Robimy porządek w Warszawie - kupujemy nowe blokady dla Straży Miejskiej

1178
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2023
Autor pomysłu Mieszkaniec
Współautorzy Mieszkaniec
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
73 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • przestrzeń publiczna
  • porządek publiczny
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Projekt polega na zakupie 365 blokad na koła na rzecz Straży Miejskiej m.st. Warszawy. Obecnie, w większości przypadków, strażnicy miejscy pod nieobecność sprawcy wykonują zdjęcia źle zaparkowanego pojazdu, a następnie blisko połowa takich zdjęć jest umarzana - sprawcy pozostają nieukarani. Projekt pozwoli, żeby niemal każda interwencja kończyła się ukaraniem na miejscu albo odholowaniem pojazdu.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Cały obszar m.st. Warszawy.

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt polega na zakupie 365 blokad na koła na rzecz Straży Miejskiej m.st. Warszawy. Obecnie, w większości przypadków, strażnicy miejscy pod nieobecność sprawcy wykonują zdjęcia źle zaparkowanego pojazdu, a następnie blisko połowa takich zdjęć jest umarzana - sprawcy pozostają nieukarani. Projekt pozwoli, żeby niemal każda interwencja kończyła się ukaraniem na miejscu albo odholowaniem pojazdu.
Opis projektu
Trudno mówić o skutecznej walce miasta z zastawianiem chodników i zakazów, jeśli według danych na 2020 r., ponad 45% spraw wszczętych na skutek wykonanych przez strażników miejskich zdjęć źle zaparkowanych pojazdów jest umarzana i sprawcy pozostają nieukarani. Wyposażenie Straży Miejskiej m.st. Warszawy w 365 nowoczesnych urządzeń do blokowania kół pozwoli, żeby strażnicy miejscy w prawie wszystkich przypadkach podejmowania interwencji wobec pojazdów, których nie można usunąć drogą odholowania na parking depozytowy, zakładali blokady, zamiast wykonywania wyżej opisanych tzw. "fotowezwań". Sprawca wykroczenia/właściciel będzie musiał zgłosić się do Straży Miejskiej m.st. Warszawy sam, żeby uwolnić od blokady koło swojego pojazdu - to oznacza, że kierowca zostanie ukarany za wykroczenie na miejscu! Dzięki temu zostaną zaoszczędzone duże pieniądze, które były wydawane na obsługę tzw. "fotowezwań" (choćby koszty obsługi pocztowej), większy odsetek sprawców ujawnionych wykroczeń zostanie ukaranych, spadnie odsetek umorzeń, a same blokady będą pełniły funkcję prewencyjną - inni kierowcy widząc je na kołach innych pojazdów, będą mieli świadomość, iż dane miejsca są patrolowane przez funkcjonariuszy i ryzyko mandatu jest wysokie. Dotychczas, po wykonanych przez strażników miejskich zdjęciach nie pozostawał żaden ślad - strażnicy miejscy od lat nie pozostawiają wezwań za wycieraczkami, jedynie wysyłają je pocztą.

Należy podkreślić, że proponowany przez nas nowoczesny model urządzenia do blokowania kół to tzw. "szczypce", które są skutecznie używane przez inne Straże Miejskie np. Straż Miejską miasta Szczecin. Ich zaletą jest to, że są małe, więc ich sporą liczbę można zapakować do bagażnika zwykłego samochodu osobowego - obecnie stosowane blokady przez warszawską Straż Miejską zajmują sporo miejsca i w praktyce są w nie wyposażone jedynie patrole poruszające się większymi pojazdami. W blokady tzw. "szczypce" można byłoby wyposażyć każdy zmotoryzowany patrol. Ponadto "szczypce" niedużo ważą, więc ich zakładanie nie będzie tak uciążliwe dla funkcjonariuszy, jak zakładanie aktualnie stosowanego modelu.

Dlaczego akurat 365 blokad? Według raportu Straży Miejskiej m.st. Warszawy, w roku 2021 strażnicy wykonywali średnio około 365 tzw. "fotowezwań" dziennie, więc zakup 365 blokad mógłby z nawiązką zastąpić wykonywanie znaczącej części tychże "fotowezwań".
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Za sprawą projektu spodziewane jest zmniejszenie problemu z uciążliwym nieprawidłowym parkowaniem, gdyż znacząco zwiększy się nieuchronność kary oraz, za sprawą opisanej funkcji prewencyjnej blokad, większa część kierowców zostanie zniechęcona do popełniania wykroczeń.

Dzięki projektowi poruszanie się po mieście stanie się bezpieczniejsze i mniej uciążliwe dla pieszych, przede wszystkim osób niepełnosprawnych, seniorów, matek z dziecięcymi wózkami i samych dzieci, ale również dla kierowców, którzy często spotykają się z zastawionymi skrzyżowaniami oraz parkowaniem w miejscach zabronionych na jezdni. Ponadto wzrośnie ogólny poziom porządku i bezpieczeństwa publicznego.

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Kosztorys projektu:
365 szt. x 200 zł = 73 000 zł
Kosztorys uwzględnia również oznakowanie graficzne w formie naklejki prostokątnej, aby mieszkańcy wiedzieli, że projekt powstał w ramach budżetu obywatelskiego.
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
73 000,00 zł

Skutki realizacji (wypełnia pracownik Urzędu m.st. Warszawy)

Skutki realizacji
Zakup dodatkowych 365 szt. urządzeń do blokowania kół, które będą stosowane przez Straż Miejską m.st. Warszawy, przyczyni się do zintensyfikowania działań zmierzających do eliminowania nieprawidłowego parkowania na terenie Warszawy.

Modyfikacje

25.01.2022 19:15
Autor projektu
25.04.2022 11:40
Wydział Bezpieczeństwa Publicznego w Biurze Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (15)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Bardzo dobry pomysł. Blokady stosowane w Warszawie nie nadają się do przewożenia w mniejszych samochodach lub zajmują zbyt dużo miejsca. W związku z tym nie mogą być stosowane tak często, jak powinny.
    Mieszkaniec26045  10.02.2022 10:52
    • Dziękujemy za opinię :)
      Mieszkaniec  10.02.2022 14:19 Autor projektu
  • Skąd taki poroniony pomysł może czas zasilic te szeregi po badaniach
    Mieszkaniec26163  16.02.2022 14:02
  • Chyba autora projektu nikt w szkole nie lubił.
    Ryjoowka z Warszawy  03.03.2022 14:32
  • Skoro zdjęcia i legalna procedura nie wystarcza, to czemu blokada miałaby starczyć?
    Krzysztof Olędzki  16.06.2022 10:37
    • Szanowny Panie,
      dziękujemy za komentarz i zainteresowanie projektem. Blokada jest lepszym rozwiązaniem niż zdjęcie, ponieważ w przypadku zdjęcia, Straż Miejska musi sama tracić olbrzymie ilości czasu oraz pieniędzy na znalezienie kierowcy - na tym etapie pojawia się to blisko 50% umorzeń. W przypadku blokady, kierowca/właściciel sam się zgłasza do Straży Miejskiej, ponieważ chce, żeby odblokować jego pojazd - SM nie traci czasu i pieniędzy na szukanie tej osoby.
      Pozdrawiamy i zachęcamy do oddania głosu na nasz projekt
      Autorzy projektu
      Mieszkaniec  16.06.2022 13:58 Autor projektu
    • Gdyby SM znała i stosowała przepisy, to bym nawet poparł projekt. A tak karani będą niewinni.
      Krzysztof Olędzki  17.06.2022 06:33
    • Jesteśmy pewni, że projekt zwiększy efektywność walki z patoparkowaniem :)
      Pozdrawiamy
      Autorzy
      Mieszkaniec  17.06.2022 12:25 Autor projektu
    • Skoro jesteście pewni że projekt zwiększy ściągalność, a nie przeszkadza Wam że SM łamie prawo i jedzie po bandzie, to lepiej by projekt nie przeszedł.
      Krzysztof Olędzki  17.06.2022 18:19
    • Niezbyt rozumiemy, co ma Pan na myśli pisząc o łamaniu prawa i jazdy po bandzie przez SM.
      Pozdrawiamy
      Autorzy
      Mieszkaniec  21.06.2022 14:12 Autor projektu
  • Inwestycje, w skompromitowaną instytucję to strata pieniędzy.
    Jeden dzień uczciwej pracy strażników to dochód do miasta w wysokości Państwa projektu.
    72000 / 200 zł mandatu(średnia) to 360 źle zaparkowanych samochodów.
    Strażników jest ponad 1700 osób...
    To jeśli choćby co trzeci ruszył swoje cztery litery i nadprogramowo wlepił jeden mandat...
    Warto zauważyć, że zamiast jeździć samochodami strażnicy mogli by zacząć chodzić w pojedynkę.
    Mieszkaniec11235  20.06.2022 23:08
    • Sprawa nie jest taka prosta - w obecnej sytuacji, kiedy są stosowane fotowezwania, koszta ich wykonania przewyższają przychody z mandatów: SM w takiej sytuacji na nich nie zarabia. Strażnicy muszą patrolować ulice w patrolach dwuosobowych, ze względu na bezpieczeństwo prawne (potrzeba ewentualnego świadkowania w procesie) oraz wzajemną asekurację. Nawet kontrolerzy strefy płatnego parkowania ZDM nie chodzą w pojedynkę, ze względu na agresję wielu kierowców (https://youtu.be/pKhJWaIgywI). Zgadzamy się jednak w jednym - również nie rozumiemy, dlaczego Straż Miejska sama z siebie prowadzi obecny nieefektywny model wykonywania fotowezwań, zamiast zakładania blokad. Jeśli Straż Miejska sama nie zakupiła wystarczającej liczby blokad, to należy wskazać jej odpowiedni kierunek rozwoju - ten projekt to szansa na zabranie przez mieszkańców w tym temacie głosu i zmuszenie SM do efektywniejszego działania - powiedzmy dość patoparkowaniu! Miejmy nadzieję, że ostatnia zmiana na stanowisku Komendanta, zmieni również podejście kierownictwa Straży Miejskiej.
      Pozdrawiamy
      Autorzy
      Mieszkaniec  21.06.2022 14:07 Autor projektu
  • NIE
    "następnie blisko połowa takich zdjęć jest umarzana" - skoro jest umarzana to jest jakiś powód tego umorzenia, jaki?
    Tworzenie państwa policyjnego, nie mam samochodu to dokopię tym co mają
    Mieszkaniec31407  21.06.2022 13:12
    • Podaliśmy główny powód umorzeń w naszym projekcie - jest nim niemożność znalezienia kierowcy/właściciela. Ten projekt zagwarantuje rozwiązanie tego problemu: efektywniejszą walkę z patoparkowaniem i olbrzymie oszczędności finansowe w strukturach miejskich, dzięki eliminacji nieskutecznych, kosztownych fotowezwań.
      Chcielibyśmy również zwrócić uwagę na fakt, że naszym celem jest podniesienie bezpieczeństwa oraz komfortu poruszania się po mieście. Zachęcamy do oddania głosu na nasz projekt.
      Pozdrawiamy
      Autorzy
      Mieszkaniec  21.06.2022 14:10 Autor projektu
  • Chory projekt i tyle tu niby aktywistycznych popleczników!
    Wstyd, że Warszawa doczekała się takich zakał, donosicieli, szumnie uważających się za społeczników, a to zwykli NIEUDACZNICY są, którzy potrzebują "zaistnieć"! OBRZYDLIWY pomysł!
    Mieszkaniec13885  30.06.2022 13:54
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany