Dość potykania się - nowe chodniki i remonty chodników na Grochowie i Saskiej Kępie - część 2

866
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2023
Lokalizacja Praga-Południe
Autor pomysłu Paweł Rybicki
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
1 429 361 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • zieleń miejska
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy
Proponujemy budowę chodników w miejscach gdzie obecnie istnieją tylko błotniste przedepty oraz remonty chodników na kilku z dzielnicowych ulic, jak również urządzenie zieleni przyulicznej. Projekt jest wspólną inicjatywą mieszkańców a miejsca wybrane zostały na podstawie ich propozycji. Podzieliliśmy projekt na kilka części z powodu ilości, zachęcamy do głosowania na wszystkie.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Praga-Południe
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Ulice i teren przyuliczny na terenie Pragi Południe: Grochowska, Zamieniecka, Bora-Komorowskiego.
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Proponujemy budowę chodników w miejscach gdzie obecnie istnieją tylko błotniste przedepty oraz remonty chodników na kilku z dzielnicowych ulic, jak również urządzenie zieleni przyulicznej. Projekt jest wspólną inicjatywą mieszkańców a miejsca wybrane zostały na podstawie ich propozycji. Podzieliliśmy projekt na kilka części z powodu ilości, zachęcamy do głosowania na wszystkie.
Opis projektu
Kontynuując kilkuletnią już tradycję południowopraskich projektów "chodnikowych", które cieszą się co roku niezmiennym uznaniem wśród głosujących, chcielibyśmy złożyć wspólny projekt grupy mieszkańców Grochowa, Saskiej Kępy i Gocławia, mający na celu zapewnienie środków na remonty chodników na Pradze Południe. W tym roku oprócz remontów chcielibyśmy również zaproponować coś co często jeszcze bardziej doskwiera mieszkańcom niż brak remontów - a mianowicie budowę brakujących chodników w miejscach gdzie od lat fragmentów chodnika brakuje. Tak by nie tylko nie potykać się ale by również nie musieć brodzić w błocie.

Tym razem podzieliliśmy projekt na dwie części. Ta część zawiera chodniki/ulice będące w zarządzie ZDM.

1. ulica Bora Komorowskiego w sąsiedztwie skrzyżowania z Afrykańską

W celu poprawy bezpieczeństwa pieszych postulujemy dokończenie budowy chodnika, biegnącego wzdłuż ul. Bora-Komorowskiego (po południowej stronie) i doprowadzenie go do skrzyżowania ulic Afrykańskiej/Egipskiej/Bora-Komorowskiego oraz, w miarę możności, instalację 4 nowych latarni LED. W sąsiedztwie chodnika konieczna będzie rewitalizacja zieleni: uporządkowania trawnika oraz zasadzenie wysokich krzewów, roślin zimozielonych, bylin i traw oraz uporządkowanie trawnika. Dokładny projekt zieleni powinien zostać wykonany przez architekta krajobrazu. Dokładna ilość i gatunki roślin będą ustalone w trakcie wykonywania projektu zieleni.

Wzdłuż ul. Bora-Komorowskiego, po południowej stronie, biegnie chodnik, który urywa się jeszcze przed przystankiem Afrykańska 01. Do skrzyżowania z ul. Afrykańską trzeba przejść wąskim odcinkiem chodnika ułożonym pomiędzy jezdnią, a przystankiem. Chodnik rozdzielający jezdnię ulicy Bora-Komorowskiego od przystanku autobusowego Afrykańska 01 wystarcza do obsługi samych pasażerów, jednak uwzględniając potrzeby wszystkich pieszych jest już za wąski i niebezpieczny - przyjazd autobusu na przystanek Afrykańska 01 oznacza tłok i przepychanki, stwarza groźne sytuacje.

Analogiczny projekt był złożony w zeszłej edycji BO i przeszedł weryfikację, niestety nie został wybrany w głosowaniu: https://bo.um.warszawa.pl/projekt/24803

Szczegóły pomysłu zawiera załączona do projektu mapka a stan obecny ilustrują zdjęcia.

2. ulica Grochowska, strona północna między Siennicką a Podskarbińską, ok 200m.

O ile chodniki na Grochowskiej przeważnie są w stanie zadowalającym, ten krótki odcinek najwyraźniej został zapomniany i nadal składa się z klawiszujących post-PRLowskich płyt chodnikowych. Dodatkowo jest on bardzo szeroki (ponad 5m) a obowiązuje tam zakaz parkowania. Dlatego proponujemy: 1) budowę nowego chodnika szerokości min 3m. 2) wykorzystanie reszty miejsca na nowy pas zieleni pomiędzy chodnikiem a ulicą 3) wykonanie nasadzeń drzew, krzewów, bylin w tym pasie zieleni zgodnie z projektem architekta krajobrazu. Należałoby również wykorzystać w tym celu materiały powstałe w ramach projektu "Zielona Grochowska". Dobrze byłoby również zadbać by kierowcy (oprócz formalnego zakazu) fizycznie nie mieli możliwości parkowania na tym odcinku, np kosztem zieleni.

Z powodu prestiżowej lokalizacji tuż obok pomnika budowniczych szosy brzeskiej proponujemy ponad standardowej jakości materiały do budowy tego akurat fragmentu chodnika. Nie zwykłe płyty betonowe ale najlepiej płyta granitowa lub lastryko 34,5x34,5 ułożone w karo albo inny materiał o specjalnie dobranej barwie.

3. ulica Zamieniecka, strona wschodnia pomiędzy Ostrobramską a Bełżecką, ok 220m

Na tym odcinku chodnik składa się z wielu, nie do końca ciągłych fragmentów w różnym wieku, większość z nich totalnie zdewastowana. Niestety nie jest to tylko szlak pieszy ale przede wszystkim jest tu również bardzo uczęszczany przystanek autobusowy. Postulujemy budowę chodnika szerokości min 2m ma całym tym odcinku oraz przebudowę przystanku autobusowego wraz z krawężnikiem peronowym. Należy również całkowicie zabronić parkowania na tym odcinku, a jako że same przepisy nie działają (parkowanie jest już w tej chwili w dużym stopniu nielegalne a kierowcom to nie przeszkadza) to zastosować słupki tam gdzie jest to konieczne.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Wszyscy jesteśmy pieszymi i wszyscy zasługujemy na to by chodzić po równych i bezpiecznych chodnikach, nie ryzykując złamania nogi i bez konieczności skakania przez kałuże.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Kosztorys:
Ad. 1 – ulica Bora Komorowskiego w sąsiedztwie skrzyżowania z Afrykańską – łącznie 372 461,25 zł
• Powierzchnia nowego chodnika (założono szerokość 2,00 m) do wykonania – 200 m2 x 450 zł/m2 = 90 000 zł
• Wykonanie latarni typu parkowego 3 szt. – 48 000 zł
• 600 m2 krzewów x 230zł/m2 = 138 000,00zł
• 663 m2 trawnik x 28,75zł /m2 = 19 061,25 zł
• Pielęgnacja krzewów 600m2 x 5,75 zł x 12 miesięcy = 41 400,00zł
• Wykonanie projektu stałej organizacji ruchu, projektu drogowego, projektu zieleni wraz z uzgodnieniami – 31 000 zł
• Wykonanie projektu elektrycznego wraz z uzgodnieniami – 5 000 zł

Ad. 2 – ulica Grochowska, strona północna między Siennicką a Podskarbińską – łącznie 564 150,00 zł
• Przebudowa chodnika – zastosowanie spójnej szerokości 3,00 m na całym odcinku – 600 m2 – 300 000 zł
• Rozpłytowanie – 350 m2 x 150 zł – 52 500 zł
• Posadzenie krzewów lub bylin ok. 350 m2x 230zł/m2 = 80 500,00 zł
• Zakup i postawienie wygrodzeń 190 mb x 300zł/mb = 57 000,00 zł
• Pielęgnacja krzewów: 350 m2 x 5,75 zł x 12 miesięcy = 24 150,00 zł
• Wykonanie projektu stałej organizacji ruchu oraz wykonawczego projektu drogowego, projektu zieleni wraz z uzgodnieniami – 50 000 zł

Ad. 5 - ulica Zamieniecka, strona wschodnia pomiędzy Ostrobramską a Bełżecką – łącznie 492 750,00 zł
• Remont przystanku autobusowego (założono 40 mb krawędzi przystankowej, 4,5 m szerokości) – 180 m2 x 450 zł/m2 = 81 000 zł
• Zastosowanie krawężnika peronowego – 40 mb x 700 zł/mb = 28 000 zł
• Regulacja wysokościowa wiaty przystankowej – 4 000 zł
• Przebudowa chodnika (na szerokość 2,00 m) – 360 m2 x 450 zł/mb = 162 000 zł
• Rozpłytowanie – 250 m2 – 37 500 zł
• Przebudowa zjazdu – 40 m2 x 700 zł/m2 – 28 000 zł
• Nasadzenia krzewów ozdobnych lub bylin wraz z przygotowaniem gruntu – 250 m2 x 230 = 57 500 zł
• Pielęgnacja krzewów – 250 m2 x 5,75 zł x 12 miesięcy = 17 250 zł
• Zakup i postawienie wygrodzeń: 125 mb x 300zł/mb = 37 500 zł
• Wykonanie projektu stałej organizacji ruchu, projektu drogowego, projektu zieleni i projektu elektrycznego wraz z uzgodnieniami – 40 000 zł

Łącznie: 1 429 361,25 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
1 429 361,25 zł

Skutki realizacji (wypełnia pracownik Urzędu m.st. Warszawy)

Skutki realizacji
Przebudowa chodników i wprowadzenie dodatkowych terenów zielonych spowoduje poprawę funkcjonalności i estetyki przestrzeni publicznej.

Modyfikacje

24.01.2022 21:46
Autor projektu
27.04.2022 23:46
Wydział Zrównoważonej Mobilności w Zarządzie Dróg Miejskich
28.04.2022 19:28
Wydział Zrównoważonej Mobilności w Zarządzie Dróg Miejskich
02.05.2022 13:35
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (3)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Na Grochowskiej przy Siennickiej i Kaleńskiej prośba o dodanie innego materiału niż płyta betonowa 50x50. Najlepiej płyta granitowa lub lastryko 34,5x34,5 ułożone w karo albo inny materiał o specjalnie dobranej barwie.
    Mieszkaniec134  24.01.2022 20:19
  • Bardzo podoba mi się zebranie kilku ważnych projektów o podobnej tematyce w jedną całość. Dzięki temu są znacznie większe szanse, aby projekty zdobyły odpowiednie poparcie i doczekały się realizacji. Brawo za inicjatywę. Dla okolicznych mieszkańców to są istotne postulaty.
    A.C.
    Anna Czerwińska  24.02.2022 17:48
    • Dziękuję bardzo, pomysł nie jest nowy, od czasu jak w BO nie ma podziału na osiedla składam takie
      "łączone" projekty remontowe, niektóre nawet udało się przegłosować :) Zapraszam do głosowania i proszę namówić znajomych i rodzinę. Konkurencja w tym roku jest ogromna.
      Paweł Rybicki  24.02.2022 18:46 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany