Przejście dla pieszych przez al. Jana Pawła II na wysokości ulicy Złotej

1054
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2022
Autor pomysłu Denis Aleksandrowicz
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
530 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • przestrzeń publiczna
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Projekt ten jest kolejnym krokiem do uczynienia Warszawy przyjaźniejszej pieszym (w szczególności rodzinom i seniorom). Zakłada wytyczenie przejścia oraz instalację sygnalizacji świetlnej.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Odcinek al. Jana Pawła II na wysokości Złotej 58.
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Proponuję lokalizację przejścia na północ od ulicy Złotej.
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt ten jest kolejnym krokiem do uczynienia Warszawy przyjaźniejszej pieszym (w szczególności rodzinom i seniorom). Zakłada wytyczenie przejścia oraz instalację sygnalizacji świetlnej.
Opis projektu
Projekt przewiduje wytyczenie naziemnego przejścia dla pieszych przez al. Jana Pawła II na wysokości ulicy Złotej (po jej północnej stronie) wraz z azylem, a także instalację sygnalizacji świetlnej.

Kosztorys:
- wytyczenie przejścia (40 metrów długości x 3 metry szerokości) = 300 000 zł
- sygnalizacja świetlna = 200 000 zł
- azyl dla pieszych = 30 000 zł


*ceny zgodnie z informacjami zamieszczonymi na oficjalnej stronie BO: https://bo.um.warszawa.pl/site/costs
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Na załączonych obrazkach można zobaczyć, że na odcinku al. Jana Pawła II od Feminy do Hali Mirowskiej jest obecnych 5 naziemnych przejść dla pieszych (przejście co 80 metrów). Natomiast na odcinku od Ronda ONZ do Dworca Centralnego są zaledwie 2 przejścia (przejście co 300 metrów). Do niedawna sytuacja była znacznie gorsza, gdyż przejście przy Dworcu Centralnym funkcjonuje dopiero od kilku miesięcy. Należy podkreślić, że stopień zagęszczenia ludności na obu odcinkach jest podobny - w końcu mowa jest o ścisłym centrum.

Mieszkając na południowym Mirowie móżna jednak odczuć, że jest się odciętym od centrum asfaltową rzeką. Paradoks polega na tym, że ktoś kto tu mieszka chcąc udać się do Złotych Tarasów, których nazwa przecież pochodzi od nazwy ulicy Złotej, ma do pokonania 660 metrów, mimo że geograficznie ZT są oddalone o 60 metrów. Krótko mówiąc - tak blisko, a jednak tak daleko.

Odcięcie to znajduje odzwierciedlenie w wyglądzie/charakterze zachodniego odcinka ul. Złotej. Od lat stoją tu puste lokale użytkowe, które choć znajdują się 400 metrów od PKiN-u, nie są wystarczająco atrakcyjne by je wynająć. Dlaczego? Ze względu na brak powiązania komunikacyjnego ze Śródmieściem, zajrzy tu wyłącznie pieszy lokalny - mieszkaniec Mirowa. Natomiast ceny najmu są tu iście śródmiejskie. Nikła liczba pieszych oraz puste lokale wręcz zachęcają do wandalizmu. Na miejscu zamalowanego grafitti pojawia się kolejne. Znany obrazek, prawda? Bo problem nie jest wyłącznie lokalny. Jest związany z modernistycznym planem miasta zgodnie z którym rozdzielano ruch pieszy od samochodowego. Budowano kładki, przejścia podziemne, likwidowano zebry i ześlepiano uliczki (np. ul. Śliska, ul. Pańska). Efektem tego jest degradacja centrum, gdzie po prostu trudno się żyje przy pędzących samochodach, oraz gdzie pierwotna siatka urbanistyczna zatraciła swoją funkcjonalność.

Projekt ten jest kolejnym krokiem do uczynienia Warszawy przyjaźniejszej pieszym (w szczególności seniorom i rodzinom) oraz przyjaźniejszej mieszkańcom centrum, które zasługuje na to by odzyskać swój prestiż.

Charakterystyka

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
530 000,00 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
Przejście we wskazanej lokalizacji musi być wyposażone w sygnalizację świetlną. Budowa nowej sygnalizacji wymaga opracowania wielobranżowej dokumentacji technicznej. Opracowanie takiej dokumentacji zajmuje od 6 do kilkunastu miesięcy, w zależności od poziomu skomplikowania i czasu oczekiwania na uzgodnienia (w tym od instytucji niezależnych od miasta). Dokumentację opracowuje na zlecenie ZDM firma wybrana w przetargu, którego przeprowadzenie (od ogłoszenia do podpisania umowy) zajmuje ok. 2 miesięcy. Po ukończeniu dokumentacji, konieczny jest przetarg na wykonawcę robót, który również trwa ok. 2 miesięcy. Następnie, od 2 do 6 miesięcy zajmuje sama budowa. W związku z tym, nie jest możliwe zakończenie, odebranie i rozliczenie robót do 15 grudnia 2022 r., czyli w ciągu jednego roku budżetowego.

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (3)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Pomysł bardzo dobry. Szkoda tylko, że miasto samo tego nie zrobiło w ramach dopiero co zakończonej przebudowy ulicy.
    Mieszkaniec287  26.01.2021 10:48
  • Jeszcze dodałbym PdR. A tak w ogóle to powinno się uciąglić uliczki ŚM.
    Mieszkaniec14664  27.01.2021 19:56
  • Samo przejście to za mało. Powinno być skrzyżowanie i ul. Złota przejezdna a nie przedzielona.
    Mieszkaniec25908  27.01.2021 21:01
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany