Edukacja seksualna - dobrowolne warsztaty i działania animacyjne dotyczące aspektów zdrowia, dojrzewania i przeciwdziałania przemocy dla młodzieży i dorosłych

1712
Dopuszczony do głosowania
Pomysł na rok 2022
Autor pomysłu Mieszkanka
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
3 266 000 zł
Kategoria
  • edukacja
  • kultura
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Projekt zakłada przeprowadzenie warsztatów edukacji seksualnej, działań teatralnych, artystycznych i animacyjnych, które posłużą jako narzędzie edukacji seksualnej dla dorosłych i młodzieży.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Przestrzenie sąsiedzkie we wszystkich dzielnicach m.st Warszawy oraz inne przestrzenie należące do m.st Warszawy
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt zakłada przeprowadzenie warsztatów edukacji seksualnej, działań teatralnych, artystycznych i animacyjnych, które posłużą jako narzędzie edukacji seksualnej dla dorosłych i młodzieży.
Opis projektu
Projekt zakłada przeprowadzenie warsztatów, działań teatralnych, artystycznych i animacyjnych, które posłużą jako narzędzie edukacji seksualnej dla dorosłych i młodzieży.

Warsztaty obejmować będą na przykład zagadnienia: mowy nienawiści, in vitro, życia uczuciowego, chorób przenoszonych drogą płciową (np. współczesna medycyna w walce z aids), tożsamości płciowej, in vitro, pornografii, adopcji, przeciwdziałania przemocy, przeciwdziałania pedofilii, praw pacjenta, emocji, profilaktykę nowotworową, seksu w internecie, stawiania granic i bliskości.

Młodzież będzie mogła dodatkowo wziąć udział w działaniach przez sztukę (np.: spektakle, działania performatywne, działania artystyczne i animacyjne) – działania będą poruszały tematykę przeciwdziałania pedofilii, wykorzystywania, stawiania granic, określania stref / miejsc intymnych.

Warsztaty dla dorosłych skierowane są głównie do rodziców, którzy sami chcieliby porozmawiać ze swoimi dziećmi a często nie wiedzą jak zacząć czy jak dostosować tematykę do wieku dziecka. Rodzice dowiedzą się między innymi – czym jest edukacja seksualna, jak rozmawiać z dzieckiem na tematy seksu, edukatorzy przeprowadzą też przykładową lekcję edukacji seksualnej a rodzice wcielą się w rolę uczniów. Uczestnicy dowiedzą się też jakiego języka używać w edukacji seksualnej, poznają rolę seksu w mediach społecznościowych, dowiedzą się o zachowaniach seksualnych dzieci. Poznają nieoczywiste źródła wiedzy w których przekazywana jest edukacja seksualna (filmy, seriale), otrzymają kompendium źródeł z których warto korzystać samemu edukując dziecko.
Tematyka wszystkich warsztatów i spotkań dostosowana zostanie do odpowiednich grup odbiorców przez dwie równolegle działające grupy eksperckie.

Oprócz warsztatów i działań przez sztukę projekt obejmuje:

Prowadzenie w każdej dzielnicy dyżurów psychologa/seksuologa, do którego będzie się można zgłosić ze swoimi problemami dotyczącymi sfery intymnej. Miejsca dyżurów ustalane będą w każdej dzielnicy w porozumieniu z koordynatorem projektu (preferowane miejsca realizacji będące własnością miasta). Dyżurujący powinien być też dostępny telefonicznie, w mediach społecznościowych i przez komunikatory internetowe.

Przeprowadzenie profesjonalnej kampanii promocyjnej w urzędach, domach kultury, bibliotekach i komunikacji miejskiej m.st Warszawy oraz w mediach społecznościowych miasta.

Prowadzenie ciągłej ewaluacji projektu w celu zapewnienia najwyższego możliwego poziomu projektu.

Szczegółowy program powinien powstać w zespołach złożonych ze specjalistów: seksuologów psychiatrów, psychologów, pedagogów, animatorów, pracowników kultury, badaczy, nauczycieli, lekarzy ginekologów oraz młodzieży i rodziców. Eksperci powinni też określić kompetencje i kwalifikacje osób prowadzących np. wymaganych certyfikatów z różnych dziedzin, do realizacji poszczególnych działań projektu. Aby projekt mógł być zrealizowany w jednym roku budżetowym niezbędne jest powołanie dwóch zespołów koordynujących i prowadzenie równoległych działań dla dwóch grup odbiorców.

Zapisy na wszystkie spotkania odbywają się za pomocą stron www miasta. Decyduje kolejność zgłoszeń. Rekrutacja powinna zacząć się przynajmniej dwa tygodnie przed planowanymi spotkaniami/warsztatami. Informacja o terminie rekrutacji powinna znaleźć się na wszystkich materiałach promocyjnych, w dostępnych mediach.

W związku z pandemią covid19 projekt zakłada, w razie potrzeby, prowadzenie warsztatów online


Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Rzetelna edukacja seksualna pomaga w podejmowaniu świadomych i bezpiecznych wyborów w sferze własnej seksualności. Realnie ogranicza infekcje przenoszone drogą płciową czy niechciane ciąże. Pozwala zapobiegać przemocy na tle seksualnym, stawiać jasne granice. Uczy reagowania na niepożądane zachowania seksualne.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Zespół do koordynowania projektu (dwa zespoły po dwie osoby) – 264000 zł brutto
Działania artystyczne – do 36 wydarzeń artystycznych – 180000 zł brutto
Wynagrodzenie dwóch grup eksperckich do 15 osób każda, 40 godz. – 240000 zł brutto
Wynagrodzenie psychologa/seksuologa – jedna osoba na dzielnicę, do 200 godz. – 360000 zł brutto
Warsztaty dla młodzieży – do 200 warsztatów dla 20 osobowych grup, na terenie całej Warszawy, każde z zajęć prowadzone będą przez dwóch edukatorów, 20 godz. warsztatów dla każdej grupy – 1200000 zł brutto
Warsztaty dla dorosłych – do 50 warsztatów dla 20 osobowych grup, na terenie całej Warszawy, każde z zajęć prowadzone będą przez dwóch edukatorów, 20 godz. warsztatów dla każdej grupy – 300000 zł brutto
Materiały edukacyjne – 50000 zł brutto
Drobny poczęstunek dla uczestników warsztatów – ciepłe napoje i drobny poczęstunek – 140000 zł brutto
Ewentualne koszty obsługi sal warsztatowych – 300000 zł brutto
Ewaluatorzy – dwie osoby – 132000 zł brutto
Promocja – np. projekty plakatów, dystrybucja – 100000 zł brutto
Łącznie 3266000 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
3 266 000,00 zł

Skutki realizacji

Skutki realizacji
Przeprowadzenie dla dorosłych i młodzieży warsztatów, działań teatralnych, artystycznych i animacyjnych przyczyni się do zwiększenia świadomości i wiedzy z zakresu profilaktyki, zdrowia seksualnego i emocjonalnego.

Modyfikacje

21.04.2021 14:46
Wydział Projektów Interdyscyplinarnych w Centrum Komunikacji Społecznej
21.04.2021 14:48
Wydział Projektów Interdyscyplinarnych w Centrum Komunikacji Społecznej

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (11)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Skandal! To identyczny projekt, jak ten, którzy odpadł w ubiegłym roku, po licznych protestach, w tym po liście Kurator Mazowieckiej do Prezydenta Miasta wskazującym bezprawne działanie, w razie jego wdrożenia; tu list Kurator:
    https://www.tysol.pl/a53308-Oczekuje-podjecia-pilnych-i-zdecydowanych-dzialan-w-celu-zagwarantowania-przestrzegania-przepisow-prawa-Mazowiecka-kurator-oswiaty-pisze-do-Trzaskowskiego
    Metodą "wytnij-wklej" proponuje się to samo bezprawie? To skandaliczne traktowanie budżetu obywatelskiego i manipulowanie świadomością obywateli miasta ! Kto jest odpowiedzialny za dopuszczenie tego projektu ponownie?
    Niewiele różni się też od projektu sprzed dwóch lat, spod znaku wyuzdanego "ogórka":
    Edukacja Seksualna - dobrowolne warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
    1166,
    https://bo.um.warszawa.pl/projekt/17884
    który także skutkował protestami i także odpadł.
    Czy długo jeszcze tajemniczy Mieszkanka21406 czy Mieszkaniec13584 - anonimowi autorzy tych inicjatyw będą nas nimi nękać?
    Nie poddamy się takim manipulacjom!
    Mieszkaniec18147  11.02.2021 12:55
  • Skandal i bezprawne działanie. Poprzednio takie same zdanie miał kurator mazowiecki, który zakazał tego rodzaju praktyk. Rodzice nie chcą edukacji seksualnej swoich dzieci. Tak trudno to zrozumieć? Co roku w ostatniej chwili będzie próba przepchnięcia? Czy miasto nie ma na co wydawać pieniedzy? Proponuję zająć sie naprawdę tematami ważnyni. Ludzie prace tracą, nie mają co jeść. To tak na serio takie śodki mają być wydane? Nie poddamy się takiej manipiulacji!
    Mieszkaniec26128  11.02.2021 13:34
  • Znowu? Już mieszkańcy Warszawy mówiliśmy, że nie chcemy tego projektu! To identyczny projekt, jak ten, którzy odpadł w ubiegłym roku, po licznych protestach, w tym po liście Kurator Mazowieckiej do Prezydenta Miasta wskazującym bezprawne działanie, w razie jego wdrożenia; tu list Kurator:
    https://www.tysol.pl/a53308-Oczekuje-podjecia-pilnych-i-zdecydowanych-dzialan-w-celu-zagwarantowania-przestrzegania-przepisow-prawa-Mazowiecka-kurator-oswiaty-pisze-do-Trzaskowskiego
    Metodą "wytnij-wklej" proponuje się to samo bezprawie? To skandaliczne traktowanie budżetu obywatelskiego i manipulowanie świadomością obywateli miasta ! Kto jest odpowiedzialny za dopuszczenie tego projektu ponownie?
    Niewiele różni się też od projektu sprzed dwóch lat, spod znaku wyuzdanego "ogórka":
    Edukacja Seksualna - dobrowolne warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
    1166,
    https://bo.um.warszawa.pl/projekt/17884
    który także skutkował protestami i także odpadł.
    Czy długo jeszcze tajemniczy Mieszkanka21406 czy Mieszkaniec13584 - anonimowi autorzy tych inicjatyw będą nas nimi nękać?
    Nie poddamy się takim manipulacjom!
    Mieszkaniec26152  15.02.2021 09:12
  • Polecam lekturę:
    https://www.tysol.pl/a61712-Tylko-u-nas-Hanna-Dobrowolska-SDP-Cyniczna-gra-seksedukatorow-budzetem-obywatelskim-w-Warszawie

    na końcu znamienny akapit:
    sam fakt dopuszczenia projektu pod głosowanie – wówczas i dziś - powinien zasługiwać na zainteresowanie organów ścigania, jako działanie przekraczające prawo. Przypomnijmy odnośny artykuł Kodeksu Karnego:
    Art. 231. Nadużycie uprawnień przez funkcjonariusza publicznego
    § 1. Funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    I proszę nie udawać nieświadomych – ten tekst na pewno dotrze do Prezydenta Rafała Trzaskowskiego oraz do Naczelnik Wydział Budżetu Obywatelskiego w Centrum Komunikacji Społecznej Justyny Piwko.
    Mieszkaniec18147  23.02.2021 18:58
  • Niebywałe! Jest pandemia, wyszły bardzo poważne problemy wśród młodzieży i ich rodziców! Nauczanie zdalne spowodowało olbrzymie nierówności edukacyjne, alienacja - problemy natury depresyjnej i wykluczającej, fizycznej. Lekarze, w tym psychiatrzy i pedagodzy biją na alarm, a tu się pojawia projekt z gigantycznym budżetem, który pompuje temat zastępczy i kompletnie mija się z aktualnymi potrzebami! Jeśli ten projekt zostanie przyjęty, będzie to wyraz realizowania politycznej agendy Pana Trzaskowskiego a nie realnych, niezwykle ważnych i pilnych potrzeb młodych ludzi!
    Mieszkanka26275  05.03.2021 12:28
  • Kiedyv wyvcofacie te bzdurne deprawujace koncepcje z procedowania? Dzieciaki od depresji ratujcie pocovidowej, a nie nasze pieniądze chcecie zmarnować na swoje chore fantazje seksualne po pozorem edukacji.
    Potem - jak w Austalii kilka dni temu- po śmierci samobójczej dziewczynki 15 lat, rodzice prochy dziecka dzielą do dwu urn i robią dwa pogrzeby- żeby oddać jej transplciowosc!
    DO tego zmierzają takie " warsztaty" jak te!
    Mieszkaniec18147  24.04.2021 10:32
  • Kuratorium Oświaty
    w Warszawie
    Al. Jerozolimskie 32, 00-024 Warszawa
    Warszawa, dn. 24 lutego 2021 r.
    KOG.571.19.2021
    Pani
    Renata Kaznowska
    Zastępca Prezydenta
    m. st. Warszawy
    pl. Bankowy 3/5
    00-950 Warszawa
    Dotyczy: interwencji w sprawie zgłoszonego projektu w ramach budżetu obywatelskiego na
    rok 2022 pod nazwą „Edukacja seksualna w Warszawie - dobrowolne warsztaty”.
    Szanowna Pani Prezydent,
    pragnę z niepokojem poinformować, że już z po raz trzeci w ramach budżetu obywatelskiego
    m. st. Warszawy zgłoszono projekt dotyczący edukacji seksualnej młodzieży, który opiera się
    na niezgodnych z prawem założeniach i proponuje działania ignorujące standardy prawne.
    W ślad za poprzednimi interwencjami Kuratorium Oświaty w Warszawie kierowanymi w roku
    2019 i 2020 do Pana Rafała Trzaskowskiego, prezydenta m. st. Warszawy, do Pani Ewy
    Malinowskiej - Grupińskiej Przewodniczącej Rady m. st. Warszawy wskazuję na następujące
    uzasadnienie konieczności podjęcia działań w celu odrzucenia ww. projektu:
    1) Projekt jest niezgodny z § 7 ust. 1 pkt 1 Uchwały Nr XI/218/2019 Rady
    m. st. Warszawy z dnia 11 kwietnia 2019r. w sprawie konsultacji społecznych
    z mieszkańcami m. st. Warszawy w formie budżetu obywatelskiego.
    2) Prawo nie przewiduje kompetencji samorządu terytorialnego do realizowania zadań
    dydaktyczno - wychowawczych zastrzeżonych dla organów administracji rządowej oraz
    szkół i placówek. Zatem przyjęcie i finansowanie ogólnomiejskiego, kosztownego,
    wysokobudżetowego projektu, o którym mowa powyżej, z budżetu obywatelskiego
    narusza tę normę (3 266 000 zł).
    3) Opis projektu, co do zasady zakłada jego realizację również w instytucjach systemu
    oświaty, instytucjach kultury, a jako beneficjentów wskazuje młodzież. Wskazanie
    w opisie projektu jako lokalizację jego realizacji przestrzenie sąsiedzkie we wszystkich
    dzielnicach m.st Warszawy oraz inne przestrzenie należące do m.st Warszawy, wskazuje
    faktycznie na brak ograniczeń w zakresie miejsca realizacji działań projektowych. Budzi
    to mój uzasadniony niepokój, co do możliwości wykorzystania jednostek systemu oświaty
    niezgodnie z przepisami prawa, ponieważ:2
     Dyrektor szkoły kieruje działalnością szkoły, sprawuje nadzór pedagogiczny i opiekę
    nad uczniami, wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom
    podczas pobytu w szkole, a w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z rodzicami
    (art. 68 ust. 1 pkt 1, 2, 3 i 6 oraz ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo
    oświatowe – j. t. Dz. U. z 2020r., poz. 910 z późn. zm.), zatem, mając na uwadze
    opis projektu, należy wykluczyć możliwość jego realizacji w szkołach i placówkach
    oświatowych z uwagi na zagrożenie praw dziecka.
     Treści o charakterze wychowawczo-profilaktycznym realizowane w szkołach muszą
    wynikać ze szkolnego zestawu programów nauczania oraz szkolnego programu
    wychowawczo – profilaktycznego. Program wychowawczo – profilaktyczny
    opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących
    w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących
    i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych
    z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych
    substancji psychoaktywnych. Ww. diagnozę przeprowadza dyrektor szkoły/placówki
    lub upoważniony przez niego pracownik szkoły/placówki (art. 26 ust. 2 i 3 cyt. ustawy
    Prawo oświatowe). Proponowany opis programu nie zakłada w ogóle diagnozy
    potrzeb danego środowiska uczniów oraz współpracy w tym zakresie z dyrektorem
    szkoły/placówki. Program wychowawczo – profilaktyczny uchwala rada rodziców
    danej szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną (art. 84 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).
    Zatem włączenie programu do zajęć dla młodzieży (także na zasadzie dobrowolnego
    w nich udziału), z pominięciem rodziców uczniów nie jest możliwe.
     Cele kształcenia oraz treści szczegółowe wynikające z podstawy programowej
    kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu „wychowanie do życia w rodzinie”
    zapewniają przekazanie niezbędnej wiedzy i umiejętności uczniom,
    z poszanowaniem woli rodziców, a także gwarancją prowadzenia zajęć przez
    nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami. Ponadto § 5 ust. 1 rozporządzenia
    Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania
    szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka,
    o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia
    w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych
    w podstawie programowej kształcenia ogólnego (j. t. Dz. U. z 2014r., poz. 395
    z późn. zm.), w celu realizacji konstytucyjnych uprawnień rodziców oraz prawa do
    informacji, wprowadza obowiązek, aby w każdym roku szkolnym przed
    przystąpieniem do realizacji zajęć nauczyciel prowadzący zajęcia wraz
    z wychowawcą klasy przeprowadził co najmniej jedno spotkanie informacyjne
    z rodzicami uczniów niepełnoletnich oraz z uczniami pełnoletnimi. Nauczyciel jest
    obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego
    programu nauczania, podręcznikach szkolnych oraz środkach dydaktycznych. Za
    przeprowadzenie tych spotkań, odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.
     W przypadku proponowanego projektu „Edukacja seksualna w Warszawie –
    dobrowolne warsztaty” wywiązanie się z obowiązku, o którym mowa powyżej jest
    niemożliwe. Ww. projekt jest adresowany głównie wprost do młodzieży, czyli także
    osób małoletnich, pozostających pod władzą rodzicielską (ok. 200 warsztatów
    i innych aktywności: teatralnych, artystycznych i animacyjnych). Zakłada3
    wykorzystanie obiektów będących własnością m. st. Warszawy, przestrzeni miejskiej,
    stron internetowych miasta, do promocji projektu i jego realizacji. Podobnie, jak
    ubiegłoroczny projekt „Dobrowolne warsztaty, działania edukacyjne
    i animacyjne dotyczące aspektów zdrowia, dojrzewania i przeciwdziałania przemocy
    dla młodzieży i dorosłych" ww. projekt ingeruje w sferę zastrzeżoną dla praw
    rodziców wynikających z art. 48 oraz 53 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
    które stanowią iż:
    „Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.
    Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność
    jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania.”
    „Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i
    religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48 ust. 1 stosuje się
    odpowiednio.”
    Mając na uwadze kompetencje i uprawnienia organu prowadzącego szkołę wynikające
    z art. 57 ust. 2 cyt. ustawy Prawo oświatowe zwracam się podjęcie działań, które zapobiegną
    ewentualnej realizacji projektu w oświatowych jednostkach organizacyjnych na terenie
    Warszawy, dla których organem prowadzącym jest m. st. Warszawa.
    Nadmieniam, iż aktualnie projekt „Edukacja seksualna w Warszawie - dobrowolne warsztaty”
    znajduje się na etapie oceny.
    Nadmieniam również, iż kolejny rok szkolny z uwagi na utrzymujące się zagrożenie COVID19 stawia przed instytucjami systemu oświaty oraz organami prowadzącymi szkoły trudne
    wyzwania i zadania. Dlatego też wspólne działania osób odpowiedzialnych za edukację
    młodego pokolenia powinno być skoncentrowane na sprostaniu tym wyzwaniom dla najlepiej
    pojętego interesu powierzonej nam młodzieży.
    W tym miejscu pragnę podziękować za wszelkie inicjatywy podejmowane w Warszawie na
    rzecz wspomagania dzieci, młodzieży, rodziców uczniów i nauczycieli w okresie pandemii,
    w tym funkcjonowanie Psychologicznego Centrum Wsparcia.
    Z wyrazami szacunku
    Mazowiecki Kurator Oświaty
    /-/
    Aurelia Michałowska
    Mieszkaniec18147  04.05.2021 11:05
  • tylko ocena negatywna dla tego projketu!
    Mieszkaniec18147  04.05.2021 11:05
  • Zdecydowanie jestem na nie. Nie ma mojej zgody na takie projekty.
    Mieszkaniec26464  05.05.2021 14:02
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany