Zakątek pod mądrą sową - budowa strefy wyciszenia i odpoczynku dla uczniów oraz mieszkańców

663
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski
Pomysł na rok 2023
Lokalizacja Śródmieście
Autor pomysłu Mieszkanka
Współautorzy Karolina Pawlak
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
263 320 zł
Kategoria
  • edukacja
  • przestrzeń publiczna
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy
Projekt zainspirowany prawdziwą potrzebą. W pandemii dzieci spędzają dużo czasu na zewnątrz, dlatego postanowiliśmy stworzyć miejsce, w którym będą mogły odrobić lekcje, zjeść podwieczorek, spędzić czas w grupie i wyciszyć, pozostali mieszkańcy Warszawy odpocząć w sercu tętniącego życiem Powiśla. Projekt zakłada budowę drewnianych domków na terenie niezagospodarowanej części boiska SP 41

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Śródmieście
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 41 im. Żołnierzy Armii Krajowej Grupy Bojowej „Krybar” ul. Drewniana 8; boisko u zbiegu ulic Drewnianej, Dobrej oraz Leszczyńskiej
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt zainspirowany prawdziwą potrzebą. W pandemii dzieci spędzają dużo czasu na zewnątrz, dlatego postanowiliśmy stworzyć miejsce, w którym będą mogły odrobić lekcje, zjeść podwieczorek, spędzić czas w grupie i wyciszyć, pozostali mieszkańcy Warszawy odpocząć w sercu tętniącego życiem Powiśla. Projekt zakłada budowę drewnianych domków na terenie niezagospodarowanej części boiska SP 41
Opis projektu
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 41 im. Żołnierzy Armii Krajowej Grupy Bojowej „Krybar” została wybudowana w 1906 roku i była na Powiślu pierwszym gmachem mieszczącym miejską szkołę publiczną. Dziś, po 110 latach, budynek stara się sprostać współczesnym wymaganiom prawnym i funkcjonalnym, przy jednoczesnych ograniczeniach wynikających ze statusu zabytku. Szkoła zlokalizowana pomiędzy ul. Drewnianą, Dobrą oraz Leszczyńską jest doskonale skomunikowana z miastem i przyciąga uczniów z wielu okolicznych dzielnic Warszawy. Podwórko szkolne jest miejscem, na którym przez wiele miesięcy w roku toczy się burzliwe życie w ramach opieki świetlicowej. Obecnie jest to relatywnie niewielka, otwarta przestrzeń oddzielona szpalerami drzew od sąsiadujących ulic, która mieści boisko szkolne, siłownię plenerową, asfaltowe boisko do siatkówki oraz plac zabaw. Brakuje tu jednak miejsca do siedzenia, odpoczynku, cichej nauki indywidualnej lub grupowej.

W ramach szkolnych warsztatów projektowych, przeprowadzono z uczniami konsultacje dotyczące zagospodarowania terenu wokół szkoły. Głównymi minusami zgłaszanymi przez dzieci były: brak cienia, brak placu zabaw dla dzieci starszych, brak miejsca do relaksu oraz brak miejsca do swobodnych spotkań.

Pandemia i związane z nią obostrzenia (kwarantanny, nauka zdalna i lockdowny) wyostrzyły jeszcze jeden problem, z którym mierzą się uczniowie - przebodźcowanie, które wpływa bezpośrednio na problemy z koncentracją i podwyższony poziom stresu.

Rozwiązanie tych wszystkich wyzwań i potrzeb stanowi stworzony masterplan, który zakłada budowę drewnianego podestu, wzdłuż zewnętrznej ściany sali gimnastycznej, na którym umieszczone będą drewniane domki w stylu skandynawskim – zacienione miejsce wypoczynku, wspólnej nauki i wyciszenia. Będą to otwarte altany z miejscami do siedzenia i stolikami, w pełni przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (drewniany podest z rampą wjazdową, odpowiednia wysokość stolików, niewysokie ogrodzenie wyraźnie – także dla osób niedowidzących – wytyczające teren domków). Obok, na podeście, umieszczone zostaną drewniane wieszaki w kształcie drzew – do powieszenia plecaków, kurtek czy toreb z butami. Domki będą bezpiecznym i wygodnym, otoczonym zielenią miejscem na powietrzu do odrabiania lekcji, zjedzenia podwieczorku, cichej zabawy, czytania, spotkań w kameralnej grupie. Co ważne – miejscem otwartym również dla lokalnej społeczności w godzinach popołudniowych i w weekendy. Przedłużony podest przed domkami wydziela przestrzeń o innej aktywności – jest podstawą niewysokiego trawersu wspinaczkowego zamontowanego na ścianie sali.

Domki staną na tle ściany sali gimnastycznej, która ze względu na słaby stan techniczny oraz aspekt wizualny wymaga remontu. Pokrywający ją obecnie mural "Warszawiacy" wymagałby całkowitego odnowienia. Po kilku latach od jego powstania można też z całą pewnością potwierdzić, że zupełnie nie pasuje on do otoczenia, jest elementem obcym stylistycznie i nie sprzyja budowaniu pozytywnego wizerunku miejsca zabawy i relaksu dla młodszych dzieci. Nie spełnia zatem swojej pierwotnej funkcji budowania pozytywnych konotacji – dumy, pamięci i wdzięczności dla Powstańców. W kolejnym etapie (może jeszcze w 2022 roku) przewidujemy wykonanie spójnego tematycznie i kolorystycznie muralu na szczytowej ścianie sali gimnastycznej. Ze względu na lokalizację oraz wielkość obiektu, wybór tematyki muralu będzie poddany konsultacjom społecznym, zaopiniowany zarówno przez dzieci jak i profesjonalnych grafików. W projekcie zagospodarowania terenu wokół szkoły ważnym czynnikiem jest wizualna spójność i harmonijność z terenem ją okalającym. Użycie kilku wybranych barw i konsekwentne ich stosowanie na całym terenie pozwoli uniknąć wizualnego chaosu, jednocześnie wpisze się w wizerunek Powiśla, jednej z najpiękniejszych warszawskich dzielnic. Poprawne i spójne kształtowanie przestrzeni wokół budynku szkoły ma też ogromne znaczenie edukacyjne. Buduje świadomość estetyczną dzieci i od najmłodszych lat wyrabia poczucie ładu przestrzennego. Należy o tym bezwzględnie pamiętać na każdym etapie projektowania i realizowania projektu.

Do zakątka, który chcemy stworzyć głównie z myślą o wypoczynku dzieci, zapraszamy również wszystkich mieszkańców. Teren szkoły jest dostępny codziennie po zajęciach oraz w weekendy. Rodziców, dziadków, rodzeństwo i wszystkie osoby, które mają po prostu ochotę usiąść, poczytać czy odpocząć po ćwiczeniach na siłowni plenerowej (zrealizowanej z budżetu partycypacyjnego 2016). Idealne miejsce do integracji międzypokoleniowej.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Miejsce to ma służyć nie tylko odrabianiu lekcji, zjedzeniu podwieczorku czy zabawie w kameralnej grupie, ale też wyciszeniu i odpoczynkowi w dni wolne od nauki.
Takie miejsce jest szczególnie potrzebne w czasach pandemii COVID-19, gdy uczniowie powinni jak najwięcej czasu pomiędzy zajęciami i po nich spędzać na otwartej przestrzeni, poza budynkiem szkoły.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
263320zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
263 320,00 zł

Skutki realizacji (wypełnia pracownik Urzędu m.st. Warszawy)

Skutki realizacji
Realizacja projektu jest projektowana w lokalizacji, która nie zakłóca przestrzeni. Może stać się miejscem wspólnych spotkań młodzieży, a także punktem do wyciszenia i odrabiania lekcji.

Modyfikacje

25.01.2022 08:54
Autor projektu
25.01.2022 09:35
Autor projektu
25.01.2022 14:27
Autor projektu
25.01.2022 20:31
Autor projektu
30.03.2022 10:41
Koordynator w Dzielnicy Śródmieście
28.04.2022 12:13
Koordynator w Dzielnicy Śródmieście

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Brak komentarzy

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany