Ulica Jagiellońska - zielona, bezpieczna i wygodna. Więcej drzew i zieleni na Starej Pradze.

343
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2022
Lokalizacja Praga-Północ
Autor pomysłu Łukasz Jędrychowski
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
250 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • ochrona środowiska
  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy
Projekt przewiduje uporządkowanie i odnowę przestrzeni i zieleni ulicy Jagiellońskiej na odcinku od ul. Marcinkowskiego do ul. Okrzei zgodnie z koncepcją zmian przygotowaną w ramach programu Zielone Ulice, w tym: zwężenie jezdni, uporządkowanie parkowania, poszerzenie chodników, rozbrukowanie, wprowadzenie ciągłego pasa zieleni, nasadzenia drzew, krzewów i uzupełnienie szpalerów drzew (Załączniki 1,2)

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Praga-Północ
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
ulica Jagiellońska (pomiędzy ulicami Okrzei i Marcinkowskiego)
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt przewiduje uporządkowanie i odnowę przestrzeni i zieleni ulicy Jagiellońskiej na odcinku od ul. Marcinkowskiego do ul. Okrzei zgodnie z koncepcją zmian przygotowaną w ramach programu Zielone Ulice, w tym: zwężenie jezdni, uporządkowanie parkowania, poszerzenie chodników, rozbrukowanie, wprowadzenie ciągłego pasa zieleni, nasadzenia drzew, krzewów i uzupełnienie szpalerów drzew (Załączniki 1,2)
Opis projektu
Projekt zakłada uporządkowanie i odnowę przestrzeni ulicy, zwiększenie przestrzeni dla pieszych, wprowadzenie pasów zieleni wzdłuż całej ulicy wraz z nowymi szpalerami drzew, uporządkowanie kwestii parkowania, zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników ulicy zgodnie z koncepcją zmian przygotowaną w ramach programu Zielone Ulice.

Na odcinku Okrzei - Kępna projekt przewiduje:
- przeniesienie parkowania z chodnika na jezdnię,
- bardziej efektywne zagospodarowanie jezdni: zwężenie pasów jezdni do szer. 6,5m - 2 pasy po 3.25m (obecnie jezdnia ma ok. 11 m - 2 pasy po ok. 5,5m) oraz wyznaczenie równoległych miejsc parkingowych po obydwu stronach ulicy,
- rozbrukowanie części chodników po obydwu stronach jezdni oraz wprowadzenie w ich miejsce ciągłego pasa zieleni ze szpalerami drzew,
- poszerzenie przestrzeni dla pieszych (poprzez przeniesienie parkowania na jezdnię) z obecnych 1,5 m. do 4 m. szerokości.
Szczegóły - w Załącznikach 1 oraz 3.

Na odcinku Marcinkowskiego - Kępna projekt przewiduje:
- parkowanie prostopadłe bez zmian z ograniczeniem miejsc postojowych na rzecz zieleni,
- uzupełnienie istniejących szpalerów drzew,
- rozbrukowanie części chodników po obydwu stronach jezdni w celu powiększenia mis wokół drzew.
Szczegóły - w Załączniku 2.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Ulica Jagiellońska to jedna z najpiękniejszych ulic Starej Pragi, z zachowaną na znacznej długości starą, przedwojenną zabudową. Jej obecny stan pozostawia jednak wiele do życzenia. Przestrzeń ulicy zdominowana jest przez samochody, które rozpędzają się na bardzo szerokich pasach jezdni, a także parkują na miejscach parkingowych wyznaczonych na chodnikach (legalnie) oraz na chodnikach, przystankach autobusowych oraz misach drzew i strefach zieleni (nielegalnie). W efekcie piesi mają do dyspozycji jedynie niewielką część przestrzeni ulicy, muszą przeciskać się między samochodami a budynkami na bardzo wąskich chodnikach. Przestrzeń ulicy jest zabetonowana, brakuje w niej zieleni, a mieszkańcy (w tym uczniowie szkoły przy tej ulicy) mogą nie czuć się bezpiecznie.

Projekt pozwala na zdecydowane poprawienie jakości ulicy niewielkim kosztem. Na odcinku Okrzei-Kępna projekt przewiduje przeniesienie parkowania z chodnika na jezdnię (która obecnie jest niepotrzebnie szeroka), bez zmniejszenia liczby pasów ruchu, rozbrukowanie części chodnika w celu wprowadzenia pasa zieleni i uzupełnienie szpalerów drzew poprzez nasadzenie 43 nowych drzew. Na odcinku Kępna-Marcinkowskiego projekt przewiduje pozostawienie obecnego podziału funkcji na ulicy ze zwiększeniem przestrzeni zieleni kosztem części miejsc parkingowych, rozbrukowanie części chodnika w celu powiększenia mis wokół drzew i uzupełnienie szpalerów drzew poprzez nasadzenie 24 nowych drzew.

W ten sposób niewielkim kosztem i bez zmiany funkcjonalności ulicy możliwe jest bardziej efektywne wykorzystanie jej przestrzeni i nadanie jej ludzkiego oblicza - poprzez zwiększenie terenów zieleni przyulicznej, nasadzenie 67 nowych drzew chroniących przed upałami i hałasem, poszerzenie chodników wraz z zachowaniem znaczącej liczby miejsc parkingowych.

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
250 000,00 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
Lista poparcia jest niepoprawnie wypełniona

Modyfikacje

19.01.2021 11:14
Autor projektu

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (1)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Jako miłośniczka Pragi Północ (choć nie mieszkanka) popieram każdą przebudowę ulicy, która zwiększy udział zielonej tkanki oraz wpłynie na komfort słabszych uczestników ruchu - pieszych i rowerzystów. Przy okazji polecam 2 artykuły:

    1) jak chronić drzewa w procesie inwestycyjnym https://sendzimir.org.pl/wp-content/uploads/2019/08/ZRZ4_str_13-27.pdf,

    2) jak stworzyć nawierzchnię w sposób przyjazny dla systemów korzeniowych drzew. http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-37d60fa5-38ea-4e32-93f4-0e9489865e3d

    Powodzenia!
    Mieszkaniec16906  28.03.2021 10:51
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany