Pasaż Stokłosy nową wizytówką Ursynowa. Zieleń, pnącza, estetyczne elewacje i szyldy, wygodna przestrzeń spotkań

1674
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2022
Lokalizacja Ursynów
Autor pomysłu Małgorzata Osas
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
150 000 zł
Kategoria
  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy
Projekt ma na celu rewitalizację Pasażu Stokłosy (wyjścia z Metra Ursynów na wschód), jednej z najbardziej rozpoznawalnych przestrzeni Ursynowa. Pasaż pełni cenną rolę usługową, ale jest zaniedbany, zabetonowany i ma niewykorzystany potencjał. Celem projektu jest poprawa estetyki pasażu: m.in. zazielenienie przestrzeni i odświeżenie elewacji. Stwórzmy nową wizytówkę Ursynowa!

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Ursynów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Pasaż Stokłosy - przy wyjściu z Metro Ursynów
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Projekt obejmuje zmiany na obu poziomach pasażu, parterze i poziomie naziemnym (poziom ulicy). W przypadku problemu z własnością terenu/budynku, projekt mógły zostać zrealizowany w części pasażu.
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt ma na celu rewitalizację Pasażu Stokłosy (wyjścia z Metra Ursynów na wschód), jednej z najbardziej rozpoznawalnych przestrzeni Ursynowa. Pasaż pełni cenną rolę usługową, ale jest zaniedbany, zabetonowany i ma niewykorzystany potencjał. Celem projektu jest poprawa estetyki pasażu: m.in. zazielenienie przestrzeni i odświeżenie elewacji. Stwórzmy nową wizytówkę Ursynowa!
Opis projektu
Efektem projektu jest powstanie przyjaznej przestrzeni miejskiej, z której mieszkańcy będą mogli korzystać jako z ogólnodostępnej przestrzeni (nie tylko w godzinach otwarcia lokali pasażu). Projekt obejmuje zmiany na obu poziomach pasażu, parterze i poziomie naziemnym (poziom ulicy). W przypadku problemu z własnością terenu/budynku, projekt mógły zostać zrealizowany w części pasażu.

W załączeniu zdjęcia pokazujące stan wyjściowy (zdjęcia wykonane na początku lata, 2020 rok) i trzy wizualizacje.

Parter pasażu:
1. Rozbicie kostki brukowej i stworzenie dwóch zielonych skwerów (każdy ok. 20 mkw) od strony wejścia do metra Ursynów, zastępujących w części istniejący parking. Posadzenie drzew i pachnących krzewów.
2. Stworzenie zielonych ścian pasażu poprzez posadzenie pnączy na części elewacji pasażu i na każdej z czterech kolumn pod mostkiem, po obu ich stronach.
3. Mała architektura miejska (ławki) przy nowopowstałych skwerach.
4. Instalacja tablicy z krótką historią pasażu i jego planem na wejściu do pasażu (na górnym poziomie schodów wychodzących z metra Ursynów).

Poziom naziemny (poziom ulicy) pasażu:
5. Ustawienie donic z roślinami wzdłuż ścieżek dla pieszych.
6. Usunięcie reklam i banerów z elewacji mostku i wkomponowanie w elewację mostku pod poręczami estetycznego napisu-tablicy ulicznej “Pasaż Stokłosy” (widocznego po obu stronach mostku).

Oba poziomy pasażu:
7. Usunięcie graffiti z większości elewacji.
8. Przygotowanie powierzchni pod graffiti na parterze (obok paczkomatu & serwisu rowerowego).
9. Naprawienie braków w elewacji i odmalowanie fasad pasażu farbą umożliwiającą łatwe utrzymanie w czystości (uwypukli to też trójkątne okna szczytowe, które są ozdobnym detalem architektonicznym).
10. Ujednolicenie wyglądu szyldów lokali w pasażu i zapewnienie identyfikacji wizualnej konsekwentnie stosowanej w pasażu.

Warto zwrócić uwagę na trzy aspekty projektu:

Po pierwsze, projekt stworzenia przyjaznej przestrzeni dla mieszkańców odbędzie się poprzez usunięcie pewnych części pasażu: usunięcie części parkingu i betonowych nawierzchni - zastąpienie ich skwerem; oraz usunięcie większości grafitti poza strefą w której graffiti jest dopuszczone.

Po drugie, niniejszy projekt zawiera pomysł na zmiany wyglądu pasażu z pewnymi ramami działań i ogólną wizualizacją. Działania te wymagają przygotowania szczegółowego projektu przez architektów i następnie jednostkę realizującą te zmiany w terenie (jest to uwzględnione w kosztorysie).

Po trzecie, w przyszłości w ten sposób odnowiony pasaż o żywym potencjale przestrzeni miejskiej będzie mógł być uzupełniony o dodatkowe elementy, wedle pomysłów odwiedzających go mieszkańców.

Kosztorys - koszty można podzielić na trzy grupy 1-2-3:

1. Koszty związane z zazielenieniem pasażu 25 900 zł, w tym:
Koszt trawnika (2 skwery, każdy po około 2x10 m = 20 m2): 40 m2 x 35 = 1 400 zł
Koszt rozpłytowania (2200 zł za 10m2): 40 m2 x 220 zł = 8 800 zł
Koszt posadzenia krzewów: 10 x 100 zł = 1 000 zł
Koszt drzewek: 6 x 1 300 zł = 7 800 zł
Koszt pnączy: 8 x 3 pnącza x 100 zł = 2 400 zł
Koszt kratki po której wspinają się pnącza: ok. 20m2 pnączy x 50 pln/m2 = 1 000 zł
Koszt donic z roślinami wzdłuż ścieżek dla pieszych / kwietnika m2 = 350 zł x 10 = 3 500 zł
Koszt utrzymania tej zieleni (do dalszego obliczenia)

2. Koszty związane z elewacją pasażu: usunięcie grafitti i odmalowanie elewacji pasażu farbą łatwą w utrzymaniu (do obliczenia na podstawie pomiaru powierzchni objętej pracami, szacunkowo 90 000- 100 000 zł):
Koszt usunięcia grafitti
Koszt naprawienia braków w elewacji
Koszt odmalowania fasad pasażu farbą umożliwiającą łatwe utrzymanie w czystości

3. Koszty związane z małą architekturą miejską 16 000 zł, w tym:
Koszt postawienia 6 ławek bez oparcia (po 3 przy każdym skwerze) = 6 x 2 000 zł = 12 000 zł
Koszt przygotowania i instalacji tablicy z krótką historią i planem pasażu przy wejściu do pasażu 4 000 zł

Całość zrealizowana na podstawie przygotowanego w tym celu projektu architektoniczno-urbanistycznego.

Łączny koszt realizacji projektu szacunkowo w wysokości 150 000 zł
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Pasaż Stokłosy zajmuje strategiczne miejsce na mapie Ursynowa: znajduje się bezpośrednio przy wyjściu z pierwszej stacji metra na Ursynowie (metro Ursynów) i jest jedną z najstarszych przestrzeni handlowych przypominających o ponad 40-letniej historii dzielnicy. Dla mieszkańców i osób odwiedzających Ursynów stanowić może rodzaj wizytówki świadczącej o wyglądzie dzielnicy. Od wielu lat pasaż jest zaniedbany: elewację pokrywa graffiti, plac na poziomie parteru jest w całości zabetonowany, nie ma tu choćby jednej wysepki zieleni, przestrzeń zajmują w większości samochody, rzucają się w oczy ubytki w elewacji i wygasłe kolory fasady. Projekt odpowiada na uniwersalną potrzebę mieszkańców (dostęp do przyjaznej przestrzeni miejskiej) i przeznaczony jest dla różnych grup odbiorców.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
150 000,00 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
Projekt nie może być zrealizowany w podanej lokalizacji z uwagi na to iż jedna z działek ewidencyjnych pozostaje we władaniu SBM Stokłosy na podstawie umowy dzierżawy 101/WMD/2020 obowiązuje do 23.12.2023r. Jest to grunt do regulacji na rzecz spółdzielni. Ograniczenie zakresu projektu tj. wyłączenie działki nr 16/3 z ob. 1-10-09 nie da odpowiedniego rezultatu i niestety nie doprowadzi do rewitalizacji Pasażu Stokłosy. Projekt nie spełnia warunków, o których mowa w pkt: 7.

Modyfikacje

25.01.2021 21:29
Autor projektu
25.01.2021 23:45
Autor projektu

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (5)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Proponuje zacząć najpierw od zrobienia porządku z parkującymi samochodami, które parkują gdzie chcą i oznakowaniem pionowym i poziomym na tym obszarze. Osoby handlujące przy wejściu przed metrem powinny mieć wyznaczone boksy handlowe jeżeli mają handlować legalnie , bo często blokują ciąg komunikacyjny pieszym.
    Mieszkaniec25803  25.01.2021 22:08
  • Rzeczywiście, teren wyjścia z metra Ursynów (wyjście północne) - na wschód, wygląda źle. Szyldoza i beton. Budynki zaniedbane choć bardzo blisko świetni się budynek (niedawno remontowany) SBM Ursynów. Tu jest w ogóle specyficzny układ. Wiem, że jeden z budynków należy do SBM Stokłosy. Obok spółdz. Ursynów (co do niej należy w tym Pasażu - nie wiem). A teren wyjścia z metra Ursynów - jak się domyślam - należy do Dz. Ursynów, skoro Panie projektujecie tutaj zmiany.
    Jestem zasadniczo "za".
    Jednak, bardzo proszę wziąć pod uwagę aspekt ornitologiczny. Będąc obserwatorką i fotografką ptaków na naszym/swoim Ursynowie, znam ten obszar dość dobrze. I wiem, że budynek, w którym proponujecie Panie usuwanie ubytków w ścianach i odnowienie elewacji jest OGROMNYM SIEDLISKIEM wróbli. Wróbel w Polsce podlega ścisłej ochronie gatunkowej, a ponieważ jest zagrożony (jego populacja trochę ostatnio wzrosła w niektórych miejscach, ale nadal nie jest z wróblem dostatecznie dobrze) PODLEGA RÓWNIEŻ OCHRONIE CZYNNEJ. To oznacza, że nie wolno zniszczyć jego siedlisk (czyli miejsc gniazdowania, żerowania, chronienia się, odpoczynku i zimowania), że trzeba mu zapewnić bazę pokarmową, zakrzaczenia, nieużytki z chwastami (tu zjada nasiona i drobne zielone części roślin), również drzewa. Przy wyjściu z metra Ursynów po lewej i po prawej stronie są silnie rozrośnięte i wrośnięte w podłoże płożące się zakrzaczenia. Powinny zostać. Wróble je lubią. A co do budynków i ich renowacji - będzie potrzebne wystąpienie do RDOŚ o zgodę na zniszczenie siedlisk wróbli (ile? - może pomóc Renata Markowska, Fundacja Noga w Łapę. Ptasi Patrol; zrobi opinię ornitologiczną; sądzę, że co najmniej 30-40 par), a w ramach kompensacji przyrodniczej RDOŚ zażąda powieszenia na budynkach 30-50 budek lęgowych dla wróbli. To musi być uwzględnione w tym projekcie. Będziemy pilnować, żeby wróblom nic się nie stało ... :)
    A poza tym, tylko życzyć powodzenia!
    Pozdrawiam
    Mieszkaniec811  26.01.2021 21:20
  • A jednocześnie, z żalem myślę o części zachodniej północnego wyjścia z metra Ursynów. Szczególnie tej ściany Domu Kultury z metalowymi kratkami dla gołębi.
    Może projekt gołębnika dla gołębi na Ursynowie byłby fajnym rozwiązaniem tych niechcianych, ale najbliższych człowiekowi, ptaków?
    Tak, podsuwam ....
    Mieszkaniec811  26.01.2021 21:25
  • Pomysł ogólnie fajny, tylko szkoda, że dzielnica tylko widzi kierunek KABATY , żeby tam robić chodniki, inwestycje, parkingi, porządki a Północny Ursynów widać na zdjęciach jak wygląda w tym projekcie przedstawionym. Tu chodnik wzdłuż al.KEN jest ze starych nierównych płyt chodnikowych inaczej niż na KABATACH.
    Mieszkaniec25803  27.01.2021 18:45
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany