Zmniejszmy RAZEM korki w Dolinie Służewieckiej i południowych Dzielnicach Warszawy

2054
Trwa ocena
Pomysł na rok 2022
Autor pomysłu Mieszkaniec
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
300 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • przestrzeń publiczna
  • UŁATWIENIE ŻYCIA MIESZKAŃCÓW
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Celem projektu jest zmniejszenie korków ulicznych poprzez usprawnienie ruszania samochodów na sygnał zielonego światła na semaforach. Projekt dotyczy kluczowego skrzyżowania w Dolinie Służewieckiej z al. Wilanowską. Zwiększenie przepustowości skrzyżowań byłoby uzyskane przez instalację elektronicznych wyświetlaczy zapalanych tylko podczas czerwonej fazy wskazujących czytelny komunikat zachęcający kierowców do jednoczesnego ruszania nazielonym świetle.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Skrzyżowania ul. Doliny Służewieckiej z al. Wilanowską
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Usprawnienie przejazdu na tym skrzyżowaniu realnie wpływa na usprawnienie ruchu ulicznego nawet w odleglejszych połączeniach drogowych w południowych dzielnicach Warszawy

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Celem projektu jest zmniejszenie korków ulicznych poprzez usprawnienie ruszania samochodów na sygnał zielonego światła na semaforach. Projekt dotyczy kluczowego skrzyżowania w Dolinie Służewieckiej z al. Wilanowską. Zwiększenie przepustowości skrzyżowań byłoby uzyskane przez instalację elektronicznych wyświetlaczy zapalanych tylko podczas czerwonej fazy wskazujących czytelny komunikat zachęcający kierowców do jednoczesnego ruszania nazielonym świetle.
Opis projektu

Zapewne wielu z nas przejeżdżając w godzinach szczytu przez zakorkowane skrzyżowania Warszawy (np.: Dolinę Służewiecką z al. Wilanowską lub ul. Nowoursynowską) mógł zwrócić uwagę jak kierowcy mało wydajnie wykorzystują zieloną fazę cyklu na sprawne ruszenie spod świateł i przejazd przez skrzyżowanie. W rezultacie czas oczekiwania pozostałych kierowców niepotrzebnie się zwiększa a korki się wydłużają, co nie tylko paraliżuje dalsze skrzyżowania, ale także w konsekwencji dotkliwie wpływa na całkiem odległe obszary (w przypadku Doliny Służewieckiej na kilka południowych dzielnic Warszawy).

Gdyby wszyscy oczekujący ruszyli możliwie jednocześnie, przez skrzyżowanie w każdej fazie zielonego światła przejechałoby o wiele więcej pojazdów i korki, zwłaszcza na tak skomplikowanych skrzyżowaniach jak te w Dolinie Służewieckiej, byłyby znacznie mniejsze.


Sposobem realizacji projektu jest zastosowanie wyświetlaczy przy górnych semaforach lub w innych widocznych z oddali miejscach wyświetlających hasłowe informacje zachęcające kierowców do jednoczesnego ruszania, np.: "Zmniejsz korki - sprawnie ruszaj razem z pojazdem przed Tobą" lub "Na zielonym świetle ruszaj sprawnie z pojazdem poprzedzającym" lub inne. Te hasłowe informacje byłyby wyłącznie podczas fazy czerwonego światła, aby nie rozpraszać kierowców znajdujących się już w ruchu. Wyświetlacze mogą być umieszczone w al. Wilanowskiej (w obu kierunkach), prawdopodobnie po dwa wyświetlacze, z lewej i prawej strony ponad pojazdami, na indywidualnych podporach lub uproszczonych jak stosuje obecnie do wyświetlania informacji na ekranach ponad drogami publicznymi.
Po kilku tygodniach od zastosowania systemu z wyświetlaczami przewiduje się serie pomiarów (jednakże przy warunkach pogodowych/sezonowych jak przy pierwotnych pomiarach) w celu wykazania, czy nowy system faktycznie wpływa na efektywniejszy przejazd pojazdów przez skrzyżowania lub w innych punktach pomiarowych. W ramach projektu przewiduje się sporządzenie rzetelnego raportu, opublikowanie i ewentualne modyfikacje systemu lub zastosowanie w innych zakorkowanych miejscach w Warszawie.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Rozładowanie korków na trasie w Dolinie Służewieckiej wymagałoby gruntownej przebudowy (wiadukty, bezkolizyjne skrzyżowania itp), na które nie ma obecnie potrzebnych dużych funduszy.

Jednak można zdecydowanie usprawnić ruch uliczny i zwiększyć przepustowość, gdyby kierowcy ruszali sprawnie od samego początku fazy zielonego światła.

Zaproponowane rozwiązanie znacząco zwiększy przepustowość skrzyżowania, przy zastosowaniu ograniczonych, dużo mniejszych środków finansowych.

Charakterystyka

Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
300 000,00 zł

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (2)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Nie jestem pewien czy komentarze słowne są rozwiązaniem. Problem mało dynamicznego ruszania spowodowany jest w dużej mierze przez kierowców korzystających z telefonów w czasie stania w korku. Myślę że lepszym rozwiązaniem byłyby wyświetlacze wskazujące ile sekund zielonego/czerwonego światła jeszcze pozostało (jak np we Wrocławiu i innych miastach). W ten sposób kierowcy wiedzieliby kiedy przygotować się do ruszenia i dynamiczniej opuszcza skrzyżowania.
    Mieszkaniec24805  10.02.2021 23:54
    • Dziękuję za komentarz.
      Też uważałem, że wyświetlacze odliczające czas do zapalenia się zielonego światła są potencjalnie lepszym motywatorem dla kierowców, aby być w czujności i sprawnie ruszyć, a nie ślęczeć nad smartfonem itp. Jednak takie rozwiązanie zostało zgłoszone w zeszłym roku w Budżecie Obywatelskim i nie zostało pozytywnie zweryfikowane, mimo iż proponowane było zrezygnowanie z tzw. sterowania akomodacyjnego na skrzyżowaniu, a oparcie czasu poszczególnych faz dla poszczególnych kierunków o dokładne pomiary o różnych porach dnia i nocy w dni robocze i weekendowe. Sterowanie akomodacyjne nie umożliwia, pod względem prawnym, zastosowanie takich wyświetlaczy czasowych, choć dokładnie ten sam przykład Wrocławia i innych miast był stosowany w argumentacji.

      Obecny Projekt jest dostosowanym kompromisowym rozwiązaniem do możliwości, jakie byłyby dopuszczone do zastosowania przy obecnym akomodacyjnym systemie regulacji ruchu na skrzyżowaniu.

      Dziękuję jeszcze raz za komentarz i proszę o wsparcie w głosowaniu dla tego kompromisowego rozwiązania.
      Przez to niedrożne skrzyżowanie w Dolinie Służewieckiej korki po południu sięgają prawie codziennie ul. Puławskiej !!!
      Mieszkaniec  11.02.2021 13:54 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany