Ścieżka rowerowa i chodnik wzdłuż al. Wilanowskiej (Dominikańska - Faworytki)

1030
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / W trakcie realizacji
Pomysł na rok 2022
Lokalizacja Mokotów
Autor pomysłu Łukasz Rossochacki
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
702 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • przestrzeń publiczna
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy
Oddano 1535 głosów za tym projektem
Zgłoś swój pomysł Ikona Wyślij wiadomość do autora
Projekt polega na wybudowaniu chodnika wzdłuż al. Wilanowskiej oraz korekcie obecnej nawierzchni asfaltowej na odcinku Dominikańska - Potoki - Faworytki, który zostałby oznakowany jako droga dla rowerów. Na skrzyżowaniu z ul. Dominikańską powstaną przejazdy dla rowerów. Pozwoli to na komfortowe poruszanie się pieszych oraz wygodne korzystanie z głównego połączenia rowerowego Wilanów-Mokotów.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Mokotów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
al. Wilanowska odcinek Dominikańska - Potoki - Faworytki
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt polega na wybudowaniu chodnika wzdłuż al. Wilanowskiej oraz korekcie obecnej nawierzchni asfaltowej na odcinku Dominikańska - Potoki - Faworytki, który zostałby oznakowany jako droga dla rowerów. Na skrzyżowaniu z ul. Dominikańską powstaną przejazdy dla rowerów. Pozwoli to na komfortowe poruszanie się pieszych oraz wygodne korzystanie z głównego połączenia rowerowego Wilanów-Mokotów.
Opis projektu
Ścieżka rowerowa wzdłuż al. Wilanowskiej jest głównym szlakiem rowerowym, który łączy Wilanów i Mokotów. Ścieżka w granicach dzielnicy Mokotów jest w większości niekompletna, pełna przerw i przeszkód.

W projekcie tym skupiam się na odcinku Dominikańska - Potoki - Faworytki. Obecnie piesi i rowerzyści poruszają się tam wspólną ścieżką asfaltową o szerokości ok 3m. Odcinek ten jest stromy, ponieważ przecina skarpę warszawską. Rowerzyści i osoby na innych pojazdach osiągają duże prędkości, co stwarza wiele niebezpiecznych sytuacji. Należy odseparować pieszych od rowerzystów i pozostałych użytkowników. Skorygowana ścieżka wzdłuż Wilanowskiej połączy się z istniejącą DDR na ul. Potoki. Powstaną również przejazdy dla rowerów na skrzyżowaniu z ul. Dominikańską, gdzie była zostawiona rezerwa.

Głównym zadaniem projektu jest budowa ok 600m chodnika obok istniejącej ścieżki bitumicznej. Jest to główne dojście do najbliższej stacji metra dla wielu mieszkańców. Okolica bardzo szybko się zabudowuje, co powoduje, że pieszych jest coraz więcej.
Drugą częścią projektu jest odpowiednia korekta przebiegu nawierzchni bitumicznej, opcjonalne zwężenie jej do 2,5m, oznaczenie jako DDR oraz zbliżenie do jezdni jeśli będzie to konieczne. Między nowym chodnikiem i DDR, a jezdnią główną powinien pozostać pas zieleni na zaplanowane tam drzewa. Nowy chodnik i DDR również powinien rozdzielać minimalny pas zieleni.

Z projektu wyłączyłem niestety odcinki w pobliżu przystanków Dominikańska 02 i Dolina Służewiecka 04. Miejsca te są bardzo niebezpieczne dla pieszych i rowerzystów. Obecnie jest tam zbyt wąsko nawet dla pieszych. Miejsca te wymagają jednak bardziej skomplikowanej przebudowy, przesunięcia latarni, zatok autobusowych, uporządkowania zjazdów na posesje. Nie jest to możliwe do zrealizowania w obecnej formule Budżetu Obywatelskiego.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Realizacja tego projektu będzie bardzo oczekiwaną zmianą na Mokotowskim odcinku tego bardzo ważnego połączenia rowerowego. Piesi zyskają wygodny i bezpieczny chodnik, główne dojście do stacji metra dla wielu mieszkańców, a rowerzyści odrębną i wygodną ścieżkę. Mam nadzieję, że zapoczątkuje to zmiany w tej okolicy i skłoni miasto to przebudowy pozostałych odcinków.

Charakterystyka

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Wyznaczenie przejazdów dla rowerzystów na skrzyżowaniu z ul. Dominikańską: 100 000 zł
Budowa chodnika na odcinku Dominikańska-Faworytki: 440 m x 2 m x 400 zł/m2 = 352 000 zł
Korekta przebiegu drogi dla rowerów w rejonie al. Wilanowskiej 194: 100 m x 3 m x 400 zł/m2 = 120 000 zł
Budowa łącznika drogi dla rowerów do ul. Faworytki: 10 m x 2,5 m x 400 zł/m2 = 10 000 zł
Oznakowanie istniejącego chodnika jako drogi dla rowerów: 20 000 zł
Odtworzenie zieleni: 20 000 zł
Dokumentacja projektowa: 60 000 zł
Czasowa organizacja ruchu: 20 000 zł
Razem: 702 000 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
702 000,00 zł

Skutki realizacji

Skutki realizacji
Budowa chodnika kosztem części trawnika i wykorzystanie istniejącego chodnika jako drogi dla rowerów.

Modyfikacje

24.05.2021 14:41
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich
27.05.2021 11:45
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (5)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Widzę, że nasze projekty pokrywają się. Ciekawa jestem, co z nich zostawią urzędnicy. Myślę, że po weryfikacji przez urzędników, warto by było połączyć je w jeden projekt, żeby mieszkańcy nie musieli głosować na to samo. https://bo.um.warszawa.pl/projekt/23356?user=
  • A może lepszym pomysłem byłoby poprowadzenie ścieżki po południowej stronie Wilanowskiej? Wtedy zniknąłby problem braku miejsca przy przystankach, przynajmniej przy Dolinie Służewieckiej.
    Mateusz Glinka  28.01.2021 01:22
    • Nie jest to dobry pomysł z kilku powodów. Po pierwsze po północnej stronie już jest fragment infrastruktury (od Bukowińskiej do drogi technicznej na wysokości ul. Dominikańskiej). Poza tym dalej, za Doliną Służewiecką ddr jest po stronie północnej. Ważne jest tworzenie spójnej infrastruktury, a nie zmuszanie rowerzystów do wielokrotnego przekraczania jezdni.
      Po drugie po stronie południowej też są zatoki, jest też prawoskręt w Dominikańską i pas rozbiegowy za Dominikańską. Tam również byłby problem ze znalezieniem miejsca na ddr.
  • No i niestety okazało się, że żaden z projektów nie został dopuszczony pod głosowanie. Te tłumaczaniq, że nie da się czegoś wykonać w ciágu roku sá absurdalne. Przecież to nie od mieszkańców zależy, jak szybko i sprawnie rozwiáżá sprawę urzędnicy. Szkoda, bo ta ścieżka na tym fragmencie jest bardzo potrzebna. Pozwolę sobie zauważyć, że ulica Idzikowskiego też nie ma szczęścia, jeśli chodzi o realizację projektu z budżetu sprzed kilku lat.
    Mieszkaniec16217  06.05.2021 18:34
  • Niestety uważam, że w rejonie zatok rzeczywiście konieczna jest przebudowa ulicy i ich likwidacja, bo nie ma tam miejsca na bezpieczne poprowadzenie ruchu rowerowego bez kolizji z osobami wysiadającymi z autobusu. Myślę, że warto by było połączyć siły i szukać innej drogi realizacji tego projektu. Ten odcinek był w programie wyborczym Rafała Trzaskowskiego. Minęła już połowa jego kadencji, dlatego myślę, że warto by było mu o tym przypomnieć, pisząc petycję o realizację tego odcinka. Rowerzyści z tego miejsca nie znikną, czas to wreszcie zrozumieć. Pozostawienie tego miejsca bez zgodnej z prawem infrastruktury rowerowej to przymykanie oczu na ten oczywisty fakt. Skoro ddr jest na płaskim odcinku Al. Wilanowskiej, za Sikorskiego, to tamci rowerzyści będą kontynuować swoją jazdę również i tu. Warto napisać petycję i prosić o podpisy mieszkańców Dolnego Mokotowa i Wilanowa.
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany