Rowerem dwukierunkowo po całej Warszawie

314
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski
Pomysł na rok 2023
Autor pomysłu Mieszkaniec
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
6 052 800 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • przestrzeń publiczna
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Oddano 21597 głosów za tym projektem
Wyślij wiadomość do autora Pobierz listę poparcia
Wprowadzenie możliwości jazdy rowerem w obu kierunkach, czyli tzw. kontraruchu rowerowego, na wybranych jednokierunkowych ulicach w Warszawie.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Ulice jednokierunkowe - wykaz ulic w załączniku.
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Ulic w dzielnicach m. st. Warszawy: , Ursus, Włochy, Ursynów, Wilanów, Wawer, Wesoła, Targówek, Ochota, Bielany, Żoliborz, Białołęka, Praga Północ, Śródmieście, Bemowo, Wola, Mokotów. Wykaz ulic w załączniku.
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Wprowadzenie możliwości jazdy rowerem w obu kierunkach, czyli tzw. kontraruchu rowerowego, na wybranych jednokierunkowych ulicach w Warszawie.
Opis projektu
Projekt zakłada umożliwienie jazdy rowerem w obu kierunkach (tzw. kontraruch rowerowy) na jednokierunkowych ulicach w Warszawie. Głównym elementem projektu jest dodanie tabliczek "Nie dotyczy rowerów" pod znakami pionowymi, ewentualnie dodanie oznakowania poziomego. Zmiany nie powinny wiązać się z likwidacją możliwości parkowania. Pełen wykaz ulic w poszczególnych dzielnicach został przedstawiony w załączniku do projektu.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Dopuszczenie jazdy rowerem w obu kierunkach na jezdniach jednokierunkowych jest rozwiązaniem bezpiecznym i szeroko stosowanym w wielu miastach na świecie, a także w Polsce. Proponowane fragmenty ulic mają status dróg lokalnych, są to zazwyczaj krótkie odcinki, gdzie samochody nie rozwijają dużych prędkości. Jadący w przeciwnym do wyznaczonego kierunku rowerzysta dobrze widzi jadące z naprzeciwka samochody, jednocześnie jest dobrze widoczny dla kierowcy. Jazda w dowolnym kierunku pozwala skrócić trasę przejazdu, a także ominąć jezdnie o dużym natężeniu ruchu. Jednocześnie jest to rozwiązanie tanie, gdyż nie wymaga prac budowlanych, a jedynie modyfikacji oznakowania drogowego.
Warszawa posiada około 1/3 ulic jednokierunkowych z kontraruchem. Projekt pozwoli wprowadzić zmiany na kolejnych.

Charakterystyka

Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
6052800
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
6 052 800,00 zł

Skutki realizacji (wypełnia pracownik Urzędu m.st. Warszawy)

Skutki realizacji
Zwiększenie dostępności dróg dla rowerzystów, umożliwienie dotarcia rowerem do większej liczby miejsc bez konieczności krążenia lub łamania przepisów ruchu drogowego.

Modyfikacje

28.04.2022 14:22
Wydział Organizacji Ruchu w Biurze Zarządzania Ruchem Drogowym
29.04.2022 13:17
Wydział Organizacji Ruchu w Biurze Zarządzania Ruchem Drogowym
30.05.2022 07:44
Wydział Organizacji Ruchu w Biurze Zarządzania Ruchem Drogowym
31.05.2022 08:42
Koordynator w Biurze Zarządzania Ruchem Drogowym

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (17)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Czy jest plan wylistowania konkretnych ulic? Przydałoby się na ul.Wandy i ul. Meksykańskiej (od strony pl. Przymierza)
    Mieszkaniec28866  22.01.2022 14:24
    • Obie ulice są na liście
      Mieszkaniec  08.02.2022 14:23 Autor projektu
  • Szanowny Autorze,
    ul. Króżańska na Mokotowie jest kompletnie nieprzystosowana do wprowadzenia tam kontraruchu (w rozumieniu odcinka od ul. Różanej do Madalińskiego - czyli dwukierunkowego "ślepego" sięgacza) Jego wykonanie wiązałoby się z przesunięciem ciągów pieszych bezpośrednio pod okna 2 nieruchomości: ul. Króżańska 12 i Al. Niepodległości 122. Są to okna położone zaledwie na wysokości 1 metra nad poziomem chodnika. Wspólnota mieszkaniowa od wielu lat dzierżawi połowę tego terenu i przebudowała go na swój koszt. Dlatego nie wyrazimy zgody na tego typu zmiany. W ciągu kilku dni składamy w związku z tym projektem stosowne pismo, aby nanieść poprawki w trakcie oceny projektu.

    Na marginesie: przebudowa koliduje ponadto ze złożonym przeze mnie projektem rewitalizacji zieleni na ul. Króżańskiej.
    Mieszkaniec13876  08.02.2022 14:09
    • Projekt dotyczy ulic jednokierunkowych. Pomiędzy Różaną a Madalińskiego są 2 sięgacze czyli ulice ślepe, które jednokierunkowe być nie mogą, bo nie dałoby się z nich wyjechać. Projekt nie dotyczy więc odcinka przy numerze 12. Nie ma tam nawet jezdni, a to na jedniach wyznacza się kontraruch. Projekt dotyczy o jednokierunkowego odcinka pomiędzy Ligocką a Madalińskiego
      Mieszkaniec  08.02.2022 14:30 Autor projektu
  • Dziękuję za informację. W takim razie opis w tabeli jest nieprecyzyjny, gdyż nie wskazano jakiego odcinka ul. Króżańskiej dotyczy. Obawiam się jednak, że urzędnicy mogą zechcieć rozszerzyć projekt i wytyczyć DDR również na wspomnianych sięgaczach, a w przerwie pomiędzy budynkami zmieścić oprócz chodnika jeszcze DDR. Niestety, było wiele przypadków w których pierwotny projekt został znacznie zmodyfikowany podczas jego oceny np. przez ZDM lub inną instytucję.

    Dlatego w najbliższym czasie nasza Wspólnota Mieszkaniowa złoży stosowne pismo w tej sprawie.

    Warto tu dodać, że planowana jest DDR w Al. Niepodległości. Dlatego optymalnym wyjściem jest pominięcie ul. Króżańskiej w projekcie.
    Mieszkaniec13876  08.02.2022 14:42
    • Projekt nie polega na budowie DDR tylko na umożliwieniu jazdy w obu kierunkach PO JEZDNI.
      Dawid Łakomski  29.04.2022 10:32
  • Wnoszę o odrzucenie tego pomysłu - jazda pod prąd jest niebezpieczna, przyczynia się do zwiększenia kolizji i zdarzeń w ruchu drogowym. Duża część ulic wymienionych przez autora całkowicie nie nadaje się do wytyczenia jazdy pod prąd na rowerach również ze względu na to, że są za ciasne i brakuje tam miejsc parkingowych. Lokalizacje na terenach, które obecnie są rozważane pod kątem rozszerzenia strefy płatnego parkowania - gdzie odbyły się konsultacje społeczne, a proces decyzyjny jest niezakończony - powinny zostać wyeliminowane z zakresu projektu.
    Mieszkaniec17695  09.02.2022 23:28
    • O to, to!
      Ten projekt to przepis na liczne wypadki drogowe.
      Ryjoowka z Warszawy  03.03.2022 14:25
    • Kontraruch rowerowy jest rozwiązaniem bezpiecznym stosowanym w innych krajach europejskich oraz miastach w Polsce. Co więcej wg. KBRD kontraruch rowerowy „sprzyja poprawie bezpieczeństwa, bo zarówno kierujący rowerami, jak i kierujący innymi pojazdami, przy ograniczonej przestrzeni są bardziej ostrożni, a ruch odbywa się z ograniczoną prędkością”. Komisja potwierdza też, że rozwiązanie to może powodować obawy użytkowników rowerów o ich bezpieczeństwo pomimo, że nie znajduje to potwierdzenia w statystykach wypadków.
      Jeżeli chodzi o zarzut dot. miejsc parkingowych to kontraruch rowerowy w minimalnym zakresie ingeruje w przestrzeń parkingową , w przeciwieństwie do pasów rowerowych. Oczywiście, nie zwiększa on również liczby miejsc parkingowych. Co do „ciasności” wszystkich ulic w Warszawie to pozostawię to bez komentarza. Z resztą i tak projekt i jego zakres, w tym wykaz ulic do wprowadzenia kontraruchu rowerowego, będzie opiniowany przez stosowne jednostki miejskie.
      Mieszkaniec  03.03.2022 14:34 Autor projektu
  • Inwestycja w drogi rowerowe byłaby zasadna, gdyby redukowała korki samochodowe, które są miejską zmorą. Dobrze by było, żeby to nie były wydatki na sport i rekreację. Wdychanie miejskiego smogu, nie jest zbyt zdrowe.
    Mieszkanka29282  21.03.2022 02:03
    • A ponieważ ci co jeżdżą samochodami nie przesiądą się i tak na rowery to inwestycja w drogi rowerowe chyba nie ma sensu.
      Ryjoowka z Warszawy  21.03.2022 11:05
    • Po co wklejać ten sam komentarz do każdego rowerowego projektu. Żeby nie wdychac smogu trzeba przeprowadzić sie poza miasto. Pieszy wdycha jeszcze więcej smogu idąc ulica dłużej niz jedzie rower.
      Mieszkanka26115  27.03.2022 21:54
  • Aco do tej opinii:
    "A ponieważ ci co jeżdżą samochodami nie przesiądą się i tak na rowery to inwestycja w drogi rowerowe chyba nie ma sensu.
    Ryjoowka z Warszawy 21.03.2022 11:05"
    Jezdże samochodem i jeżdże rowerem (równiez do pracy). Rowerem po 10-20-30 km po Warszawie, dość często . Zdecydowanie wolę miec ściezkę dla roweru. A jadąc samochodem wolę rowerzystów na ściezce niż obok na jezdni.
    Mieszkanka26115  27.03.2022 21:56
    • Ja też tak mam,
      dobry układ ścieżek rowerowych w mieście zachęca do podróżowania rowerem a nie samochodem czy nawet autobusem. czasem przejeżdżam rowerem całe miasto ale tylko w nocy gdy nie biję się zjeżdżać na ulicę tam gdzie nie ma ścieżek. W dzień przejazd ścieżkami rowerowymi to jak poruszanie się w labiryncie, chcesz jechać prosto ale musisz skręcić bo prosto nie ma ścieżki, albo co chwilę przechodzenie na drugą stronę bo ścieżki wiją się jak węże. Nie można ocenić atrakcyjności roweru jako środka komunikacji dopóki nie zrobi się dla nich dróg. Niestety pamiętajmy że w Polsce miewamy zimy a po lodzie rowerem bardzo niebezpiecznie jest jeździć i wtedy przesiadamy się do samochodów , które musimy gdzieś parkować. NBie porównujmy się do krajów gdzie zima poniżej zera nie występuje!
      Zimą ścieżki niestety nie są odśnieżane - nie wiem czemu - bo zgodnie z kodeksem to także należy do pasa drogi, jak ulica i chodnik i ZDM ma OBOWIĄZEK O NIE DBAĆ JAK O ULICE. Z jedne strony promujemy przejście na rowery a z drugiej uniemożliwiamy nimi podróżowanie - schizofrenia
      Mieszkaniec31407  21.06.2022 12:10
  • Trzymam kciuki za ten projekt. Umożliwienie jazdy rowerem pod prąd na jednokierunkowych jest bardzo potrzebne na Górnym Mokotowie, gdzie jest biała plama jeśli chodzi o sieć dróg dla rowerów i kontraruchów a władze dzielnicy są wyjątkowo oporne w tworzeniu infrastruktury dla rowerzystów.
    Sylwia Jedyńska  07.05.2022 23:50
  • ZDECYDOWANE NIE! Kolejny projekt z kliki ZDM, popieranej przez uruchomionych tu aktywistów miejskich typu Łakomski, czy Sylwia Jedyńska, itd! Warszawa to nie wieś i NIE ma potrzeby robienia żadnych kontraruchów, aby tylko utrudnić mieszkańcom poruszanie się! Chcesz jeździć rowerem, korzystaj z tego, do czego masz dostęp, a nie twórz idiotycznych bytów!
    Mieszkaniec13885  30.06.2022 14:18
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany