Wygodne i szybkie przesiadki w Warszawie
16
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2023

Koszt pomysłu
6 067 849 zł
Kategoria
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
W wielu miejscach w Warszawie przesiadki z autobusu na tramwaj/metro są niewygodne - wymagają chodzenia wokół skrzyżowań, przejściami podziemnymi, ciasnymi chodnikami albo po prostu przystanki są rozrzucone daleko od siebie. Projekt zakłada wprowadzenie udogodnień dla pasażerów komunikacji miejskich poprzez proste działania: wytyczenie przejścia dla pieszych czy przeniesienie przystanków, itp.
Lokalizacja
Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Plac Bankowy, Plac Wileński, Rondo Waszyngtona
Dane projektu
Skrócony opis projektu
W wielu miejscach w Warszawie przesiadki z autobusu na tramwaj/metro są niewygodne - wymagają chodzenia wokół skrzyżowań, przejściami podziemnymi, ciasnymi chodnikami albo po prostu przystanki są rozrzucone daleko od siebie. Projekt zakłada wprowadzenie udogodnień dla pasażerów komunikacji miejskich poprzez proste działania: wytyczenie przejścia dla pieszych czy przeniesienie przystanków, itp.
Opis projektu
Projekt służy zmianie warszawskich placów, by szybciej i wygodniej dało się przesiąsć. Na tym etapie projektu na pewno budżet na całość projekt jest kilkukrotnie za niski, ale po weryfikacji przez jednostki miejskie prawdopodobnie zostanie tyle, że będzie można realizować wybrane pomysły.
1. Plac Wileński:
a) wytyczenie przejścia między CH Wileńska a Pocztą Polską, dzięki temu będzie naziemne dojście do przystanku tramwajowego w stronę Grochowskiej
b) likwidacja zatoki przystankowej na al. Solidarności w stronę Marek. Autobusy powinny zatrzymywać się na trzecim pasie ruchu
c) wydłużenie zatoki przystankowej na al. Solidarności w stronę Marek, tak by mogły się tu zatrzymywać autobusy podmiejskie i usunięcie przystanku z Wileńskiej
d) wytyczenie przejścia dla pieszych przez ul. Wileńską z przystanku tramwajowego w stronę Żerania (równolegle do torów tramwajowych), tak by można było szybciej dojść w okolice ul. św. Cyryla i Metodego
2. Plac Bankowy:
a) wytyczenie przejścia dla pieszych na wschodnim wlocie skrzyżowania przez al. Solidarności między wiatą tramwajową a torami tramwajowymi
b) wyznaczenie dojść do przejścia w formie usunięcia jednego pionowego pasa paneli w zadaszeniu przystanków i dobudowie dojścia do nowego przejścia po zewnętrznej stronie w miejscu istniejącego pasa ruchu
3. Rondo Czterdziestolatka (pod Dworcem Centralnym):
a) wytyczenie przejścia dla pieszych przez al. Jerozolimskie między dw. Centralnym, przystankami tramwajowymi a budynkiem Mariottu (wschodni wlot). To przejście dla pieszych było w pierwotnych planach remontu tego ronda, ale wytyczono tylko przez północny i zachodni wlot.
4. Skrzyżowanie Francuska/Zwycięzców:
a) wytyczenie przejścia dla pieszych przez północny wlot skrzyżowania, umożliwi to szybsze dojście na przystanek autobusy w stronę Ronda Waszyngtona idąc od strony Katowickiej
5. Przystanek Plac Unii Lubelskiej:
a) Wytyczenie przejścia dla pieszych przez Marszałkowską na północnym krańcu przystanku tramwajowego. Często przystanek służy dojściu w okolice TR i przez brak drugich pasów, pasażerowie muszą chodzić dookoła.
b) Przeniesienie przystanku autobusowego dla 222 na al. Szucha, by przybliżyć przesiadki do tramwaju z tego samego zespołu przystankowego
c) Proponowana zmiana nazwy przystanku na ul. Waryńskiego na Przystanek Waryńskiego jako zbyt odległe od placu - ponad 300 metrów do pokonania.
6. Skrzyżowanie koło GUS
a) likwidacja zatoki dla przystanku GUS08 i przebudowę zachodniego wyjścia z północnego przejścia podziemnego do formy rampy (lub przynajmniej dobudowa rampy dla osób z niepełnosprawnościami, ewentualnie windy). Przeniesienie przystanku na skrajny prawy pas jezdni) w celu wygospodarowania miejsca na rampę
b) przebudowa schodów z północnego podziemnego przejścia dla pieszych na przystanek GUS06 na rampę lub dodanie rampy dla osób z niepełnosprawnościami
c) przebudowa schodów z południowego podziemnego przejścia dla pieszych na przystanek GUS05 na rampę lub dodanie rampy dla osób z niepełnosprawnościami
d) wydłużenie zachodniego bądź wschodniego wyjścia z południowego przejścia podziemnego do formy rampy lub budowa rampy ewentualnie windy dla osób z niepełnosprawnościami
7. Skrzyżowanie Odyńca/Wołoska/Racławicka
a) Przeniesienie przystanku autobusowego na Odyńca w stronę Dolnego Mokotowa bliżej skrzyżowania o 60m.
8. Metro Ursynów
a) Przeniesienie przystanku autobusowego “Metro Ursynów 04” o 70m bliżej skrzyżowania z al. KEN
9. Puławska/Poleczki
a) Wytyczenie przejścia dla pieszych przez północny wlot skrzyżowania celem łatwiejszego dojścia dla mieszkańców Ursynowa do przystanku Poleczki 04. Na skrzyżowaniu jest już sygnalizacja świetlna dla aut, należy dorobić sygnalizację dla pieszych
10. Rondo Unii Europejskiej
a) Wytyczenie przejścia dla pieszych przez południowy wlot skrzyżowania, umożliwi to przesiadki z przystanku autobusowego Rondo Unii Europejskiej 05 przy Rzymowskiego do autobusów na przystanku Rondo Unii Europejskiej 01 bez konieczności pokonywania kładki
b) przeniesienie przystanku Rondo Unii Europejskiej 05 przy Rzymowskiego bliżej Ronda o 100m.
11. Rondo Wiatraczna
a) Przeniesienie przystanków autobusowych znajdujących się na al. Stanów Zjednoczonych bliżej Ronda Wiatraczna o ok. 80m (Wiatraczna 09 i Wiatraczna 10)
b) Przeniesienie przystanku autobusowego Wiatraczna 02 na krawędź placu. Przybliży to przesiadkę z tramwaju o ok. 140 metrów
12. Al. Zieleniecka
a) przeniesienie przystanku autobusowego Al. Zieleniecka 03 bliżej skrzyżowania ze Skaryszewskiej, ułatwi to przesiadki na przystanek tramwajowy Al. Zieleniecka 05 w tym samym kierunku
13. Metro Marymont
a) Wytyczenie przejścia dla pieszych przez północno-wschodni wlot ul. Słowackiego przy skrzyżowaniu z ul. ks. Popiełuszki. Umożliwi to przesiadki z autobusu na tramwaj w kierunku centrum bez konieczności pokonywania schodów
1. Plac Wileński:
a) wytyczenie przejścia między CH Wileńska a Pocztą Polską, dzięki temu będzie naziemne dojście do przystanku tramwajowego w stronę Grochowskiej
b) likwidacja zatoki przystankowej na al. Solidarności w stronę Marek. Autobusy powinny zatrzymywać się na trzecim pasie ruchu
c) wydłużenie zatoki przystankowej na al. Solidarności w stronę Marek, tak by mogły się tu zatrzymywać autobusy podmiejskie i usunięcie przystanku z Wileńskiej
d) wytyczenie przejścia dla pieszych przez ul. Wileńską z przystanku tramwajowego w stronę Żerania (równolegle do torów tramwajowych), tak by można było szybciej dojść w okolice ul. św. Cyryla i Metodego
2. Plac Bankowy:
a) wytyczenie przejścia dla pieszych na wschodnim wlocie skrzyżowania przez al. Solidarności między wiatą tramwajową a torami tramwajowymi
b) wyznaczenie dojść do przejścia w formie usunięcia jednego pionowego pasa paneli w zadaszeniu przystanków i dobudowie dojścia do nowego przejścia po zewnętrznej stronie w miejscu istniejącego pasa ruchu
3. Rondo Czterdziestolatka (pod Dworcem Centralnym):
a) wytyczenie przejścia dla pieszych przez al. Jerozolimskie między dw. Centralnym, przystankami tramwajowymi a budynkiem Mariottu (wschodni wlot). To przejście dla pieszych było w pierwotnych planach remontu tego ronda, ale wytyczono tylko przez północny i zachodni wlot.
4. Skrzyżowanie Francuska/Zwycięzców:
a) wytyczenie przejścia dla pieszych przez północny wlot skrzyżowania, umożliwi to szybsze dojście na przystanek autobusy w stronę Ronda Waszyngtona idąc od strony Katowickiej
5. Przystanek Plac Unii Lubelskiej:
a) Wytyczenie przejścia dla pieszych przez Marszałkowską na północnym krańcu przystanku tramwajowego. Często przystanek służy dojściu w okolice TR i przez brak drugich pasów, pasażerowie muszą chodzić dookoła.
b) Przeniesienie przystanku autobusowego dla 222 na al. Szucha, by przybliżyć przesiadki do tramwaju z tego samego zespołu przystankowego
c) Proponowana zmiana nazwy przystanku na ul. Waryńskiego na Przystanek Waryńskiego jako zbyt odległe od placu - ponad 300 metrów do pokonania.
6. Skrzyżowanie koło GUS
a) likwidacja zatoki dla przystanku GUS08 i przebudowę zachodniego wyjścia z północnego przejścia podziemnego do formy rampy (lub przynajmniej dobudowa rampy dla osób z niepełnosprawnościami, ewentualnie windy). Przeniesienie przystanku na skrajny prawy pas jezdni) w celu wygospodarowania miejsca na rampę
b) przebudowa schodów z północnego podziemnego przejścia dla pieszych na przystanek GUS06 na rampę lub dodanie rampy dla osób z niepełnosprawnościami
c) przebudowa schodów z południowego podziemnego przejścia dla pieszych na przystanek GUS05 na rampę lub dodanie rampy dla osób z niepełnosprawnościami
d) wydłużenie zachodniego bądź wschodniego wyjścia z południowego przejścia podziemnego do formy rampy lub budowa rampy ewentualnie windy dla osób z niepełnosprawnościami
7. Skrzyżowanie Odyńca/Wołoska/Racławicka
a) Przeniesienie przystanku autobusowego na Odyńca w stronę Dolnego Mokotowa bliżej skrzyżowania o 60m.
8. Metro Ursynów
a) Przeniesienie przystanku autobusowego “Metro Ursynów 04” o 70m bliżej skrzyżowania z al. KEN
9. Puławska/Poleczki
a) Wytyczenie przejścia dla pieszych przez północny wlot skrzyżowania celem łatwiejszego dojścia dla mieszkańców Ursynowa do przystanku Poleczki 04. Na skrzyżowaniu jest już sygnalizacja świetlna dla aut, należy dorobić sygnalizację dla pieszych
10. Rondo Unii Europejskiej
a) Wytyczenie przejścia dla pieszych przez południowy wlot skrzyżowania, umożliwi to przesiadki z przystanku autobusowego Rondo Unii Europejskiej 05 przy Rzymowskiego do autobusów na przystanku Rondo Unii Europejskiej 01 bez konieczności pokonywania kładki
b) przeniesienie przystanku Rondo Unii Europejskiej 05 przy Rzymowskiego bliżej Ronda o 100m.
11. Rondo Wiatraczna
a) Przeniesienie przystanków autobusowych znajdujących się na al. Stanów Zjednoczonych bliżej Ronda Wiatraczna o ok. 80m (Wiatraczna 09 i Wiatraczna 10)
b) Przeniesienie przystanku autobusowego Wiatraczna 02 na krawędź placu. Przybliży to przesiadkę z tramwaju o ok. 140 metrów
12. Al. Zieleniecka
a) przeniesienie przystanku autobusowego Al. Zieleniecka 03 bliżej skrzyżowania ze Skaryszewskiej, ułatwi to przesiadki na przystanek tramwajowy Al. Zieleniecka 05 w tym samym kierunku
13. Metro Marymont
a) Wytyczenie przejścia dla pieszych przez północno-wschodni wlot ul. Słowackiego przy skrzyżowaniu z ul. ks. Popiełuszki. Umożliwi to przesiadki z autobusu na tramwaj w kierunku centrum bez konieczności pokonywania schodów
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Brak przejść dla pieszych i duże odległości między przystankami pogarszają komfort poruszania się komunikacją miejską w Warszawie. Kilka minut straconych dziennie przekłada się na pełne godziny w miesiącu lub dni na przestrzeni roku. Niewygodne przesiadki na tych placach były wskazywane przez warszawiaków i warszawianki w geoankiecie do planowego nowego studium m.st. Warszawy.
Charakterystyka
Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu
Kosztorys
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
6 067 849,00 zł
Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
1. Plac Wileński - opinia negatywna BZRD. Likwidacja zatoki autobusowej jest niewskazana. Przeniesienie przystanku na trzeci pas ruchu może powodować zatory i pogorszy warunki ruchu na drodze.
W sytuacji przeniesienia przystanku autobusowego na jezdnię należałoby zmienić relacje na skrzyżowaniu i dostosować programy sygnalizacji świetlnej. Realizacja projektu wymaga opracowania wielobranżowej dokumentacji technicznej.
Nie jest możliwe wydłużenie zatoki autobusowej z powodu schodów w rejonie zatoki oraz zjazdu do galerii handlowej znajdującego się za przystankiem.
Rozwiązanie nieefektywne.
Przystanek znajduje się w ciągu istniejącego buspasa, na przystanku zatrzymują się pozamiejskie linie autobusowe, które będą zatrzymywały się na pasie ruchu
2. Przystanek Plac Unii Lubelskiej - opinia negatywna BZRD, obecnie przejścia przez jezdnię o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku wyznaczane są w przypadku zastosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa ruchu. Optymalnym rozwiązaniem jest zastosowanie sygnalizacji świetlnej.
W analizowanym przypadku zastosowanie sygnalizacji świetlej z uwagi na bliskość osygnalizowania przejścia dla pieszych na wysokości ul. Zoli oraz Placu Unii Lubelskiej byłoby niezgodne z § 127 Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
3. Skrzyżowanie koło GUS - opinia negatywna, ze względu na kolizję z projektowaną przez ZDM przebudową tego skrzyżowania obejmującą wyznaczenie naziemnych przejść dla pieszych. Ponadto rampa o nachyleniu max. 5% zajęłaby kilkadziesiąt metrów, czyli więcej niż mają całe te przystanki.
4. Skrzyżowanie Odyńca/Wołoska/Racławicka - opinia negatywna BZRD, wskazana zmiana lokalizacji przystanku wiązać się będzie z pogorszeniem warunków ruchowych ze względu na fakt, że przystanek wyznaczony byłby na jezdni na pasie na którym następuje włączanie się do ruchu pojazdów z pasa zanikającego.
5. Metro Ursynów - opinia negatywna, przeniesienie przystanku autobusowego wymaga opracowania wielobranżowej dokumentacji technicznej oraz przebudowy sygnalizacji.
6. Rondo Wiatraczna - opinia negatywna BZRD, przeniesienie przystanku Wiatraczna 10 bliżej ronda Wiatraczna wiązałoby się z przebudową zatok postojowych. Przystanek nie może znajdować się za blisko ronda z uwagi na to, że skrajny prawy pas ruchu służy do skrętu w prawo.
Przeniesienie przystanku autobusowego Wiatraczna 02 na Rondo Wiatraczna, jest niemożliwe ponieważ w takim przypadku przystanek znajdowałby się na skrzyżowaniu oraz na łuku.
Zmiana lokalizacji przystanków wymaga wielobranżowej dokumentacji technicznej oraz przeprowadzenia analiz na całym skrzyżowaniu
7. Al. Zieleniecka - opinia negatywna BZRD, proponowana lokalizacja przystanku Al. Zieleniecka 03 znajduje się na skrzyżowaniu i jest kolizyjna w relacji al. Zieleniecka -> Targowa w lewo.
Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym realizuje z upoważnienia Prezydenta m.st. Warszawy zadania organu zarządzającego ruchem na drogach publicznych przewidziane w art. 10 ust. 6 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym. Z kolei § 3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem mówi o tym, że: „Organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem dokonuje oceny organizacji ruchu (…) w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego”, a także „rozstrzyga w sprawach spornych dotyczących istniejącej lub projektowanej organizacji ruchu”. W związku z powyższym, opinie i oceny Biura Zarządzania Ruchem Drogowym są dla zarządców dróg wiążące. Zarząd Dróg Miejskich nie może wprowadzić rozwiązań, które nie są akceptowane przez BZRD. Projekty, które uzyskały negatywną opinię BZRD nie spełniają kryterium: „Projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych”
W sytuacji przeniesienia przystanku autobusowego na jezdnię należałoby zmienić relacje na skrzyżowaniu i dostosować programy sygnalizacji świetlnej. Realizacja projektu wymaga opracowania wielobranżowej dokumentacji technicznej.
Nie jest możliwe wydłużenie zatoki autobusowej z powodu schodów w rejonie zatoki oraz zjazdu do galerii handlowej znajdującego się za przystankiem.
Rozwiązanie nieefektywne.
Przystanek znajduje się w ciągu istniejącego buspasa, na przystanku zatrzymują się pozamiejskie linie autobusowe, które będą zatrzymywały się na pasie ruchu
2. Przystanek Plac Unii Lubelskiej - opinia negatywna BZRD, obecnie przejścia przez jezdnię o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku wyznaczane są w przypadku zastosowania odpowiednich środków bezpieczeństwa ruchu. Optymalnym rozwiązaniem jest zastosowanie sygnalizacji świetlnej.
W analizowanym przypadku zastosowanie sygnalizacji świetlej z uwagi na bliskość osygnalizowania przejścia dla pieszych na wysokości ul. Zoli oraz Placu Unii Lubelskiej byłoby niezgodne z § 127 Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
3. Skrzyżowanie koło GUS - opinia negatywna, ze względu na kolizję z projektowaną przez ZDM przebudową tego skrzyżowania obejmującą wyznaczenie naziemnych przejść dla pieszych. Ponadto rampa o nachyleniu max. 5% zajęłaby kilkadziesiąt metrów, czyli więcej niż mają całe te przystanki.
4. Skrzyżowanie Odyńca/Wołoska/Racławicka - opinia negatywna BZRD, wskazana zmiana lokalizacji przystanku wiązać się będzie z pogorszeniem warunków ruchowych ze względu na fakt, że przystanek wyznaczony byłby na jezdni na pasie na którym następuje włączanie się do ruchu pojazdów z pasa zanikającego.
5. Metro Ursynów - opinia negatywna, przeniesienie przystanku autobusowego wymaga opracowania wielobranżowej dokumentacji technicznej oraz przebudowy sygnalizacji.
6. Rondo Wiatraczna - opinia negatywna BZRD, przeniesienie przystanku Wiatraczna 10 bliżej ronda Wiatraczna wiązałoby się z przebudową zatok postojowych. Przystanek nie może znajdować się za blisko ronda z uwagi na to, że skrajny prawy pas ruchu służy do skrętu w prawo.
Przeniesienie przystanku autobusowego Wiatraczna 02 na Rondo Wiatraczna, jest niemożliwe ponieważ w takim przypadku przystanek znajdowałby się na skrzyżowaniu oraz na łuku.
Zmiana lokalizacji przystanków wymaga wielobranżowej dokumentacji technicznej oraz przeprowadzenia analiz na całym skrzyżowaniu
7. Al. Zieleniecka - opinia negatywna BZRD, proponowana lokalizacja przystanku Al. Zieleniecka 03 znajduje się na skrzyżowaniu i jest kolizyjna w relacji al. Zieleniecka -> Targowa w lewo.
Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym realizuje z upoważnienia Prezydenta m.st. Warszawy zadania organu zarządzającego ruchem na drogach publicznych przewidziane w art. 10 ust. 6 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym. Z kolei § 3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem mówi o tym, że: „Organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem dokonuje oceny organizacji ruchu (…) w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego”, a także „rozstrzyga w sprawach spornych dotyczących istniejącej lub projektowanej organizacji ruchu”. W związku z powyższym, opinie i oceny Biura Zarządzania Ruchem Drogowym są dla zarządców dróg wiążące. Zarząd Dróg Miejskich nie może wprowadzić rozwiązań, które nie są akceptowane przez BZRD. Projekty, które uzyskały negatywną opinię BZRD nie spełniają kryterium: „Projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych”
Co sądzisz o tym pomyśle?
Dodaj komentarzA tu z racji metra przejśc podziemnych się nie zlikwiduje.