Bezpieczna i zielona przestrzeń dla pieszych i rowerzystów przy PKP Stadion

738
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2022
Autor pomysłu Maciej Saja
Współautorzy Kuba Czajkowski
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
1 248 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • ochrona środowiska
  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Projekt zakłada budowę trasy rowerowej od Metra Stadion Narodowy do Alei Wedla, rozpłytowanie placu przed stacją kolejową PKP Stadion, posadzenie nowych drzew i krzewów oraz budowę chodników w miejscach, gdzie ich obecnie brakuje.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Okolice ulicy Jana Zamojskiego i alei Zielenieckiej, ulica Jagiellońska przy ulicy Marcinkowskiego
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Okolice stacji PKP Stadion
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt zakłada budowę trasy rowerowej od Metra Stadion Narodowy do Alei Wedla, rozpłytowanie placu przed stacją kolejową PKP Stadion, posadzenie nowych drzew i krzewów oraz budowę chodników w miejscach, gdzie ich obecnie brakuje.
Opis projektu
Projekt "Bezpieczna i zielona przestrzeń dla pieszych i rowerzystów przy PKP Stadion" zakłada:
- Budowę brakującego odcinka trasy dla rowerów pomiędzy stacją PKP Stadion i aleją Wedla.
- Rozpłytowanie placu przed stacją kolejową PKP Stadion
- Posadzenie nowych drzew i krzewów
- Montaż ławek z oparciem na placu przed stacją PKP Stadion
- Montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego U-12c wzdłuż jezdni
- Wyznaczenie nowego przejścia dla pieszych
- Budowa wyniesionych przejść dla pieszych przy PKP Stadion
- Wybudowanie chodników w miejsce istniejących przedeptów, w strefie dojścia między przystankiem aleja Zieleniecka i stacją PKP Stadion (jak na załączonym rysunku).
- Wybudowanie brakującego chodnika po południowej stronie ulicy Jagiellońskiej przy ulicy Marcinkowskiego
- Wykonanie niezbędnych projektów tras rowerowych oraz placu przed stacją
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Budowa tras rowerowych zwiększy bezpieczeństwo rowerzystów. Część użytkowników decyduje się na nielegalny przejazd po chodniku wzdłuż ulicy Zamojskiego i znajdującego się tam targowiska, inni jadą ulicą, a potem niebezpiecznym pięciopasmowym fragmentem ulicy Targowej.

Na placu przy PKP Stadion kierowcy nielegalnie parkują i driftują na miejskim placu przy stacji kolejowej. Jest to bardzo niebezpieczne i powoduje uciążliwy hałas dla okolicznych mieszkańców. Interwencje służb porządkowych są krótkotrwale skuteczne i wymagane są rozwiązania infrastrukturalne. Montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego U-12c wzdłuż jezdni oraz rozpłytowanie placu uniemożliwią łamanie przepisów i tworzenie zagrożenia dla pieszych.

Wyznaczenie nowego przejścia dla pieszych pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo pieszych. Obecnie przedept istnieje po obu stronach jezdni (widoczny jest nawet na zdjęciach lotniczych, dostępnych np. na mapie Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy) i nie ma przejścia dla pieszych pomiędzy jego dwoma częściami.

Budowa wyniesionych przejść dla pieszych poprawi bezpieczeństwo pieszych i ich komfort oraz ukróci nielegalne wyścigi na Błoniach Stadionu Narodowego, bo jest funkcjonalną alternatywą dla progów zwalniających. Przy dużym natężeniu ruchu jakie jest widoczne w tamtej okolicy jedynie przy okazji wydarzeń na Stadionie Narodowym wyniesione przejścia poprawią również komfort pieszych, bo nie będą musieli oni przeciskać się na drugą stronę jezdni pomiędzy autami, które często wjeżdżają na przejścia.

Zieleń, która tam się pojawi sprawi, że przestrzeń ta będzie bardziej atrakcyjna dla mieszkańców i przystosowana do zmian klimatycznych (cień, mała retencja, filtrowanie powietrza).

Chodniki w miejscu przedeptów poprawi komfort przesiadających się z autobusów i tramwajów na pociąg lub metro. Chodnik na ulicy Jagiellońskiej umożliwi wygodne przejście z Pragi Północ do stacji metra i stacji kolejowej.

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
1 248 000,00 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
1.Budowa brakującego odcinka trasy dla rowerów pomiędzy stacją PKP Stadion i aleją Wedla. - Budowa przedmiotowych odcinków dróg dla rowerów musiałaby się odbywać na terenie należącym do PKP oraz podmiotów prywatnych. Ponadto budowa przedmiotów odcinków dróg dla rowerów wymagałaby przebudowy sygnalizacji świetlnej. Przebudowa sygnalizacji świetlnej wiąże się z uzyskaniem pełnej dokumentacji projektowej, której zakres uzgodnienia przekroczyłby okres 12 miesięcy. 2. Rozpłytowanie placu przed stacją kolejową PKP Stadion – Na podstawie uzyskanej opinii od Urzędu Dzielnicy Praga-Południe m. st. Warszawa, dla działki nr 9/4 z obrębu 3-01-01 prowadzone jest postępowanie związane z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży. 3.Posadzenie nowych drzew i krzewów - Na podstawie uzyskanej opinii od Urzędu Dzielnicy Praga-Południe m. st. Warszawa, dla działki nr 9/4 z obrębu 3-01-01 prowadzone jest postępowanie związane z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży. 4. Montaż ławek z oparciem na placu przed stacją PKP Stadion – Na podstawie uzyskanej opinii od Urzędu Dzielnicy Praga-Południe m. st. Warszawa, dla działki nr 9/4 z obrębu 3-01-01 prowadzone jest postępowanie związane z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży. Ponadto część zakresu projektu musiałaby zostać na działkach należących do PKP. 5.Wyznaczenie nowego przejścia dla pieszych – Na podstawie uzyskanej opinii od Urzędu Dzielnicy Praga-Południe m. st. Warszawa, dla działki nr 9/4 z obrębu 3-01-01 prowadzone jest postępowanie związane z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży. 6.Budowa wyniesionych przejść dla pieszych przy PKP Stadion – Na podstawie uzyskanej opinii od Urzędu Dzielnicy Praga-Południe m. st. Warszawa, dla działki nr 9/4 z obrębu 3-01-01 prowadzone jest postępowanie związane z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży. 7.Wybudowanie chodników w miejsce istniejących przedeptów, w strefie dojścia między przystankiem aleja Zieleniecka i stacją PKP Stadion. – Na podstawie uzyskanej opinii od Urzędu Dzielnicy Praga-Południe m. st. Warszawa, dla działki nr 9/4 z obrębu 3-01-01 prowadzone jest postępowanie związane z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży. 8. Wybudowanie brakującego chodnika po południowej stronie ulicy Jagiellońskiej przy ulicy Marcinkowskiego – budowa chodnika w przedmiotowej lokalizacji zostanie włączona do projektu ogólnomiejskiego z budżetu obywatelskiego nr 42 - "„Budowa chodników na Białołęce, Mokotowie, Ursynowie i Pradze Południe." w uzgodnieniu z autorami.

Modyfikacje

25.01.2021 22:54
Autor projektu

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (2)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Super, trzymam kciuki za pozytywną weryfikację i będę głosować :)
    Wanda Grudzień  25.01.2021 23:14
  • Opis projektu jest ciekawy i podoba mi się zwłaszcza w sytuacji gdy piesi mogą czuć się bezpieczniejsi w tym rejonie
    Mieszkaniec22406  24.02.2021 22:00
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany