Czasowe wyłączanie sygnalizacji świetlnej w godzinach nocnych

1904
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2022
Autor pomysłu Mieszkaniec
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
50 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • ochrona środowiska
  • przestrzeń publiczna
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Projekt zakłada czasowe wyłączenie sygnalizacji w godzinach 23:00 - 5:30 na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, które nie są w tych godzinach ruchliwe.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Inspiracją do czasowego wyłączenia skrzyżowań/przejść dla pieszych było przede wszystkim puste przejście dla pieszych w godzinach wieczornych na ul. Odyńca przy przystanku autobusowym Tagore'a, które zawsze wyświetla czerwone światło dla samochodów, które dopiero co przejechały aleję Niepodległości.
Kolejnym miejscem w którym konieczna jest interwencja to skrzyżowanie Al. Wilanowskiej i ulicy Przyczółkowej. Na danym skrzyżowaniu światła do skrętu w prawo są zupełnie niepotrzebne, a z pewnością są zbędne w godzinach wieczornych, kiedy piesi i pojazdy czekają po kilka minut na zmianę świateł, a nikt nie przechodzi i nie przejeżdża.
Ponadto, cała ulica Wiertnicza stała się ważną szosą dojazdową do Południowej Obwodnicy Warszawy i taka droga nie powinna mieć całodobowej sygnalizacji świetlnej co 100 metrów wyłącznie dla przejść dla pieszych.
Wierzę, że istnieje jeszcze dużo miejsc w których możliwa jest poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu i ufam zarządzającym, że znając swoje miasto będą mogli wytypować kolejne lokalizacje.
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Wskazane na mapie punkty
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt zakłada czasowe wyłączenie sygnalizacji w godzinach 23:00 - 5:30 na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, które nie są w tych godzinach ruchliwe.
Opis projektu
Projekt zakłada czasowe wyłączenie sygnalizacji świetlnej w godzinach 23:00 - 5:30 na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, które nie są w tych godzinach ruchliwe.
Ma to na celu poprawę bezpieczeństwa użytkowników dróg poprzez zwiększenie ich koncentracji zarówno za kierownicą, jak i przy przechodzeniu przez jezdnię oraz polepszenie płynności ruchu w godzinach nocnych.
Ułatwi to również przemieszczanie się mieszkańcom, poprawi płynność ruchu i przyczyni się do zmniejszenia emisji spalin i umożliwi oszczędzanie energii elektrycznej.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Pomysł na projekt zrodził się w czasie wieczornych przejazdów i spacerów po Warszawie, gdy można było zauważyć możliwość zwiększenia płynności i bezpieczeństwa ruchu poprzez czasowe wyłączenie sygnalizacji świetlnej w godzinach nocnych.
Użytkownicy dróg i przejść dla pieszych ufając bezgranicznie sygnalizacji świetlnej wyłączają zasadę ograniczonego zaufania i nawet się nie rozglądają przy przejeździe lub przejściu na drugą stronę ulicy.
W momencie gdy zmusi się ludzi do pomyślenia i użycia swoich zmysłów do podjęcia decyzji, zaczynają oni bardziej wyobrażać sobie możliwe zagrożenia i zwalniają i stają się bardziej ostrożni zwracając uwagę na znaki i otoczenie.
Ponadto, wyłączenie sygnalizacji ma korzystny wpływ na ochronę środowiska, gdyż samochody jeździłyby płynniej, a spaliny nie kumulowałyby się w jednym miejscu przy kilkuminutowym staniu na czerwonym świetle.
Co więcej, pojazdy najlepsze wyniki ekonomiczności osiągają przy jeździe z jednostajną prędkością, kiedy są kilkukrotnie oszczędniejsze niż przy przyspieszaniu i zwalnianiu do świateł.
Komfort pieszych i rowerzystów również by się polepszył ze względu na brak potrzeby oczekiwania na zmianę świateł i kuszenia złamania prawa poprzez przechodzenie na czerwonym świetle w momencie, gdy żadnego samochodu nie ma w zasięgu wzroku.
Kolejną zaletą takiego rozwiązania byłaby oszczędność energii elektrycznej i zmniejszenie zanieczyszczenia świetlnego.
Podobne rozwiązania i pozbywanie się zbędnych sygnalizatorów są z powodzeniem stosowane m.in. w Niemczech i Holandii, jak i w Poznaniu i Olsztynie.

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
50 000,00 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
Lista poparcia jest niepoprawnie wypełniona

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (1)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Tezy projektu są nie są podparte wynikami badań dotyczących bezpieczeństwa ruchu. Teza o wyłączani na noc sygnalizacji świetlnych np. w Holandii jest nie zgodna z stanem faktycznym. Realizacja projektu pogorszy bezpieczeństwo ruchu na warszawskich ulicach.
    Mieszkaniec25269  26.01.2021 00:07
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany