Dwa nowe parki linearne na północnym Grochowie

1415
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2023
Lokalizacja Praga-Południe
Autor pomysłu Paweł Rybicki
Współautorzy Jerzy Tarłowski
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
447 000 zł
Kategoria
  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy
Proponujemy aranżację istniejącej zieleni oraz nowych nasadzeń plus posadowienie mebli miejskich w dwóch miejscach Grochowa tak, by stworzyć tam mini parki linearne, służące zarówno spacerom jak i po prostu wprowadzające więcej zieleni do naszego otoczenia. Parki stworzone zostałyby wzdłuż ulicy Wiatracznej i wzdłuż ulicy Płowce. Szczegóły poniżej.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Praga-Południe
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Rejon ulicy Płowce i rejon ulicy Wiatracznej.
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Proponujemy aranżację istniejącej zieleni oraz nowych nasadzeń plus posadowienie mebli miejskich w dwóch miejscach Grochowa tak, by stworzyć tam mini parki linearne, służące zarówno spacerom jak i po prostu wprowadzające więcej zieleni do naszego otoczenia. Parki stworzone zostałyby wzdłuż ulicy Wiatracznej i wzdłuż ulicy Płowce. Szczegóły poniżej.
Opis projektu
I. Ulica Płowce

Znajdująca się w kwartale między powszechnie uczęszczaną w dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszawy ulicą Szaserów i słynącą z placówki oświatowej ulicą Boremlowską ulica Płowce słynie z wysokiego współczynnika substancji biologicznie czynnej. Historycznie ulica Płowce była planowana jako przedłużenie reprezentacyjnej Alei biegnącej od Placu 1831 roku do ukończonego w 1939 roku gmachu szkoły publicznej. W związku z reprezentacyjnym charakterem niewielka uliczka zyskała bardzo szerokie trawniki po obu stronach jezdni oraz dwa szpalery topól chińskich. W wyniku wieloletnich zaniedbań oraz wadliwej gospodarki przestrzennej charakter tego założenia zanikł. Mimo, że aleja została "skażona" dzikimi nasadzeniami, a nawierzchnie noszą ślady zużycia udział zieleni wynoszący na oko ok 50% pozostał. Współcześnie ulica ta pełni rolę miejsca licznych spacerów.

Ostatnio wobec zbliżających się planów remontowych, polegających na wymianie chodników oraz całkowitym odsłonięciu historycznego bruku ponownie rozgorzały dyskusje na temat tego jak powinna ona wyglądać. Ze względu na charakter oraz pełnioną już funkcję zbliżoną do parkowej alei pojawiła się koncepcję by w ramach eksperymentu nadać tej ulicy właśnie funkcję lokalnego mini-parku liniowego.

W ramach koncepcji istotne by były:
1. Uzupełnienie/remonty chodników w miarę potrzeb.
2. Poprawa oświetlenia tj. wymiana opraw żarówek.
3. Rewaloryzacja szpalerów po obu stronach ulicy, z uwzględnieniem likwidacji tzw samosiejek, dzikich nasadzeń i uzupełnienia istniejących.
4. Przeanalizowanie i modyfikacja koncepcji zazielenienia np. poprzez wprowadzenie kwitnących krzewów, żywopłotów, czy rabat kwiatowych.
5. Wprowadzenie elementów małej architektury, charakterystycznych dla założeń parkowych - trzy ławki parkowe. Jeśli chodzi o ławki to proponujemy by były to ławki jednoosobowe, bez oparć.
7. Wprowadzenie tablicy informacyjnej o samym założeniu - jego historii i wartościach kulturowych.

UWAGA: Ulica Płowce leży w układzie urbanistycznym i zespole budowlanym Kolonii Posłów i Senatorów PPS wpisanym do rejestru zabytków wraz z terenem otoczenia w związku z tym modernizacja ulicy wymaga otrzymania decyzji Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Zakres robót, rodzaj materiałów itp. zostanie wskazany w decyzji konserwatora i może różnic się od przyjętego w projekcie.

II. Ulica Wiatraczna

Szczęściem ulicy Wiatracznej jest to, że po jej wschodniej stronie znajduje się szeroki pas zieleni, pokryty w sporym stopniu starodrzewem. Jej nieszczęściem niestety jednocześnie jest to, że pas ten jest rezerwą drogową pod obwodnicę śródmiejską. Od lat miejsce to służy okolicznym mieszkańcom jako teren spacerów, szczególnie z psami. Realizacja obwodnicy cały czas odsuwa się w czasie, w tej chwili jej realizacji nie przewiduje w ogóle wieloletnia prognoza finansowa m.st. Warszawy i z pewnością nic w tej sprawie się nie zmieni przez kolejne co najmniej 10 lat. Zarządca terenu również chyba rozumie że teren ten pozostanie zielonym jeszcze przez długie lata, gdyż ostatnimi czasy w pasie zieleni przy Wiatracznej pojawiły się nowe nasadzenia drzew, latarnie, ławki czy kosze. Proponujemy bardziej kompleksowe działania mające na celu zamienienie tego miejsca w lepszy teren spacerowy, a jednocześnie, rozumiejąc obligatoryjność pozostawienia tam rezerwy drogowej, nie proponujemy budowy żadnych trwałych elementów architektury, a jedynie lepsze urządzenie obecnego terenu. Uważamy że nawet jeśli rozwiązania te miałyby posłużyć przez 10 lat (choć coś nam się wydaje że będzie to dłużej) to i tak warto ponieść te w sumie drobne nakłady by mieszkańcom okolicy żyło się przyjemniej i wygodniej.

Zakres projektu:
1. ustawienie pięciu ławek parkowych,
2. wymiana trzech istniejących koszy na śmieci,
3. aranżacja nowej zieleni (nasadzenia roślin cebulowych, bylin oraz ustawienie donic z roślinami)

Szczegóły rozwiązania pozostawiamy fachowemu architektowi krajobrazu.
Jest to teren między ulicą Wiatraczna a płotem szpitala, między ulicą a płotem skweru przy Paca oraz teren zielony na rogu Wiatracznej i Kobielskiej.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Płowce: Grochów Północny, to urokliwe, aczkolwiek zaniedbane osiedle. Mieszka tu wiele starszych osób oraz młodych rodzin z dziećmi. W ramach tej koncepcji moglibyśmy zapewnić mieszkańcom tej części miasta możliwość wypoczynku w miejscu posiadającym wartości zabytkowe i walory przyrodnicze.Ponadto dodatkowe nasadzenia umożliwiłyby występującej tu licznie dzikiej faunie miejskiej (jeże, ptaki, żaby itp.) pozyskanie nowych miejsc lęgowych oraz schronień.

Wiatraczna: teren ten i tak jest od lat wykorzystywany jako miejsce spacerowe, szczególnie przez okolicznych posiadaczy psów i tak naprawdę nie ma dla nich w tej okolicy innej alternatywy. W pomyśle naszym chodzi głównie o to by spacerowało tam się przyjemniej i bezpieczniej. Uważamy że da się to uzyskać stosunkowo niedużym kosztem i posłużyłoby to okolicznym mieszkańcom przez wiele kolejnych lat w których raczej na pewno nie powstanie obwodnica (a i budowa 3 linii metra która zapewne zacznie się wcześniej nie dotknie w żadnym stopniu tego terenu).

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Wykonanie dokumentacji projektowej - 15 000zł
Wymiana chodników ul. Płowce - 250 000zł
Elementy małej architektury (3 ławki, tablica informacyjna) oraz nasadzenia zieleni ul. Płowce - 100 000zł
Wymiana opraw oświetleniowych 6 szt. ul. Płowce - 12 000zł
Nowe ławki parkowe 5 szt. oraz wymiana istniejących 3 szt. koszy na śmieci ul. Wiatraczna -30 000zł
Nowa zieleń (rośliny cebulowe, byliny oraz zieleń w donicach) ul. Wiatraczna- 40 000zł
Razem: 447 000zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
447 000,00 zł

Skutki realizacji (wypełnia pracownik Urzędu m.st. Warszawy)

Skutki realizacji
Poprawa estetyki i wygody korzystania z przestrzeni ulic Płowce i Wiatraczna.

Modyfikacje

21.04.2022 13:28
Wydział Infrastruktury dla Dzielnicy Praga-Południe

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (9)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Przecież Wiatraczna docelowo ma być przebudowana, chociaż nie wiadomo czy będzie to jeszcze w tym tysiącleciu, więc jaki to ma mieć sens?
    Mieszkaniec31848  27.06.2022 19:22
    • Ma to dokładnie taki sens, że wszyscy, z urzędnikami włącznie, wiedzą doskonale, że nic się w sprawie tej inwestycji nie zadzieje co najmniej do 2030 roku, a być może nigdy. A w międzyczasie trzeba żyć, setki osób tam spacerują codziennie z psami, nie zaszkodziłoby więc, by nie musieli chodzić po błocie i by stały tam jakieś ławki. Nasadzenia roślin kwiatowych też raczej nie przeszkodzą przyszłej inwestycji (o ile kiedykolwiek ona nastąpi)
      Paweł Rybicki  27.06.2022 19:33 Autor projektu
    • Bzdura w postaci kładki rowerowej przez Wiśle podobno jednak się buduje, a pieniędzy miało nie być.
      Bzdurne zwężania Alei Jerozolimskich i Jana Pawła trwa.
      Za jakiś czas pewno przystąpią do kolejnej zapowiadanej bzdury, czyli przebudowy Ronda Dmowskiego.
      Na to wszystko pieniądze są, ale tam jest solidne lobby, a ważna, pytanie czy nie jedna z ważniejszych (odciążenie Grochowskiej i Targowej, które są w zasadzie jedynym oknem na świat po naszej stronie Wisły) inwestycji na Grochowie stoi i zamiast wywierać naciski to mamy wprowadzać rozwiązania utrudniające ten nacisk?
      Przykro mi, ale ja tego nie kupuje.

      ps. Miło, że chociaż jeden z autorów odpisuje :)
      Mieszkaniec31848  28.06.2022 20:33
    • W projekcie nie ma mowy o żadnych zmianach w organizacji ruchu. Nie wiem skąd Pan/Pani (przepraszam, ale nie wiem kto to napisał) czerpie informacje. Projekt przebudowy ulicy Wiatracznej został przesunięty w czasie. Nie wiadomo kiedy i czy w ogóle zostanie zrealizowany. W tak zwanym międzyczasie okolica nie musi nabierać cech dżungli amazońskiej.
      Jerzy Tarłowski  28.06.2022 21:25
    • Zgadzam się z uwagą. Należy raczej naciskać na naszych samorządowców żeby przyspieszyć temat obwodnicy niż konserwować ten stan przez inwestycje takie jak proponowane tutaj. Potem to będzie argument dla władz że przecież dopiero co wydaliśmy pieniądze na park...
      Mieszkanka27135  30.06.2022 11:53
    • W przypadku Parku Linearnego przy ulicy Wiatracznej wycenione zostały elementy ruchome, które w momencie rozpoczęcia prac przy budowie obwodnicy zostaną przeniesione w inne miejsce. Np. na rondo Wiatraczna lub pas zieleni wzdłuż ulicy Dwernickiego. W konwencji dzielnica zyska nowe elementy małej architektury parkowej, które po rozpoczęciu prac będzie można umieścić w innym miejscu, by dalej służyły mieszkańcom.
      Jerzy Tarłowski  30.06.2022 13:16
  • Aktualna sytuacja jest taka ze w wieloletniej prognozie finansowej m.st Warszawy do 2050 roku nie ma przeznaczonych na budowę tej "obwodnicy" żadnych pieniędzy. A potrzeba by było ze 2-3 miliardy. Biorąc pod uwagę ogólną sytuację finansów jak i słuszne preferencje miasta dla metra czy tramwajów to wypadałoby zrobić to czego politycy w życiu nie zrobią, czyli po prostu przyznać że żadnej obwodnicy tu za naszego życia nie będzie. I żadne "naciski" tego nie zmienią.
    Paweł Rybicki  30.06.2022 12:19 Autor projektu
    • Ja Państwa tak po ludzku rozumiem. Jakbym mieszkała w pobliżu to też bym wolała mieć pod oknem park niż taką trasę:) transport publiczny kosztem samochodowego zasadniczo popieram, jednak ta trasa przyczyniłaby się do zmniejszenia bariery jaką są na prawym brzegu tory kolejowe, więc uważam że tutaj odpuszczanie nie jest korzystne dla mieszkańców Pragi południe
      Mieszkanka27135  30.06.2022 12:36
    • Myślę że mogę w imieniu zarówno swoim jak i kolegi-współprojektodawcy powiedzieć, że my też jak najbardziej jesteśmy za likwidacją bariery kolejowej i też wolelibyśmy móc pojechać na Targówek krótszą drogą, ale w tym celu nie potrzeba żadnej obwodnicy, wystarczy wydłużyć niektóre ulice, nie tylko Wiatraczną, ale też np Podskarbińską i wybudować w ich ciągu zwykłe proste wiadukty nad torami. Co z pewnością byłoby również tańsze. Niestety nasi urzędnicy muszą mieć albo projekt gigant za miliardy na który nigdy nie będą mieli finansowania albo nic nie robią. To tak na marginesie, bo tak jak napisał kolega Jerzy nic w tym projekcie nie jest na stałe, nam chodzi o ławki, krótkożyjące rośliny itp. Jeśliby miastu zachciało się jednak inwestować to się to po prostu przeniesie. Pozdrawiam
      Paweł Rybicki  30.06.2022 14:18 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany