Bezpieczna i przyjazna przestrzeń ulicy Słowackiego: przejście dla pieszych, pasy dla rowerów, nowe miejsca postojowe
1128
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski /
Zrealizowano
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Żoliborz
Żoliborz Centralny

Koszt pomysłu
125 000 zł
Kategoria
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Wyznaczenie przejścia dla pieszych przez ul. Słowackiego przy Filareckiej (na wysokości Urzędu Dzielnicy), 20 nowych miejsc postojowych na ul. Słowackiego od pl. Wilsona do Krechowieckiej, pasy rowerowe na jezdni oraz nowe przejście dla pieszych na wysokości ul. Szczepanowskiego.
Realizacja pomysłu
Aktualizacja:
23.02.2022 11:39
Zakres projektu został zwiększony w uzgodnieniu z autorem i zarządem dzielnicy. Wpłynęło to na opóźnienie realizacji projektu, który był realizowany etapami. W 2019 r. powstało nowe przejście dla pieszych przy Urzędzie Dzielnicy oraz brakujący odcinek drogi dla rowerów. Nowe przejście dla pieszych i miejsca postojowe zostały wyznaczone na początku 2022 r.
Jednostka odpowiadająca za realizację:
Zarząd Dróg Miejskich
Lokalizacja
Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Żoliborz
Obszar objęty pomysłem:
Żoliborz Centralny
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Ulica Słowackiego od placu Wilsona do ulicy Popiełuszki (Stołecznej)
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Przejście dla pieszych przed Urzędem Dzielnicy Żoliborz
Lokalizacja na mapie:
Dane projektu
Skrócony opis projektu
Wyznaczenie przejścia dla pieszych przez ul. Słowackiego przy Filareckiej (na wysokości Urzędu Dzielnicy), 20 nowych miejsc postojowych na ul. Słowackiego od pl. Wilsona do Krechowieckiej, pasy rowerowe na jezdni oraz nowe przejście dla pieszych na wysokości ul. Szczepanowskiego.
Opis projektu
Projekt zakłada wyznaczenie na ul. Słowackiego:
- przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu z ul. Filarecką, bez sygnalizacji świetlnej, z azylem (wysepką) pośrodku jezdni.
- nowych miejsc postojowych (ok. 20) po północnej stronie ulicy od pl. Wilsona do ul. Krechowieckiej - parkowanie równoległe na istniejącej jezdni.
- pasów rowerowych - na jezdni południowej na całym odcinku od ul. Popiełuszki (Stołecznej) do pl. Wilsona (z wyłączeniem fragmentu przy przejściu dla pieszych przy ul. Urzędniczej), na jezdni północnej: od pl. Wilsona do ul. Cieszkowskiego, dalej ruch rowerowy skierowany uliczką serwisową przy budynku Cieszkowskiego 1/3 do istniejącej drogi dla rowerów.
- przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu z ul. Szczepanowskiego, bez sygnalizacji świetlnej, z azylem (wysepką) pośrodku jezdni.
Powyższe zmiany będą możliwe dzięki wyznaczeniu na całym odcinku ulicy Słowackiego po jednym pasie ruchu w obu kierunkach (obecnie: tylko na odcinku od ul. Czaki do ul Suzina w stronę pl. Wilsona) oraz pozostawieniu dwóch pasów ruchu na wjeździe na pl. Wilsona. W rezultacie takiej organizacji ruchu będzie możliwe wytyczenie bezpiecznego przejścia dla pieszych bez konieczności instalowania sygnalizacji świetlnej; na istniejącej jezdni znajdzie się również miejsce na nowe miejsca postojowe, a także na pasy rowerowe.
Przejścia dla pieszych zapewnią krótsze i wygodniejsze dojście do przystanków komunikacji publicznej, Urzędu Dzielnicy, poczty, przychodni, szkoły oraz obiektów handlowych (sklepy, bazarek). Proponowane lokalizacje to miejsca, gdzie już obecnie wiele osób przechodzi przez jezdnię, w niektórych miejscach są nawet wydeptane ścieżki.
Proponowany układ pasów rowerowych uzupełni istniejące odcinki dróg dla rowerów oraz zastąpi te fragmenty, które nie spełniają standardów (droga po południowej stronie ul. Słowackiego).
Projekt jest zgodny z obowiązującym od 2006 r. Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania
Przestrzennego, które przypisuje ulicy Słowackiego klasę "L" - lokalna, i zakłada daleko idące uspokojenie ruchu. Również obserwowane obecnie natężenie ruchu na ulicy Słowackiego nie uzasadnia pozostawienia na tej ulicy dwóch pasów ruchu w jednym kierunku.
Mapa elementów ujętych w projekcie - w załączniku.
- przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu z ul. Filarecką, bez sygnalizacji świetlnej, z azylem (wysepką) pośrodku jezdni.
- nowych miejsc postojowych (ok. 20) po północnej stronie ulicy od pl. Wilsona do ul. Krechowieckiej - parkowanie równoległe na istniejącej jezdni.
- pasów rowerowych - na jezdni południowej na całym odcinku od ul. Popiełuszki (Stołecznej) do pl. Wilsona (z wyłączeniem fragmentu przy przejściu dla pieszych przy ul. Urzędniczej), na jezdni północnej: od pl. Wilsona do ul. Cieszkowskiego, dalej ruch rowerowy skierowany uliczką serwisową przy budynku Cieszkowskiego 1/3 do istniejącej drogi dla rowerów.
- przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu z ul. Szczepanowskiego, bez sygnalizacji świetlnej, z azylem (wysepką) pośrodku jezdni.
Powyższe zmiany będą możliwe dzięki wyznaczeniu na całym odcinku ulicy Słowackiego po jednym pasie ruchu w obu kierunkach (obecnie: tylko na odcinku od ul. Czaki do ul Suzina w stronę pl. Wilsona) oraz pozostawieniu dwóch pasów ruchu na wjeździe na pl. Wilsona. W rezultacie takiej organizacji ruchu będzie możliwe wytyczenie bezpiecznego przejścia dla pieszych bez konieczności instalowania sygnalizacji świetlnej; na istniejącej jezdni znajdzie się również miejsce na nowe miejsca postojowe, a także na pasy rowerowe.
Przejścia dla pieszych zapewnią krótsze i wygodniejsze dojście do przystanków komunikacji publicznej, Urzędu Dzielnicy, poczty, przychodni, szkoły oraz obiektów handlowych (sklepy, bazarek). Proponowane lokalizacje to miejsca, gdzie już obecnie wiele osób przechodzi przez jezdnię, w niektórych miejscach są nawet wydeptane ścieżki.
Proponowany układ pasów rowerowych uzupełni istniejące odcinki dróg dla rowerów oraz zastąpi te fragmenty, które nie spełniają standardów (droga po południowej stronie ul. Słowackiego).
Projekt jest zgodny z obowiązującym od 2006 r. Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania
Przestrzennego, które przypisuje ulicy Słowackiego klasę "L" - lokalna, i zakłada daleko idące uspokojenie ruchu. Również obserwowane obecnie natężenie ruchu na ulicy Słowackiego nie uzasadnia pozostawienia na tej ulicy dwóch pasów ruchu w jednym kierunku.
Mapa elementów ujętych w projekcie - w załączniku.
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego, warunki komunikacji pieszej, rowerowej i
samochodowej, dostępność dla osób niepełnosprawnych urzędu dzielnicy i przystanków komunikacji
publicznej.
Przejście dla pieszych na ulicy Słowackiego jest niezbędne mieszkańcom - w roku 2012 pod petycją
Stowarzyszenia Żoliborzan o wyznaczenie tego przejścia podpisało się 1150 osób! Równie często
podnoszonym przez mieszkańców problemem jest kłopot z zaparkowaniem samochodu w pobliżu domu - projekt zakłada zwiększenie liczby miejsc postojowych.
samochodowej, dostępność dla osób niepełnosprawnych urzędu dzielnicy i przystanków komunikacji
publicznej.
Przejście dla pieszych na ulicy Słowackiego jest niezbędne mieszkańcom - w roku 2012 pod petycją
Stowarzyszenia Żoliborzan o wyznaczenie tego przejścia podpisało się 1150 osób! Równie często
podnoszonym przez mieszkańców problemem jest kłopot z zaparkowaniem samochodu w pobliżu domu - projekt zakłada zwiększenie liczby miejsc postojowych.
Charakterystyka
Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu
Kosztorys
Kosztorys realizacji projektu
- zmiana organizacji ruchu obejmująca wyznaczenie pasów rowerowych, przejść dla pieszych oraz dopuszczenie parkowania na prawym pasie ulicy Słowackiego od placu Wilsona do ul. Krechowieckiej - 800 mb - 75 tys. zł
- budowa łączników rowerowych - 12 tys. zł
- likwidacja oznakowania istniejącej drogi dla rowerów - 8 tys. zł
- azyle na przejściach dla pieszych - 20 tys. zł
- dokumentacja techniczna - 10 tys. zł
- budowa łączników rowerowych - 12 tys. zł
- likwidacja oznakowania istniejącej drogi dla rowerów - 8 tys. zł
- azyle na przejściach dla pieszych - 20 tys. zł
- dokumentacja techniczna - 10 tys. zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
125 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Co sądzisz o tym pomyśle?
Dodaj komentarzWidzimy na nim od półtora roku niezabezpieczone przejście dla pieszych na wylocie z Krechowieckiej na Słowackiego, gdzie od strony Słowackiego 15/19 zostały zdemontowane słupki chroniące pasy, których nikt nie przywrócił, mimo, że nie można tutaj mówić o "konieczności aktualizacji projektu"
One już były w zatwierdzonej organizacji ruchu
Takich rzeczy nie powinno się zostawiać odłogiem - niezależnie od tego, czy odpowiada za nie wykonawca czy ZDM
http://konsultacje.um.warszawa.pl/konsultacja/rowerem-i-pieszo-po-zoliborzu
Mieszkam w bloku przy Filareckiej i jak mam biegać do Mekurego (codziennie po pieczywko) to skacze przez barierki i jest ok, ale nie każdy tak może.
A i ja czasem muszę z wózkiem i wtedy jest ciężko.
Jak już robić nowe ścieżki, to sensownie, na całej długości - a nie jakieś slalomy. Przy tym projekcie, rowerzyści i tak będą jeździli rowerem po północnej stronie - a piesi zyskają nowy powód do narzekania pt. "przecież ma Pan ścieżkę obok, dlaczego Pan nią nie jedzie?"
Wszystkie te pojazdy będą musiały czekać na samochody skręcające w Cieszkowskiego i parkujące przy jezdni. Stąd zniechęcam do głosowania na niego.
Poza tym mam wątpliwości, czy rowerzyści w końcu zaczną jeździć po ścieżce rowerowej w tej okolicy. Bo miejscami ścieżka wzdłuż Słowackiego już jest (czego nie zaznaczono na załączonej mapie), a wciąż wielu rowerzystów preferuje chodnik lub jazdę ulicą.
Po wprowadzeniu proponowanych przez nas zmian na ulicy Słowackiego (od placu Wilsona do Suzina) będzie właśnie tak, jak jest na ulicy Słowackiego (od Czaki do Suzina).
Często bywam na przystanku Teatr Komedia 02.Oczekiwanie na 116/205 wygląda najczęściej tak: z pół m za mną leci rozpędzona 6stka (mimo barierki czuć,że "na żyletę"),przede mną-kolejny janusz ściga się z sebą,przelatując też z pół m.
Prędkość? 70 do 100. Adrenalina gwarantowana!
Za to drugi przystanek-01,kier. Centrum-to istna oaza spokoju,bowiem chodnik ma z 3 m,zatoka i jeden pas ruchu,po którym wszyscy jadą grzecznie 50.
Jeżeli chodzi o korki,to w godzinach szczytu (jedździłem rowerem po ulicy) mają z 50 m długości-mieszczą się tam,gdzie są 2-3 pasowe wloty.Na reszcie ulicy ich nie ma-dlatego też mają miejsce te ułańskie wyczyny.
A SGSP jakoś radzi sobie także na Potockiej,gdzie pasów jest 1,azyle też,a mieszkańcy Gdańskiej myślą o ujednokierunkowieniu i strefie 30 (z kontrapasem dla Magirusów).
Rowerzyści gnają po jezdni,gdyż DDR jest z rodem z lat 90.
I kto by nie chciał dodatkowych parkingów?
Proszę mi wieżyć,jak TW i BPM się wreszcie obudzą i wezmą do pracy,to będziemy mieli normalną ulicę,a nie tor wyścigowy.
Autostrada potrzebna jest tylko dalej,za Stołeczną.
Serdecznie pozdrawiam.