Aleja Wilanowska - ciągła trasa dla rowerzystów.

1478
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2022
Lokalizacja Mokotów
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
595 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • ochrona środowiska
  • przestrzeń publiczna
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy
Po wybudowaniu drogi rowerowej od ul. Bukowińskiej do drogi technicznej w pobliżu ul. Dominikańskiej, Aleja Wilanowska zyskała odcinek dobrej jakości infrastruktury rowerowej, zachęcającej do jazdy. Jednak jadąc w dół, rowerzysta napotyka na koniec drogi rowerowej i brak dalszej infrastruktury. Projekt przewiduje kontynuację tej trasy w postaci ciągu pieszo-rowerowego.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Mokotów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Al. Wilanowska od nr 212 do Al. Sikorskiego
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
strona północna
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Po wybudowaniu drogi rowerowej od ul. Bukowińskiej do drogi technicznej w pobliżu ul. Dominikańskiej, Aleja Wilanowska zyskała odcinek dobrej jakości infrastruktury rowerowej, zachęcającej do jazdy. Jednak jadąc w dół, rowerzysta napotyka na koniec drogi rowerowej i brak dalszej infrastruktury. Projekt przewiduje kontynuację tej trasy w postaci ciągu pieszo-rowerowego.
Opis projektu
Projekt polega na wytyczeniu trasy rowerowej od zakończonej obecnie ślepo drogi rowerowej (strona północna) do Sikorskiego. Ze względu na występujące obecnie ograniczenia, zlikwidowano występujące tam wcześniej oznakowanie ciągu pieszo-rowerowego na tym odcinku. Mimo to bardzo wielu rowerzystów jedzie tą trasą, nie mając innego wyboru. Jednak wprowadzenie pewnych zmian pozwoliłoby na przywrócenie legalnego ruchu rowerowego na tym odcinku.

W ramach projektu przewiduję:
- wprowadzenie kontraruchu na drodze technicznej od ślepo zakończonej ddr do okolic przystanku na wysokości ul. Dominikańskiej (strona północna)
- likwidację zatoki przystankowej i przesunięcie przystanku (Dominikańska 02) w miejsce obecnej zatoki. Ta zmiana pozwoli na uzyskanie miejsca potrzebnego do wytyczenia fragmentu drogi rowerowej w tym miejscu, gdyż mieszanie się ruchu rowerowego z miejscem wysiadania pasażerów komunikacji miejskiej nie jest korzystnym rozwiązaniem.
- oznakowanie dalszego odcinka trasy jako cpr
- wyznaczenie przejazdu rowerowego przez ul. Potoki (jest tam pozostawiona na to rezerwa)
- oznakowanie dalszego odcinka jako cpr
- likwidację zatoki przystankowej przystanku Dolina Służewiecka 04, przesunięcie przystanku w miejsce obecnej zatoki, wyznaczenie ddr w miejscu, gdzie obecnie znajduje się przystanek.
- oznakowanie łącznika między al Wilanowską a ul. Bergamotki jako chodnika z dopuszczonym ruchem rowerowym. Byłaby to alternatywa dla jazdy koło przystanku Dolina Służewiecka 04 dla osób jadących od Al. Sikorskiego (alternatywnie można ten chodnik oznaczyć jako ciąg pieszo-rowerowy).

Dodatkowe wyjaśnienie do likwidacji zatok przystankowych na Al. Wilanowskiej:
- w miejscu, w którym znajdują się przystanki autobusowe, obecnie pozostaje tylko niewielka przestrzeń dla pieszych i rowerzystów pomiędzy wiatą a krawędzią przystanku.
- w momencie, kiedy podjeżdża autobus następuje niebezpieczeństwo kolizji między rowerzystą jadącym w dół Al. Wilanowskiej, a pasażerem autobusu. (zwracam uwagę, że bez względu na obecną organizację ruchu, rowerzyści tam jeżdżą, bo nie mają żadnej bezpiecznej alternatywy w okolicy, odpowiedniej dla mniej doświadczonych rowerzystów)
- Jedynym sposobem na likwidację tego konfliktowego miejsca jest rezygnacja z zatoki i postój autobusów na prawym pasie w tym miejscu oraz poprowadzenie ddr za przystankiem.
- Jednocześnie zachowana zostanie przepustowość dla samochodów na drugim pasie jezdni.
- Aleja Wilanowska korkuje się często w godzinach popołudiowych na jezdni południowej (w dół). Na jezdni północnej korki raczej nie występują poza odcinkiem tuż przed ul Puławską i ul. Bukowińską. W związku z tym likwidacja zatoki nie pogorszy przepustowości na tej ulicy.
- W przypadku zatoki na dole Al. Wilanowskiej (Przystanek Dolina Służewiecka) łagodny łuk oraz długi odcinek przejścia dla pieszych jest miescem niebezpiecznym dla pieszych przechodzących przez al. Wilanowską. Likwidacja zatoki w tym miejscu stanowiłaby poprawę bezpieczeństwa pieszych w tym miejscu.
- w przypadku dolnej zatoki możliwe jest pozostawienie krótkiego pasa rozbiegowego dla skręcających samochodów (tylko do pierwszej latarni, bo w tym miejscu droga rowerowa mogłaby znaleźć się na obecnym pasie zieleni lub na rozszerzonym fragmencie chodnika w rejonie skrzyżówania. Jednak na wysokości komisu samochodowego jedynie likwidacja zatoki i przesunięcie przystanku tak, żeby autobus zatrzymywał się na pasie ruchu, pozwoli na poprowadzenie ruchu rowerowego za przystanku, rozłącznie z miejscem wysiadania pasażerów (obecnie jest to miejsce niebezpieczne ze względu na możliwą kolizję rowerzystów i wysiadających pasażerów).

Kosztorys:
wyznaczenie kontraruchu na drodze technicznej 10 tys. zł
likwidacja zatoki i przesunięcie przystanku Dominikańska 02 200 tys. zł
budowa ddr w miejscu zatoki (70 m) 70 tys. zł
oznakowanie cpr na odcinku Dominikańska-Potoki 10 tys. zł
przejazd rowerowy przez ul. Potoki 20 tys. zł
oznakowanie cpr na odcinku Potoki-Sikorskiego 10 tys. zł
dopuszczony ruch rowerowy na łączniku Al. Wilanowskiej z ul. Bergamotki 5 tys. zł
likwidacja zatoki i przesunięcie przystanku Dolina Służewiecka 04 200 tys. zł
budowa ddr w miejscu zatoki 70 tys. zł
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Brakuje dla rowerzystów kompletnego ciągu komunikacyjnego łączącego Dolny i Górny Mokotów oraz Wilanów z Mokotowem. W miejscu, gdzie proponowany jest ciąg pieszo-rowerowy, jeździ już teraz bardzo wielu rowerzystów, gdyż nie ma dla nich alternatywy, a większość obawia się o swoje bezpieczeństwo na jezdni. Ruch pieszy w tym miejscu nie jest duży, co pozwala na bezpieczne mieszanie się ruchu pieszego i rowerowego (z wyjątkiem przystanków, gdzie postuluję poprowadzenie drogi rowerowej za przystankiem). Wprowadzone zmiany poprawią bezpieczeństwo rowerzystów i pasażerów wysiadających z autobusu (obecnie jest tam ryzyko zderzenia rowerzysty z pasażerem).

Charakterystyka

Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
595 000,00 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
Zgodnie z zasadą spójności określoną w "Standardach projektowych i wykonawczych dla systemu rowerowego m.st. Warszawa" infrastruktura powinna zapewniać ciągłość i stanowić dowiązanie do istniejącej już infrastruktury, lub co najmniej umożliwiać kontynuację jazdy po jezdni. Taka inwestycja na całym wskazanym w projekcie odcinku wymaga miejscowo przebudowy drogi (brak miejsca w rejonie skrzyżowania z ul. Sikorskiego i Dominikańską – konieczność likwidacji zatok autobusowych), co jest zadaniem wykraczającym poza 1 rok budżetowy.

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Brak komentarzy

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany