Patrole rowerowe policji

692
Dopuszczony do głosowania
Pomysł na rok 2022
Autor pomysłu Robert Buciak
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
320 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • przestrzeń publiczna
  • bezpieczeństwo
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Miasto co roku płaci kilka milionów złotych policji za dodatkowe patrole zwane służbą ponadnormatywną. Wykorzystanie tych pieniędzy może być lepsze, jeśli policja zastosuje sprawdzone wzory z innych miast Europy. Bardzo skuteczne na drogach są patrole rowerowe i chcę, aby takie jeździły po Warszawie.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
cały teren miasta, w szczególności drogi dla rowerów
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Miasto co roku płaci kilka milionów złotych policji za dodatkowe patrole zwane służbą ponadnormatywną. Wykorzystanie tych pieniędzy może być lepsze, jeśli policja zastosuje sprawdzone wzory z innych miast Europy. Bardzo skuteczne na drogach są patrole rowerowe i chcę, aby takie jeździły po Warszawie.
Opis projektu
Chciałbym, aby miasto opłaciło patrole policji na rowerach. Zaletą patroli na rowerach jest możliwość znacznie szybszego przemieszczania się niż patrole piesze z jednoczesną możliwością dotarcia do wszystkich zakamarków, co ma duże znaczenie podczas pościgów. W przeciwieństwie do patroli w samochodach rowery nie stoją w korkach, więc w godzinach szczytu patrole rowerowe będą szybsze od zmotoryzowanych.

W Warszawie jest 650 km infrastruktury rowerowej, z których większość nie jest w żaden sposób patrolowana. W konsekwencji po drogach dla rowerów regularnie jeżdżą motocykle i samochody, co jest bardzo niebezpieczne. W Warszawie jest także ponad 1000 km ulic o ruchu uspokojonym, gdzie rowerzyści a zwłaszcza policja na rowerach powinni czuć się bezpiecznie.

Patrole rowerowe policji już jeżdżą po Warszawie latem w okolicach Wisły. Obecność policjantów na rowerach podnosi bezpieczeństwo dzięki możliwości szybkiego reagowania na zdarzenia. Nie mają oni problemu z przewożeniem sprzętu, za pomocą którego wykonują swoją pracę. Policja ma więc doświadczenie prowadzenia działań na rowerach i możliwość rozszerzenia tego sposobu pracy na większy obszar miasta i dłuższy okres czasu.

Pomimo negatywnej weryfikacji projektu przez Komendę Stołeczną Policji w poprzednich latach składam go ponownie. Zmienił się komendant i może wizja pracy policjantów nowego komendanta jest bardziej nastawiona na skuteczną prewencję. Do tego pandemia zmieniła sposoby poruszania się po mieście, jest więcej rowerzystów i może w końcu nastał czas, aby policjanci na rowerach też się pojawili.

W ramach projektu odbędzie się spotkanie Komendy Stołecznej Policji z organizacjami rowerowymi współpracującymi z m.st. Warszawa na podstawie §5 zarządzenia nr 5523/2010 Prezydenta m.st. Warszawy w celu wytypowania miejsc niebezpiecznych. Spotkanie powinno odbyć się na początek realizacji projektu.

Organizacja patroli rowerowych odbywać się będzie w ramach codziennej służby patrolowej, mając na celu przeciwdziałanie przestępstwom i wykroczeniom oraz zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Patrole rowerowe policji jeżdżą w wielu miastach świata, gdyż jest to jedyny sposób na szybkie i sprawne przemieszczanie się służb po zatłoczonym mieście. Patrole rowerowe są też jedynym sposobem na zatrzymywanie osób łamiących liczne wykroczenia drogowe - korzystanie z telefonu podczas jazdy, nie ustąpienie pierwszeństwa na skrzyżowaniach, wjazd na czerwonym świetle, zatrzymanie pojazdu na środku skrzyżowania, zatrzymanie pojazdu na przejściu dla pieszych, zatrzymanie pojazdu na chodniku z dala od krawędzi jezdni, jazda po chodniku, parkowanie mniej 10 metrów od przejścia dla pieszych. Sama świadomość istnienia takich patroli zniechęci wiele osób do popełniania wykroczeń, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa. Dawanie mandatów osobom, które zatrzymały się na środku skrzyżowania spowoduje też, że zmniejszą się korki. Projekt przyniesie też korzyści finansowe dla miasta i budżetu państwa. Nie bez znaczenia jest też fakt, że jazda na rowerze poprawi kondycję fizyczną i zdrowie policjantów.

Charakterystyka

Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Projekt przewiduje zakup 32 rowerów wspomaganych napędem elektrycznym oraz umundurowania funkcjonariuszy pełniących służbę przy jego wykorzystaniu.

Kosztorys jednego zestawu jest następujący:
a) rower z napędem elektrycznym w piaście - 9000 zł,
b) kask - 150 zł,
c) spodenki - 200 zł (wymagany zakup 2 sztuk, łącznie 400 zł),
d) koszulka - 100 zł (wymagany zakup 2 sztuk, łącznie 200 zł),
e) buty - 200 zł,
f) rękawiczki - 50 zł.

Całkowity koszt projektu wyniesie 320 000,00 zł.

Nowo zakupiony sprzęt zostanie przekazany Komendom Rejonowym Policji oraz Komisariatowi Rzecznemu Policji w Warszawie (4 szt. dla każdej jednostki), gdzie realizowane będą patrole rowerowe w ramach codziennej służby patrolowej, w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego, jak i rowerowego.
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
320 000,00 zł

Skutki realizacji

Skutki realizacji
Komenda Stołeczna Policji zorganizuje patrole rowerowe, które będą odbywały się w ramach codziennej służby patrolowej, dyslokowanej w miejsca zagrożone w celu przeciwdziałania przestępstwom i wykroczeniom oraz zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom.

Modyfikacje

19.04.2021 15:02
Wydział Bezpieczeństwa Publicznego w Biurze Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
19.04.2021 15:05
Wydział Bezpieczeństwa Publicznego w Biurze Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
19.04.2021 15:07
Wydział Bezpieczeństwa Publicznego w Biurze Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
19.04.2021 15:09
Wydział Bezpieczeństwa Publicznego w Biurze Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
19.04.2021 15:12
Wydział Bezpieczeństwa Publicznego w Biurze Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
19.04.2021 15:16
Wydział Bezpieczeństwa Publicznego w Biurze Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
19.04.2021 15:16
Wydział Bezpieczeństwa Publicznego w Biurze Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (5)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Raz projekt nie przeszedł.
    Ale Rowert Auciak CHCE i tak być musi!
    Mieszkaniec16830  25.01.2021 09:22
  • Podoba mi się ten głaz, to bardzo ładny głaz.... a w zasadzie nawet beton
    Mieszkaniec12891  25.01.2021 13:44
  • Miasto po prostu powinno przestać dopłacać do policji, która na tym etapie jest służbą skompromitowaną - nieważne, czy porusza się autem, pieszo czy na rowerze.
    Wanda Grudzień  25.01.2021 23:07
  • Skoro projekt raz nie przeszedł, na dodatek został negatywnie oceniony Komendę Główna Policji to po co marnować pieniądze. Druga sprawa to 600tys. na 3 patrole rowerowe a jak pomysłodawca wskazuje na policje konna idzie mniej a przecież konia w porównaniu do roweru trzeba wyżywić. Koszty zdecydowanie za wysokie.
    Mieszkaniec23976  17.02.2021 16:48
  • Patrole tak ale mogą być piesze, mniej kosztują. Zwiększoną ilość mandatów mogą łatwo osiągnąć przy praktycznie każdym większym i mniejszym skrzyżowaniu, przecież po przejściu dla pieszych można jeździć rowerem a światło czerwone to dla wielu rowerzystów oznacza rozejrzyj się a nie zatrzymaj, niejednokrotnie byłem jedynym przeprowadzającym rower omijany i wyśmiewany przez mijających mnie rowerzystów a nawet parę razy zrugany że nic nie jedzie a ja się zatrzymuję na czerwonym świetle.
    Mieszkaniec26642  10.06.2021 11:24
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany