Bezpieczna i przyjazna przestrzeń ulicy Słowackiego: przejście dla pieszych, pasy dla rowerów, nowe miejsca postojowe

1128
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / W trakcie realizacji
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Żoliborz
Żoliborz Centralny
Autor pomysłu Michał Rapacki
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
125 000 zł
Kategoria
  • przestrzeń publiczna
  • komunikacja/drogi
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Oddano 496 głosów za tym projektem
Wyślij wiadomość do autora
Wyznaczenie przejścia dla pieszych przez ul. Słowackiego przy Filareckiej (na wysokości Urzędu Dzielnicy), 20 nowych miejsc postojowych na ul. Słowackiego od pl. Wilsona do Krechowieckiej, pasy rowerowe na jezdni oraz nowe przejście dla pieszych na wysokości ul. Szczepanowskiego.

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
28.06.2021 11:06

Zakres projektu zwiększony w uzgodnieniu z autorem i zarządem dzielnicy. Ze względu na przeciągające się uzgodnienia projektu oraz wymóg opracowania programów sygnalizacji przez Tramwaje Warszawskie, projekt został ostatecznie zatwierdzony przez Biuro Polityki Mobilności w kwietniu 2019 r. Roboty budowlane rozpoczęły się w czerwcu 2019 r., do końca 2019 r. powstało nowe przejście dla pieszych przy Urzędzie Dzielnicy oraz brakujący odcinek drogi dla rowerów. Dokończenie prac ze względu na konieczność aktualizacji dokumentacji i wygospodarowania dodatkowych środków jest planowane w 2021 r.

Jednostka odpowiadająca za realizację: Zarząd Dróg Miejskich

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Żoliborz
Obszar objęty pomysłem:
Żoliborz Centralny
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Ulica Słowackiego od placu Wilsona do ulicy Popiełuszki (Stołecznej)
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Przejście dla pieszych przed Urzędem Dzielnicy Żoliborz
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Wyznaczenie przejścia dla pieszych przez ul. Słowackiego przy Filareckiej (na wysokości Urzędu Dzielnicy), 20 nowych miejsc postojowych na ul. Słowackiego od pl. Wilsona do Krechowieckiej, pasy rowerowe na jezdni oraz nowe przejście dla pieszych na wysokości ul. Szczepanowskiego.
Opis projektu
Projekt zakłada wyznaczenie na ul. Słowackiego:
- przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu z ul. Filarecką, bez sygnalizacji świetlnej, z azylem (wysepką) pośrodku jezdni.
- nowych miejsc postojowych (ok. 20) po północnej stronie ulicy od pl. Wilsona do ul. Krechowieckiej - parkowanie równoległe na istniejącej jezdni.
- pasów rowerowych - na jezdni południowej na całym odcinku od ul. Popiełuszki (Stołecznej) do pl. Wilsona (z wyłączeniem fragmentu przy przejściu dla pieszych przy ul. Urzędniczej), na jezdni północnej: od pl. Wilsona do ul. Cieszkowskiego, dalej ruch rowerowy skierowany uliczką serwisową przy budynku Cieszkowskiego 1/3 do istniejącej drogi dla rowerów.
- przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu z ul. Szczepanowskiego, bez sygnalizacji świetlnej, z azylem (wysepką) pośrodku jezdni.

Powyższe zmiany będą możliwe dzięki wyznaczeniu na całym odcinku ulicy Słowackiego po jednym pasie ruchu w obu kierunkach (obecnie: tylko na odcinku od ul. Czaki do ul Suzina w stronę pl. Wilsona) oraz pozostawieniu dwóch pasów ruchu na wjeździe na pl. Wilsona. W rezultacie takiej organizacji ruchu będzie możliwe wytyczenie bezpiecznego przejścia dla pieszych bez konieczności instalowania sygnalizacji świetlnej; na istniejącej jezdni znajdzie się również miejsce na nowe miejsca postojowe, a także na pasy rowerowe.

Przejścia dla pieszych zapewnią krótsze i wygodniejsze dojście do przystanków komunikacji publicznej, Urzędu Dzielnicy, poczty, przychodni, szkoły oraz obiektów handlowych (sklepy, bazarek). Proponowane lokalizacje to miejsca, gdzie już obecnie wiele osób przechodzi przez jezdnię, w niektórych miejscach są nawet wydeptane ścieżki.

Proponowany układ pasów rowerowych uzupełni istniejące odcinki dróg dla rowerów oraz zastąpi te fragmenty, które nie spełniają standardów (droga po południowej stronie ul. Słowackiego).

Projekt jest zgodny z obowiązującym od 2006 r. Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania
Przestrzennego, które przypisuje ulicy Słowackiego klasę "L" - lokalna, i zakłada daleko idące uspokojenie ruchu. Również obserwowane obecnie natężenie ruchu na ulicy Słowackiego nie uzasadnia pozostawienia na tej ulicy dwóch pasów ruchu w jednym kierunku.

Mapa elementów ujętych w projekcie - w załączniku.
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego, warunki komunikacji pieszej, rowerowej i
samochodowej, dostępność dla osób niepełnosprawnych urzędu dzielnicy i przystanków komunikacji
publicznej.

Przejście dla pieszych na ulicy Słowackiego jest niezbędne mieszkańcom - w roku 2012 pod petycją
Stowarzyszenia Żoliborzan o wyznaczenie tego przejścia podpisało się 1150 osób! Równie często
podnoszonym przez mieszkańców problemem jest kłopot z zaparkowaniem samochodu w pobliżu domu - projekt zakłada zwiększenie liczby miejsc postojowych.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
- zmiana organizacji ruchu obejmująca wyznaczenie pasów rowerowych, przejść dla pieszych oraz dopuszczenie parkowania na prawym pasie ulicy Słowackiego od placu Wilsona do ul. Krechowieckiej - 800 mb - 75 tys. zł
- budowa łączników rowerowych - 12 tys. zł
- likwidacja oznakowania istniejącej drogi dla rowerów - 8 tys. zł
- azyle na przejściach dla pieszych - 20 tys. zł
- dokumentacja techniczna - 10 tys. zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
125 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (12)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Zdjęcie, które ma pokazywać udaną realizację niestety częściowo pokazuje braki

    Widzimy na nim od półtora roku niezabezpieczone przejście dla pieszych na wylocie z Krechowieckiej na Słowackiego, gdzie od strony Słowackiego 15/19 zostały zdemontowane słupki chroniące pasy, których nikt nie przywrócił, mimo, że nie można tutaj mówić o "konieczności aktualizacji projektu"

    One już były w zatwierdzonej organizacji ruchu
    Takich rzeczy nie powinno się zostawiać odłogiem - niezależnie od tego, czy odpowiada za nie wykonawca czy ZDM
    Wojciech Zawiliński  26.04.2021 12:00
  • Mam nadzieję, że tym razem się uda - do 3 razy sztuka!
    Mieszkaniec476  15.01.2016 18:30
    • Niebawem mają się odbyć konsultacje społeczne w sprawie rozwiązania ruchu pieszego i rowerowego na Żoliborzu, w tym na ul. Słowackiego.
      Mikołaj Pieńkos  17.01.2016 22:33
    • Gdzie można szukać informacji o miejscu i terminie tych planowanych konsultacji?
      Mieszkaniec1643  25.01.2016 13:53
    • Info o konsultacjach:
      http://konsultacje.um.warszawa.pl/konsultacja/rowerem-i-pieszo-po-zoliborzu
      Michał Rapacki  25.01.2016 18:57 Autor projektu
  • Co tu dyskutować? Tylko głosować!
    Mieszkam w bloku przy Filareckiej i jak mam biegać do Mekurego (codziennie po pieczywko) to skacze przez barierki i jest ok, ale nie każdy tak może.
    A i ja czasem muszę z wózkiem i wtedy jest ciężko.
    Mieszkaniec2589  28.01.2016 18:27
  • Rozumiem że po północnej stronie ulicy rowerzyści mają się systematycznie teleportować między stronami torów, a po południowej - między stronami chodnika?

    Jak już robić nowe ścieżki, to sensownie, na całej długości - a nie jakieś slalomy. Przy tym projekcie, rowerzyści i tak będą jeździli rowerem po północnej stronie - a piesi zyskają nowy powód do narzekania pt. "przecież ma Pan ścieżkę obok, dlaczego Pan nią nie jedzie?"
    Mieszkaniec5341  16.06.2016 09:26
    • Nie do końca jest tak, jak pan opisał. Po północnej stronie rowerzyści będą jechać od placu Wilsona pasem rowerowym i zjeżdżać na wydzieloną DDR ulicą Cieszkowskiego (choć nie wykluczone, że uda się wyznaczyć pas rowerowy na całej długości ulicy Słowackiego). Po południowej stronie rowerzyści będą cały czas jechać jezdnią - pasem rowerowym lub na zasadach ogólnych (tam gdzie zabraknie miejsca na pas), istniejąca DDR przy budynkach od Krechowieckiej do Toeplitza zostanie zlikwidowana.
      Michał Rapacki  16.06.2016 09:35 Autor projektu
  • O ile w pełni rozumiem potrzebę przejścia dla pieszych we wskazanym miejscu, to obawiam się, że proponowane rozwiązanie bardzo utrudni ruch samochodowy w tej okolicy. A jeździ tędy przecież także trochę autobusów oraz często poruszają się pojazdy z pobliskiej jednostki straży pożarnej!
    Wszystkie te pojazdy będą musiały czekać na samochody skręcające w Cieszkowskiego i parkujące przy jezdni. Stąd zniechęcam do głosowania na niego.

    Poza tym mam wątpliwości, czy rowerzyści w końcu zaczną jeździć po ścieżce rowerowej w tej okolicy. Bo miejscami ścieżka wzdłuż Słowackiego już jest (czego nie zaznaczono na załączonej mapie), a wciąż wielu rowerzystów preferuje chodnik lub jazdę ulicą.
    Mieszkaniec6829  23.06.2016 02:32
    • Proszę się nie obawiać, ulice z jednym pasem ruchu w każdym kierunku funkcjonują bardzo dobrze, a straż pożarna nie przestaje z tego powodu gasić pożarów. Proszę spojrzeć np. na ulicę Słowackiego w Warszawie: na odcinku od Czaki do Suzina jest jeden pas ruchu + pas postojowy, i to działa - ani parkujące samochody, ani skręcające w Czaki czy Krechowiecką nie powodują żadnych utrudnień w ruchu samochodowym.
      Po wprowadzeniu proponowanych przez nas zmian na ulicy Słowackiego (od placu Wilsona do Suzina) będzie właśnie tak, jak jest na ulicy Słowackiego (od Czaki do Suzina).
      Michał Rapacki  23.06.2016 09:55 Autor projektu
    • Gratuluję. Państwa projekt został wybrany. Niestety Państwa wizja ruchu na ulicy wydaje mi się błędna, ale dzięki wyborze tego projektu, zostanie sprawdzona. Czy za "Żoliborzanami", którzy zgłosili ten projekt kryje się ktoś, kto poczuwa się do odpowiedzialności, a z kim można by było w przyszłości skonfrontować rzeczywistość z przedstawioną wizją?
      Mieszkaniec6829  13.07.2016 02:10
    • Panie Marcinie,
      Często bywam na przystanku Teatr Komedia 02.Oczekiwanie na 116/205 wygląda najczęściej tak: z pół m za mną leci rozpędzona 6stka (mimo barierki czuć,że "na żyletę"),przede mną-kolejny janusz ściga się z sebą,przelatując też z pół m.
      Prędkość? 70 do 100. Adrenalina gwarantowana!
      Za to drugi przystanek-01,kier. Centrum-to istna oaza spokoju,bowiem chodnik ma z 3 m,zatoka i jeden pas ruchu,po którym wszyscy jadą grzecznie 50.
      Jeżeli chodzi o korki,to w godzinach szczytu (jedździłem rowerem po ulicy) mają z 50 m długości-mieszczą się tam,gdzie są 2-3 pasowe wloty.Na reszcie ulicy ich nie ma-dlatego też mają miejsce te ułańskie wyczyny.
      A SGSP jakoś radzi sobie także na Potockiej,gdzie pasów jest 1,azyle też,a mieszkańcy Gdańskiej myślą o ujednokierunkowieniu i strefie 30 (z kontrapasem dla Magirusów).
      Rowerzyści gnają po jezdni,gdyż DDR jest z rodem z lat 90.
      I kto by nie chciał dodatkowych parkingów?
      Proszę mi wieżyć,jak TW i BPM się wreszcie obudzą i wezmą do pracy,to będziemy mieli normalną ulicę,a nie tor wyścigowy.
      Autostrada potrzebna jest tylko dalej,za Stołeczną.
      Serdecznie pozdrawiam.
      Mieszkaniec14664  04.12.2018 12:21
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany