Usprawnienie ruchu rowerowego na Starym Mokotowie

312
Wycofany przez autora
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Mokotów
rejon B
Autor pomysłu Robert Buciak
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
971 000 zł
Kategoria
  • przestrzeń publiczna
  • sport
  • komunikacja/drogi
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Na wielu ulicach obowiązuje ruch tylko w jedną stronę. Tanio i bezpiecznie można na nich wprowadzić ruch rowerów w obu kierunkach. Ułatwi to dojazd do szkół, sklepów, miejsc pracy itd. Projekt obejmuje 25 jednokierunkowych ulic, co do których nie ma obecnie planów wprowadzenia ułatwień dla rowerzystów.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Mokotów
Obszar objęty pomysłem:
rejon B
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Asfaltowa, Bałuckiego, Chocimska, Falęcka, Fałata, Grażyny, Humańska, Kielecka, Kraushara, Króżańska, Kwiatowa, Lewicka, Lipskiego, Narbutta (w tym Skwer Słonimskiego), Odolańska, Olesińska, Olkuska, Olszewska, Opoczyńska, Racławicka, Rakowiecka, Rejtana, Sandomierska, Starościńska, Ursynowska, Willowa
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
26 ulic jednokierunkowych, wszystkie na których obowiązuje zakaz ruchu w jednym z kierunków
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Na wielu ulicach obowiązuje ruch tylko w jedną stronę. Tanio i bezpiecznie można na nich wprowadzić ruch rowerów w obu kierunkach. Ułatwi to dojazd do szkół, sklepów, miejsc pracy itd. Projekt obejmuje 25 jednokierunkowych ulic, co do których nie ma obecnie planów wprowadzenia ułatwień dla rowerzystów.
Opis projektu
Projekt polega na wydzielenia na wszystkich odcinkach ulic jednokierunkowych na Starym Mokotowie torów do jazdy rowerem w drugim kierunku. Wystarczy do tego zmiana organizacji ruchu. Projekt zakłada powieszenie pod znakami "zakaz wjazdu" i "ulica jednokierunkowa" tabliczek "nie dotyczy rowerów". Dodatkowo na jezdniach zostaną namalowane znaki pokazujące tor jazdy rowerzystów.

Załącznik zawiera mapę z zaznaczonymi odcinkami ulic, na których proponuję wprowadzenie ruch rowerowego w obu kierunkach.

W ramach projektu odbędą się raz w miesiącu spotkania informacyjno-konsultacyjne dla mieszkańców, na których będą prezentowane postępy w realizacji projektu.
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt ułatwi poruszanie się rowerem po Starym Mokotowie. Zwiększy też bezpieczeństwo rowerzystów, pieszych i podróżujących samochodami. Na ponad 5 km jezdni zostaną wyznaczone tory jazdy dla rowerzystów. Na drogach o małym ruchu samochodów jest to bezpieczne, gdyż rowerzyści i kierowcy widzą się na wprost.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu

ZAŁĄCZNIK NR 1 DO KARTY WERYFIKACJI; ESOG 312;REJON B; Usprawnienie ruchu rowerowego na Starym Mokotowie
l.p. ulica założony koszt realizacji
1 ASFALTOWA 47 500,00 zł
2 BAŁUCKIEGO 34 500,00 zł
3 CHOCIMSKA 0,00 zł
4 FALĘCKA 41 000,00 zł
5 FAŁATA 0,00 zł
6 GRAŻYNY 32 000,00 zł
7 HUMAŃSKA 46 500,00 zł
8 KIELECKA 18 500,00 zł
9 KRAUSCHARA 0,00 zł
10 KRÓŻAŃSKA 22 000,00 zł
11 KWIATOWA 91 000,00 zł
12 LEWICKA 53 000,00 zł
13 LIPSKIEGO 0,00 zł
14 NARBUTTA 105 500,00 zł
15 ODOLAŃSKA 45 500,00 zł
16 OLESIŃSKA 93 000,00 zł
17 OLKUSKA 0,00 zł
18 OLSZEWSKA 42 500,00 zł
19 OPOCZYŃSKA 47 000,00 zł
20 RACŁAWICKA 0,00 zł
21 RAKOWIECKA 0,00 zł
22 REJTANA 71 000,00 zł
23 SANDOMIERSKA 40 500,00 zł
24 STAROŚCIŃSKA 39 000,00 zł
25 URSYNOWSKA 52 000,00 zł
26 WILLOWA 49 000,00 zł
SUMA: 971 000,00 zł

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
971 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Dokumenty

Modyfikacje

13.05.2016 15:26
Koordynator w Dzielnicy Mokotów

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (23)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Wprowadzenie kontra pasów rowerowych na ulicy Kraushara to jakaś abstrakcja i wyrzucanie pieniędzy w błoto.
    Tam nie ma gdzie tego zrobić, a sama ulica nadaje się do całkowitego remontu.
    Należało by tam położyć nową nawierzchnię, fikcyjny od lat '70 chodnik, który nigdy nie spełniał swojej funkcji zmienić na parking równoległy zamiast tego co się tam dzieje czyli dewastacji zieleni i podwórka bloku przy Al Niepodległości 121. Wyremontować sąsiedni chodnik przy ww bloku od strony podwórza, a sam kontrapas zrobić od strony Osiedla Dąbrowskiego – budynek Kraushara 1, ograniczając parkowanie z lewej strony ulicy.
    Organizowanie tam obecnie pasów rowerowych stworzy kolejną fikcję. Nawet jeśli powstaną, wątpliwe żeby spełniały swoją funkcję.
    bywalec1  13.01.2016 07:58
    • Dziękuje za komentarz. Mój projekt nie polega na malowaniu kontrapasa, ale jedynie na wyznaczeniu toru jazdy rowerów na jezdni. Wystarczy do tego powieszenie pod znakami "zakaz wjazdu" i "ruch jednokierunkowy" powieszenie tabliczek "nie dotyczy rowerów". Zgadzam się, że jezdni ul. Kraushara przydałby się remont nawierzchni, ale i bez tego rowerzystom można pozwolić na jazdę w obu kierunkach.
      robert.buciak  14.01.2016 16:32 Autor projektu
  • Pomysł jest super, jestem za tym by na większości ulic, nie tylko jednokierunkowych były wymalowane tory dla rowerów. Zastanawiam się jednak czy na wszytskich wymienionych ulicach jest możliwy do realizacji. Wiele z tych ulic jest wąskich; po dwóch stronach parkują samochody, a kierowcy często popisują się swoimi "doskonałymi" umiejętnościami parkowania i ciężko jest przejechać samochodom osobowym, nie wspominając już o ciężarowym. Gdzie miałby być ten tor dla rowerów? Zamiast miejsc parkingowych czy na środku jezdni?
    Iwona Kaim  14.01.2016 21:43
    • Dziękuję za komentarz. Generalnie tory wyznacza się po prawej stronie jezdni. Szczegółowe rozwiązania przedstawi projektant, który będzie przygotowywał dokumentację.
      robert.buciak  14.01.2016 21:52 Autor projektu
    • Czy po takim torze nie mogą jeździć samochody?
      Iwona Kaim  15.01.2016 18:22
    • Na ulicach jednokierunkowych dla samochodów ruch samochodów odbywa się w jedną stronę. Tory jazdy rowerem wyznacza się w przeciwną stronę. Więc tak, samochody mogą jechać po trze dla rowerów, ale w przeciwną stronę do wymalowanych dla rowerów znaków.
      robert.buciak  18.01.2016 11:01 Autor projektu
    • a czy ten pas rowerowy byłby oddzielony jakimś progiem (nawet minimalnym) od jezdni? Pytam ponieważ np na ulicy Emilii Plater na pasie rowerowym notorycznie stoją w korkach samochody :(
      Ania_Ggggggg  29.02.2016 17:12
    • Dziękuję za komentarz. Separatory stosuje się rzadko. Z kilku powodów. Po pierwsze, utrudniają odpływ wody. Po drugie, samochody szybko je niszczą. Po trzecie, nie chciałaby Pani się o nie przewrócić. Po czwarte, utrudniają jazdę rowerów z przyczepkami. I tak dalej. Ulica Emilii Plater to nie jest dobry przykład do porównań.
      robert.buciak  29.02.2016 21:11 Autor projektu
  • Słuszny projekt, popieram!
    Michał Harasimowicz  16.01.2016 17:59
  • Dwukierunkowa Chocimska wg Waszego projektu z BP2016 ma już chyba połączenie z placem Unii Lubelskiej: https://bp2016warszawa.zetwibo.pl/uploads/tasks/14267059550783.png

    Ma czy nie ma? :)
    jerzytraczynski  20.01.2016 15:44
    • Prawda. Zapomniałem, że projekt na Chocimską obejmuje też odcinek przy Placu Unii.
      robert.buciak  20.01.2016 20:19 Autor projektu
  • Proszę przyjrzeć się projektowy: "Stary Mokotów: chodniki wolne od rowerów!" który ma być realizowany w tym roku. Wydaje mi się, że obejmuje on część ulicy wymienionych w tym projekcie.

    https://bp2016warszawa.zetwibo.pl/taskPropose/2618
    steelman  20.01.2016 16:22
    • Proszę sprawdzić dokładnie. :) Jeśli coś się pokrywa, to proszę napisać konkretnie. Robiłem mapy do obu projektów. Pisząc teraz projekt porównywałem z zeszłorocznym, ale mogłem coś przegapić.
      robert.buciak  20.01.2016 20:21 Autor projektu
  • Projekt sluszny tylko tak jak zaznaczyla Iwona Kaim niektore ulice sa na tyle waskie np. Baluckiego, ze wymalowanie pasa rowerowego po prawej stronie jezdni bedzie raczej niemozliwe.

    Zglosilam projekt przebudowy fragmentu ulicy Baluckiego (tego jednokierunkowego) w tzw. podworzec miejski (woonerf), gdzie rowerzysci beda mieli pierwszenstwo nad zmotoryzowanymi.

    https://app.twojbudzet.um.warszawa.pl/2017/projekt/1850?user=
    Sylwia Jedyńska  21.01.2016 13:55
  • Jestem rowerzystką, która w sezonie codziennie dojeżdżający do pracy z Mokotowa na Ochotę dlatego bardzo zainteresował mnie ten projekt. Dzień w dzień wymyślam jak najsprawniej można przejechać od końca ścieżki rowerowej na Puławskiej do początku jej na ulicy Wołoskiej. Zwiedziłam już chyba wszystkie ulice jednokierunkowe w tym rejonie i powiem, że staram się z nich nie korzystać. Są wąskie, zastawione samochodami, często ktoś wyjeżdża/parkuje blokując ruch, kursują nimi samochody dostawcze, które tez się muszą gdzieś zatrzymać, kierowcą samochodów nie jest łatwo wyminąć rowerzystę itp. Omijam te ulice bo nie czuję się na nich bezpieczna, dlatego z mojej perspektywy projekt jest nietrafiony. Skoro obawiam się jechać po tych ulicach zgodnie z ruchem jazdy to tym bardziej nie pojadę nimi pod prąd.
    Ponieważ zauważyłam, że podobne rozwiązania zostały zaproponowane dla innych dzielnic mam pytanie do autora projektu. Czy może podać pozytywny przykład zastosowania takiego rozwiązania w mieście Europejskim? Czy są dane świadczące o tym że takie rozwiązanie jest bezpieczne i funkcjonalne? Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź
    Pozdrawiam
    1234ulus  08.02.2016 14:22
    • Dziękuję za komentarz. Osobiście przejechałem większość z tych ulic. Nie zdarzyła mi się na nich żadna niebezpieczna sytuacja. Rozumiem jednak, że nie wszyscy czują się bezpiecznie jadąc rowerem po jezdni, dlatego w innych projektach proponuję budowę wydzielonych dróg dla rowerów. W tym roku powstanie taka wzdłuż Batorego i mam nadzieję, że będziesz uszczęśliwiona jej powstaniem.

      Co do bezpieczeństwa jazdy po jezdni w kierunku przeciwnym do ruchu samochodów, to jest to rozwiązanie bardzo bezpieczne. W Gdańsku, gdzie wprowadzono je na kilkudziesięciu ulicach przez 5 lat doszło tylko do jednego wypadku, którego przyczyną było zastosowanie tego rozwiązania. Dlatego używa się go w wielu miastach w Polsce: Toruniu, Radomiu, Krakowie itd. Wysoki poziom bezpieczeństwa wynika z faktu, że kierowca i rowerzysta widzą siebie na wprost.

      Mam nadzieję, że moja odpowiedź jest satysfakcjonująca i zachęcająca do dalszego próbowania jazdy rowerem po ulicach.
      robert.buciak  08.02.2016 14:56 Autor projektu
    • Proszę się przyjrzeć rozwiązaniom wprowadzonym ostatnio w innych dzielnicach: http://www.zm.org.pl/?a=rowerowy_skok_cywilizacyjny-4-akt
      robert.buciak  08.02.2016 15:17 Autor projektu
    • Przykłady z różnych krajów europejskich można znaleźć załączone do innych projektów, np. tutaj:

      https://app.twojbudzet.um.warszawa.pl/2017/uploads/tasks/1452555370_zalacznik_0_48.pdf

      W tamtej prezentacji również linki do bardziej obszernych opracowań. Z tym, że liczba dla Gdańska jest już nieaktualna - ostatnio jak sprawdzałem, to mieli kontraruch nie na 140, a już na 181 ulicach.
      aleksander.buczynski  08.02.2016 15:47
    • Komentarz został usunięty przez autora

      1234ulus  08.02.2016 16:20
    • Dziękuję o przykłady spoza granic kraju mi chodziło. Myślę że faktycznie Bruksela czy Wiedeń są dobrymi miastami na których można się wzorować. Sądzę że ich aglomeracja bardziej przypomina Warszawę niż Polskie miasta które są o wiele mniejsze.
      1234ulus  08.02.2016 16:24
    • Są też tacy, którzy uważają, że Bruksela czy Wiedeń to złe przykłady, bo tam inny klimat, kultura itp. Ale kontraruch rowerowy to coś, co działa zarówno w miastach 10 tys. jak i 10 mln mieszkańców.
      aleksander.buczynski  08.02.2016 17:37
  • Wprowadzenie kontra pasów rowerowych to super pomysł, jednak wiązałoby się to z ograniczeniem miejsc postojowych (mówię konkretnie o ulicy Dąbrowskiego pomiędzy Niepodległości, a Wołoską. Tak samo jest na Łowickiej). To chyba mało realne. Ta część Mokotowa cierpi na jakiś chroniczny brak miejsc parkingowych, a obszar ten to parkingowy dziki zachód. Już teraz jadąc Dąbrowskiego samochodem mam wrażenie, że biorę udział w slalomie. Sam pomysł jest świetny.
    Ania_Ggggggg  29.02.2016 17:09
    • Dziękuję za komentarz. Ulica Dąbrowskiego będzie przerabiana w tym roku, bo w zeszłym roku wygrał projekt "Chodniki wolne od rowerów": https://zdm.waw.pl/uploads/344/e-dabrowskiego-v2_1453458724.pdf
      Co prawda tamten projekt nie zawierał postawienia słupków, ale ZDM uznał, że jak już robić, to po całości i wszystkie chodniki uwolni nie tylko od rowerów, ale też od samochodów.

      W Warszawie na 1000 mieszkańców jest 580 samochodów. W Berlinie 380, choć klimatem i rozległością w niczym nie odbiega. Dlatego wolałbym rozmawiać o zbyt dużej liczbie samochodów niż braku miejsc parkingowych.
      robert.buciak  29.02.2016 21:22 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany