Warszawa na talerzu. Miejski weekend kultury kulinarnej wspierający branżę gastronomiczną

1867
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2022
Autor pomysłu Dorota Minta
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
423 000 zł
Kategoria
  • edukacja
  • kultura
  • przedsiębiorczość
  • marka Wawy
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Branża gastronomiczna to część kultury Warszawy. W wyniku pandemii COVID-19 znalazła się ona w trudnościach ze względu na ograniczenia i lockdown. „Weekend z warszawską gastronomią” ma zachęcić mieszkańców do odkrywania różnorodności stołecznej gastronomii jako części miejskiej kultury i zachęcić mieszkańców do poznawania nowych smaków.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
całe miasto
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Lokalizacja realizacji akcji promocyjnej zostanie uzgodniona wspólnie z Miastem

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Branża gastronomiczna to część kultury Warszawy. W wyniku pandemii COVID-19 znalazła się ona w trudnościach ze względu na ograniczenia i lockdown. „Weekend z warszawską gastronomią” ma zachęcić mieszkańców do odkrywania różnorodności stołecznej gastronomii jako części miejskiej kultury i zachęcić mieszkańców do poznawania nowych smaków.
Opis projektu
Gastronomia jest częścią kultury – Warszawa słynie zaś ze zróżnicowanej sceny kulinarnej, na której każdy znajdzie coś dla siebie. Pandemia COVID-19 mocno w nią uderzyła, dotykając przedsiębiorców i pracowników tej branży. Projekt ma na celu pokazanie różnorodności i bogactwa warszawskiej sceny kulinarnej dzięki weekendowi „Warszawa na talerzu” – podczas której promowana będzie gastronomia jako element kulturowego pejzażu miasta, a mieszkańcy – zachęcani do odkrywania dostępnych w warszawskich restauracjach smaków.
Projekt będzie zrealizowany poprzez:
• stworzenie strony www i aplikacji, na której będą mogły rejestrować się stołeczne lokale gastronomiczne, deklarując udział w akcji i zamieszczając nieodpłatnie informacje o swojej ofercie. Aplikacja będzie umożliwiała mieszkańcowi wybór lokalu i dokonanie rezerwacji w lokalu na weekend „Warszawa na talerzu” pod względem typu kuchni oraz lokalizacji i pory (śniadanie, brunch, lunch, kolacja, street food) oraz skorzystanie ze specjalnych programów rabatowych. Warunkiem udziału restauracji będzie zaprezentowanie na stronie popisowego, weekendowego menu opracowanego na podstawie tradycji lokalu. Przygotowaniu na stronie www projektu oraz w aplikacji możliwości głosowania na najlepsze menu w każdej kategorii (śniadanie, brunch, lunch, kolacja, street food – 10 lokali w każdej kategorii).
• przeprowadzenie kampanii informacyjnej, adresowanej do mieszkańców, podkreślającej znaczenie kultury kulinarnej jako części tożsamości Miasta, podkreślającej różnorodność branży gastronomicznej pod względem oferty, dostępności i atmosfery.
• przeprowadzenie akcji promocyjnej w wybrany weekend (maj lub czerwiec 2022) w lokalizacji wybranej przez Miasto ( najlepiej w centrum Miasta). Będzie to okazja
do poznania smaków różnych kuchni świata przygotowanych przez warszawskie restauracje. W trakcie zaplanowanej akcji odbędą się wydarzenia towarzyszące,
m.in.: warsztaty i pokazy kulinarne a także koncerty. Wszystkie działania przeprowadzone w trakcie akcji promocyjnej będą bezpłatne.
• przeprowadzenie kampanii informacyjnej podsumowującej akcję, pokazującą jej rezultaty – liczbę osób oraz lokali, które wzięły w niej udział oraz informującą o lokalach, które uzyskały najwięcej głosów w głosowaniu. Elementem kampanii będą krótkie filmy, pokazujące wskazane przez mieszkańców lokale oraz wypowiedzi restauratorów i mieszkańców wzmacniające zainteresowanie ofertą restauracji. Cała relacja będzie udostępniona na stronie internetowej.
W samej akcji promocyjnej może wziąć udział maksymalnie 100 restauracji: po 50 restauracji jednego dnia. Zgłoszenia będą przyjmowane przez wskazaną przez Miasto jednostkę (decyduje kolejność zgłoszenia).
Projekt jest adresowany do wszystkich mieszkańców, którzy będą mogli wziąć w nim udział wybierając lokale, odwiedzając je i głosując na nie. Zakłada się, że ze strony gastronomii
w projekcie weźmie udział co najmniej 400-500 lokali działających w stolicy.
Informacje o projekcie zostaną przekazane przez media (komunikaty prasowe) oraz przez kanały informacyjne biorących udział w projekcie lokali gastronomicznych (strony www, Fb, inne formy kontaktów z klientami). Faza startowa projektu będzie trwała do maja 2022 r. (stworzenie platformy online, zidentyfikowanie lokali gastronomicznych i rozesłanie do nich zaproszeń). Faza realizacji rozpocznie się po uruchomieniu portalu i zaproszeniu do współpracy restauracji i wykonawców. Długofalowym celem projektu jest stworzenie platformy współpracy branży gastronomicznej, która pozwoli na doroczną organizację weekendu gastronomicznego „Warszawa na talerzu”, podobnie jak dzieje się to w innych miastach, które postrzegają gastronomię jako ważną część swojej gospodarki i kultury.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Obostrzenia związane z pandemią doprowadziły do zamknięcia ok. połowy lokali gastronomicznych w Polsce, kolejne ograniczenia jesienią 2020 r. spowodowały zawieszenie działalności kolejnych 25% lokali – wynika z badań organizacji płatniczych. Na ograniczeniach mocno ucierpiała także Warszawa. Branża gastronomiczna doświadczyła dwóch lockdownów – na początku roku 2019 oraz na przełomie 2020/21. Hibernacji doznała też kultura, gdyż w 2019 r. praktycznie nie odbywały się koncerty i wydarzenia. 
Według badań okres nadrabiania przez branże gastronomiczną strat po pandemii będzie trwać w Polsce 1-2 lata od momentu ponownego rozruchu po zamknięciu (źródło: Paczos 2020, Citation: Urban Development Issues 67,1). Oznacza to, że powrót do poziomu funkcjonowania gastronomii sprzed pandemii może potrwać nawet do końca 2022 r. 
Jednym ze sposobów wspierania branży gastronomicznej są przedsięwzięcia zachęcające do korzystania z oferty lokali – targi śniadaniowe, festiwale kuchni lokalnych itp. Po pandemii COVID-19 branża gastronomiczna wymaga jednak silniejszego wsparcia, jako część miejskiej tkanki i miejskiej kultury. Warszawski „Weekend na talerzu” pozwoli zwrócić uwagę na ten aspekt funkcjonowania miasta i zachęcić mieszkańców do testowania różnych smaków i kulinarnych kultur, których mogą doznać w mieście. Będzie sprzyjał również wydawaniu pieniędzy na lokalne firmy i produkty.

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Utworzenie strony www i aplikacji – 50 000zł
Kampania informacyjna - 300 000zł
Wynajem namiotów – 20 000zł
Projekt zmiany organizacji ruchu oraz inne dodatkowe opłaty w tym ubezpieczenie wydarzenia weekendowego – 14 000zł
Koszty techniczne (nagłośnienie, budowa sceny) – 20 000zł
Koszt koncertów - 15 000zł
Warsztaty i pokazy kulinarne – 4 000zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
423 000,00 zł

Skutki realizacji

Skutki realizacji
Wsparcie branży gastronomicznej w zakresie promocji oraz integracja mieszkańców Warszawy.

Modyfikacje

25.01.2021 22:38
Autor projektu
25.01.2021 22:39
Autor projektu
28.04.2021 15:31
Koordynator w Biurze Kultury

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Brak komentarzy

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany