Sygnalizacja świetlna: Kościuszkowców-Korkowa

315
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2022
Lokalizacja Wawer
Autor pomysłu Julia Nalepa
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
350 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy
Ze względu na częste sytuacje na drodze zagrażające zdrowiu i życiu Mieszkańców, jak również nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego przez Kierowców poruszających się pojazdami po tej trasie, a w szczególności przekraczanie dozwolonej prędkości - wnosimy o uruchomienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Kościuszkowców - Korkowa.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Wawer
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Skrzyżowanie Korkowa - Kościuszkowców
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Korkowa na tym odcinku pełni charakter transferu ruchu z Wesołej na ulicę Czecha.

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Ze względu na częste sytuacje na drodze zagrażające zdrowiu i życiu Mieszkańców, jak również nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego przez Kierowców poruszających się pojazdami po tej trasie, a w szczególności przekraczanie dozwolonej prędkości - wnosimy o uruchomienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Kościuszkowców - Korkowa.
Opis projektu
Pomysł projektu w samej Dzielnicy wzbudził wiele kontrowersji. Tym niemniej, wszyscy zgodzili się w trzech kwestiach:
1) w ostatnich latach ogromnie zwiększyła się ilość osób korzystających z odcinka drogi Korkowa, na wysokości posesji 153-167, głównie ze względu na rozrastającą się zabudowę Wesołej jak i nowopowstałe osiedla na Wawrze. Natomiast sieć dróg 'transferowych' pozostała bez zmian: Wesołej od strony południowej brakuje transferu na ulicę Czecha.
2) odcinek Korkowej od 'wylotu' z Wesołej do skrzyżowania z Kościuszkowców (numeracja 153-167) jest zdominowany przez ruch pieszych: cmentarz i stoiska przycmentarne, Kaufland, pawilon handlowy, przystanki autobusowe, przejścia dla pieszych, nowopowstałe osiedla, przedszkole, sklepiki lokalne, wejścia do lasu prowadzące do rezerwatu Sobieskiego itd.
3) nagminne przekraczanie dozwolonej prędkości, głównie przez kierowców 'transferowych' - nie lokalnych - wjeżdżających na wspomniany teren od strony Wesołej.
Kulminacją tych trzech czynników jest notoryczny korek na skrzyżowaniu Korkowa-Kosciuszkowcow oraz częste sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu użytkowników jezdni i pobocza.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby wybudowanie odcinka drogi łączącej Wesołą z ulicą Czecha: np. przedłużenie ulicy Alberta, Jagiellońskiej albo nowy odcinek Korkowa-Czecha przy wschodniej granicy cmentarza. Na tym terenie przebiega Rezerwat Sobieskiego. Trasa ta usprawniłaby transport mieszkańców Wesołej, odciążyła skrzyżowanie Korkowa-Kosciuszkowcow, wpłynęłaby na zmniejszenie sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pieszych wymienionych w punkcie 2im, a w okresie Wszystkich Świętych umożliwiła parkowanie samochodów na jej obrzeżu, zmniejszając paraliż ulicy Korkowa.

Wg naszych szacunków, około 66-75% użytkowników Korkowej na odcinku 153-167 to kierowcy 'transferowi' (Wesoła i dalsze trasy), którzy notorycznie łamią ograniczenie prędkości, a ten wzmożony ruch przyczynia się do powstania korka na skrzyżowaniu Korkowa-Kosciuszkowcow.

Rozwiązaniem uderzającym w skutek (nadmiar 'transferowych' kierowców), jest usprawnienie ruchu na skrzyżowaniu Korkowa-Kosciuszkowcow.
Nasuwają się dwa rozwiązania: rondo oraz sygnalizacja świetlna.
Obawiamy się, że rondo nie zmieściłoby się z przyczyn obiektywnych. Ponadto, w godzinach szczytu mogłoby oddać pierwszeństwo samochodom jadącym z kierunku Wesoła i skręcającym w lewo w Kościuszkowców, kosztem ruchu samochodów jadących z kierunku Marsa przez Korkową prosto.
Jedynym więc realnym sposobem na regulację ruchu na tym skrzyżowaniu a także wpływającym na bezpieczeństwo pieszych, jest sygnalizacja świetlna.
Sygnalizacja ta, przy właściwym wysterowaniu, z jednej strony umożliwi bardziej płynny zjazd samochodów z Korkowej w Kościuszkowców w godzinach szczytu, a z drugiej zwiększy bezpieczeństwo pieszych na tym terenie.
Sygnalizacja częściowo rozwiąże problem nadmiernej prędkości samochodów na odcinku Korkowa 153-167.

Nasz postulat ustawienia progów zwalniających został odrzucony ze względu na charakter drogi Korkowa. W planach pozostaje postulat ustawienia radaru na wysokości wschodniej granicy cmentarza.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt wpłynie na usprawnienie ruchu na skrzyżowaniu Korkowa-Kosciuszkowcow, a także na podniesienie bezpieczeństwa Mieszkańców Wawra, uczęszczających po trasie Korkowa - Kościuszkowców.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
350 000,00 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
Budowa nowej sygnalizacji świetlnej wymaga opracowania wielobranżowej dokumentacji technicznej. Opracowanie takiej dokumentacji zajmuje od 6 do kilkunastu miesięcy, w zależności od poziomu skomplikowania i czasu oczekiwania na uzgodnienia (w tym od instytucji niezależnych od miasta). Dokumentację opracowuje na zlecenie ZDM firma wybrana w przetargu, którego przeprowadzenie (od ogłoszenia do podpisania umowy) zajmuje ok. 2 miesięcy. Po ukończeniu dokumentacji, konieczny jest przetarg na wykonawcę robót, który również trwa ok. 2 miesięcy. Następnie, od 2 do 6 miesięcy zajmuje sama budowa. W związku z tym, nie jest możliwe zakończenie, odebranie i rozliczenie robót do 15 grudnia 2022 r., czyli w ciągu jednego roku budżetowego.

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (1)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Optymalnym rozwiązaniem jest zakaz skrętu z Korkowej w ul. Kościuszkowców, za wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej. W ten sposób kierowcy "transferowi" nie korzystali by z możliwości skrócenia sobie drogi ul. Kościuszkowców.
    Marek Makuch  20.01.2021 23:04
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany