum miasta (częściej autobusy 103 106 135 138 157 159 162 208 i 220) oraz sprawniejsze i bezpieczniejsze funkcjonowanie buspasów

831
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2021
Autor pomysłu patryk84b
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
4 348 306 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • ochrona środowiska
  • przestrzeń publiczna
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Projekt polega na tym aby zwiększyć częstotliwość w międzyszczycie na liniach, które funkcjonują jako jedyne na danym ciągu komunikacyjnym w centrum, a oraz na poprawie bezpieczeństwa funkcjonowania buspasów poprzez zamianę parkowania skośnego na prostopadłe.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
trasa linii 103, planowanej 106, 135, 138, 157, 159, 162, 208, 220 oraz działki nr dz. 18/4 z obrębu 2-02-02; nr 2/2 z obrębu 2-01-01, nr 40/4 z obrębu 2-01-02, nr 1 z obrębu 5-05-01, nr 17/1 obrębu 5-03-09, nr 1/3 z obrębu 5-05-02, nr 135/2 z obrębu 5-03-10; Sobieskiego przy Kostrzewskiego i Belwederska przy Gagarina, a także przy skrzyżowaniu ulic Bema i Prądzyńskiego
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
trasa linii 103, planowanej 106, 135, 138, 157, 159, 162, 208, 220 oraz działki nr dz. 18/4 z obrębu 2-02-02; nr 2/2 z obrębu 2-01-01, nr 40/4 z obrębu 2-01-02, nr 1 z obrębu 5-05-01, nr 17/1 obrębu 5-03-09, nr 1/3 z obrębu 5-05-02, nr 135/2 z obrębu 5-03-10; Sobieskiego przy Kostrzewskiego i Belwederska przy Gagarina, a także przy skrzyżowaniu ulic Bema i Prądzyńskiego

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt polega na tym aby zwiększyć częstotliwość w międzyszczycie na liniach, które funkcjonują jako jedyne na danym ciągu komunikacyjnym w centrum, a oraz na poprawie bezpieczeństwa funkcjonowania buspasów poprzez zamianę parkowania skośnego na prostopadłe.
Opis projektu
Projekt polega na tym:

1. aby zwiększyć częstotliwość w międzyszczycie na liniach, które funkcjonują jako jedyne na danym ciągu komunikacyjnym w centrum. Są to:

- planowana linia 106 w ciągu ulic Grzybowska - Królewska oraz Tamka, którą ZTM chce uruchomić co 15 min między 9.00-14.00; projekt ten przewiduje, by kursował co 10 min

- linia 157, która łączy Żelazną i Smoczą, przy której znajduje się dość dużo punktów usługowej oraz biura - projekt przewiduje także podbicie częstotliwości w szczycie, tj. między 7-17 do kursowania co 10 min

- linia 159, która jako jedyna kursuje ulicą Koszykową, a z której to daleko jest do przystanków w Trasie Łazienkowskiej lub tramwaju w Jerozolimskich - projekt przewiduje także podbicie częstotliwości w szczycie, tj. między 7.00-17.00 do kursowania co 10 min

- linia 103, która jako jedyna łączy rejon Wolskiej, Płockiej z dworcem kolejowym oraz Żoliborzem Południowym - podbicie częstotliwości do kursowania w godz. 9.00 - 14.00 co 10 minut

- linia 135, która jako jedyna dociera do stacji metra Szwedzka i kursuje przez Nową Pragę, jako jedyna Jagiellońską w rejonie Kępnej, Grenadierów łącząc szpital Grochowski i w ciągu ulic Chłopickiego (bazar Szembeka i stacja PKP Olszynka Grochowska) - projekt przewiduje jedynie zwiększenie częstotliwości w między szczycie, aby oczekiwanie nie było dłuższe niż 15 min (obecnie jeździ w międzyszczycie co 20 minut)

- linia 162, która łączy urząd dzielnicy Praga Południe na Kłopotowskiego i rozbudowujące się przyszłe centrum Pragi Południe w rejonie Portu Praskiego ze stacją PKP Powiśle (jako jedyna linia przy tej części dworca) i Mokotowem Dolnym - projekt przewiduje, aby autobus na odcinku Chełmska - Pl. Hallera kursował w międzyszczycie nie rzadziej niż co 10 min (obecnie 15 minut)

- linia 138, która łączy szpital na Madalińskiego, Mordor, rejon Saskiej Kępy oraz Zabraniecką i Ząbkowską to węzłów komunikacyjnych umożliwiających przesiadkę - projekt przewiduje jedynie podbicie częstotliwości w godz. 9.00 - 14.00 do 15 minut (obecnie 20 minut), pomimo, że pasażerowie nadal na przystankach Madalińskiego-Szpital, Kryniczna będą mieli tylko tę linię do dyspozycji

- linia 220, która nie kursuje w centrum, ale jest nową linią obwodową i jako jedyna kursuje na ciągu ulic Szyszkowa i al. 4 Czerwca 1989 r. łącząc Okęcie, Skorosze, nowe osiedla przy Nowych Włochach z Jelonkami i Bemowem - projekt przywiduje podbicie częstotliwości w godz. 9.00-14.00 do 15 minut (obecnie co 20 minut)

- linia 208, która jako jedyna kursująca Włodarzewską i to jednokierunkową łączy ten fragment dzielnicy - projekt przewiduje kursowanie w międzyszczycie, tj w godz. 9.30 - 14:00 co 10 minut

2. poprawić bezpieczeństwa funkcjonowania buspasów poprzez zamianę parkowania skośnego na prostopadłe na wybranych ulicach:
- pomiędzy Niemcewicza a Daleką (dz. 18/4 z obrębu 2-02-02);

- dz. 2/2 z obrębu 2-01-01, dz. 40/4 z obrębu 2-01-02, działka 1 z obrębu 5-05-01, działka nr 17/1 obrębu 5-03-09, działka nr 1/3 z obrębu 5-05-02, działka nr 135/2 z obrębu 5-03-10;

- przy przystanku SPACEROWA w ul. Belwederska w kierunku Nowego Światu pomiędzy przystankiem a przejściem dla pieszych przy skrzyżowaniu z Gagarina.

Aby zamontować słupki w rejonie przystanku KOSTRZEWSKIEGO (od kładki do numeru 112A) w stronę centrum, gdzie notorycznie parkują samochody.

3. aby wybudować chodnik u zbiegu ulic Bema i Prądzyńskiego, aby można było bezpiecznie wejść na nową kładkę nad torami kolejowymi (dowiązanie do nowego chodnika na terenie kolejowym).

Kosztorys:
skrócenie czasu oczekiwania na autobus (zgodnie z załącznikiem) - 4208308,40
zmiana organizacji ruchu (projekt i wykonanie) - 120 000 zł
budowa chodnika przy Bema i Prądzyńskiego - 20 000 zł
Łącznie: 4 348 306, 49 zł
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt ma poprawić konkurencyjność transportu publicznego w dni robocze, kiedy mieszkańcy załatwiają sprawy w różnych biurach, urzędach, instytucjach. Trasy zostały dobrane w traki sposób, gdzie przez ważne przestanki przebiega tylko 1 linia kursująca, a czas oczekiwania na tym przystanku jest dłuższy niż 10 minut. Bez dobrej częstotliwości autobusów także w międzyszczycie nie uda się zachęcić ludzi do podróżowania po mieście i załatwiania spraw za pomocą komunikacji zbiorowej. Między godzinami 9.00 - 14.00 są największe problemy z parkowaniem, bo w tym czasie ludzi do biur zamawiają sobie jedzenie, inni jeżdżą załatwiać sprawy, jeszcze inni życzą sobie zakupy z dostawą do miejsca pracy. Natomiast bez sprawnie funkcjonujących buspasów nie będzie możliwe TANIE zwiększenie podaży, aby jeszcze bardziej zachęcić ludzi do podróżowania komunikacją miejską. Wskazane lokalizacje miejsc parkingowych przy busapach powodują duże utrudniania w poruszaniu się autobusów w mieście. Często dochodzi tam do gwałtownego hamowania, bo zwyczajnie przy parkowaniu skośnym kierowca samochodu ma ograniczoną widoczność, a kierowca autobusu nie zawsze widzi, że nagle wyjeżdża autobus. Dodatkowo zostałyby zrealizowane zaobserwowane braki, jakie przeszkadzają pasażerom (zastawiony przystanek przy Kostrzewskiego oraz brak chodnika do przystanku w rejonie Bema).

Charakterystyka

Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
4 348 306,40 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
Projekt został oceniony negatywnie m.in. z uwagi na zadania własne, które realizuje Zarząd Transportu Miejskiego, oraz niezgodność ze Standardami dostępności dla m.st. Warszawy.
Ponadto, obecne przepisy ustawy prawo o ruchu drogowym regulują część dotyczącą parkowania samochodów w przestrzeni miejskiej.

Modyfikacje

20.01.2020 19:04
Autor projektu

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Brak komentarzy

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany