Zielona i przyjazna ulica Odyńca

1047
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski
Pomysł na rok 2023
Lokalizacja Mokotów
Autor pomysłu Mieszkaniec
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
473 000 zł
Kategoria
  • komunikacja publiczna i drogi
  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska
Poziom zgłaszanego projektu
dzielnicowy
Ulica Odyńca na odcinku od al. Niepodległości do Wołoskiej, a w szczególności do ul. Tagore'a, to przestrzeń nieprzyjazna dla pieszych. Projekt zakłada przeniesienie parkowania na jezdnię, dosadzenie drzew i krzewów, utworzenie oraz doświetlenie przejścia dla pieszych. Uczyńmy ul. Odyńca lepszą przestrzenią publiczną!

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Mokotów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Ulica Odyńca na odcinku od al. Niepodległości do ulicy Wołoskiej, projekt koncentruje się w szczególności na problemach odcinka od al. Niepodległości do ulicy Tagore'a.
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Ulica Odyńca na odcinku od al. Niepodległości do Wołoskiej, a w szczególności do ul. Tagore'a, to przestrzeń nieprzyjazna dla pieszych. Projekt zakłada przeniesienie parkowania na jezdnię, dosadzenie drzew i krzewów, utworzenie oraz doświetlenie przejścia dla pieszych. Uczyńmy ul. Odyńca lepszą przestrzenią publiczną!
Opis projektu
Głównym celem projektu jest to, by uczynić ulicę Odyńca spójną na całej długości, a także bardziej przyjazną dla pieszych. Co istotne, można to osiągnąć bez negatywnego wpływu na kierowców. W tej chwili ulica Odyńca na odcinku od al. Niepodległości do Wołoskiej, a w szczególności do ul. Tagore'a, to miejsce, które nie zachęca do spacerów. Od strony zabudowy mieszkaniowej chodnik jest co prawda szeroki, ale idąc nim, ma się wrażenie spacerowania po parkingu. Samochody parkują na chodniku, za którym znajdują się dwa pasy ruchu o szerokości większej niż pasy na autostradzie. Z badań wynika, że szerokie pasy ruchu skłaniają kierowców do szybkiej jazdy, co znajduje odzwierciedlenie w przypadku Odyńca, gdzie poza godzinami szczytu pojazdy często znacznie przekraczają dozwoloną prędkość 50 km/h.
Projekt proponuje zastosowanie takiego samego zabiegu, jak na odcinku ulicy Odyńca pomiędzy al. Niepodległości a Puławską tj. przeniesienie parkowania po południowej stronie ul. Odyńca na wysokości budynków przy ul. Odyńca 59 i 61 z chodnika częściowo na jezdnię, zwężenie pasów ruchu do szerokości 3,25 m, utworzenie pasa postojowego o szerokości 2,5 m wyznaczonego częściowo na jezdni i częściowo na chodniku, zwężenie chodnika po południowej stronie ul. Odyńca do 2,5 m; z uzyskanej przestrzeni utworzenie pasa zieleni o szerokości około 2 m, pomiędzy pasem zieleni a pasem postojowym zachowane zostanie 0,5 m przestrzeni dla wysiadających i wsiadających z samochodu.
Ponadto zostaną zrealizowane:
- nasadzenia 360 m2 krzewów;
- wprowadzenie przejścia dla pieszych z azylem pomiędzy al. Niepodległości a Tagore’a w rejonie zjazdu zlokalizowanego pomiędzy budynkami Odyńca 59 i 61,
- nasadzenia łącznie 15 szt. drzew w pasie zieleni przy jezdni po północnej stronie ulicy;
- ustawienie 2 szt. ławek.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt poprawi przestrzeń wspólną ulicy Odyńca zarówno w aspekcie estetycznym, jak i funkcjonalnym. Podniesie się również poziom bezpieczeństwa wszystkich użytkowników pasa drogowego, a nowe nasadzenia sprawią, że ulica zamieni się w przyjemną zieloną aleję.

Charakterystyka

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
1. Przeniesienie parkowania aut na jezdnię i zwężenie pasów ruchu (wdrożenie nowego oznakowania poziomego i pionowego): 100 zł / mb * 500 mb = 50 000 zł
2. Wyznaczenie przejścia dla pieszych: 5 000 zł
3. Doświetlenie przejścia dla pieszych: 40 000 zł;
4. Budowa azylu do przejścia dla pieszych: 30 000 zł;
5. Projekt stałej organizacji ruchu: 10 000 zł;
6. Projekt czasowej organizacji ruchu z wdrożeniem: 15 000 zł;
7. Rozpłytowanie nawierzchni i nawiezienie ziemi: 135 000 zł;
8. Projekt zieleni: 5 000 zł;
9. Nasadzenie drzew: 15 szt. drzew *3000 zł/szt. = 45 000 zł;
10. Nasadzenie krzewów: 360 m2 krzewów * 250 zł/m2 = 90 000 zł;
11. Wygrodzenie zieleni: 40 000 zł;
12. Ustawienie ławek: 2 szt. * 4000 zł/szt. = 8 000 zł.
SUMA: 473 000 zł.
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
473 000,00 zł

Skutki realizacji (wypełnia pracownik Urzędu m.st. Warszawy)

Skutki realizacji
Poprawa warunków ruchu pieszego, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprawa jakości przestrzeni publicznej oraz zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej i ilości zieleni w obszarze pasa drogowego.

Modyfikacje

31.01.2022 08:59
Koordynator w Dzielnicy Mokotów
31.01.2022 09:01
Koordynator w Dzielnicy Mokotów
27.05.2022 14:00
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich
30.05.2022 13:43
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich
30.05.2022 13:55
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich
30.05.2022 14:11
Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (11)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Niestety projekt nie przewiduje minimalnej wymaganej szerokości jezdni, ponadto zrobienie przejazdu kartce pogotowia lub straży pożarnej będzie niemożliwa a bardzo często to się dzieje w różnych godzinach. Ścieżka rowerowa zabetonuje naturalny trawnik, zmniejszy chodnik i jest za blisko ogrodzenia co może doprowadzić kolizji i wypadków kolizji rowerzystów.
    Mieszkaniec26642  27.01.2022 21:32
    • Dzień dobry,
      właściwie każdy punkt powyższego komentarza mija się z prawdą. Nieprawdą jest, że nie przewiduje minimalnej szerokości jezdni. Ulica Odyńca jest drogą kategorii powiatowej, klasy Z. Zgodnie z Dz.U.2016.0.124 t.j. - Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, wymagana szerokość pasa jezdni dla takiej drogi to 2,75m w terenie zabudowanym. Prosze zauważyć, że na odcinku Niepodległości - Puławska pasy jezdni są właśnie takiej szerokości i wszystkie pojazdy się mieszczą. Nieprawdą jest też, że ścieżka rowerowa jest poprowadzona za blisko ogrodzenia i może to powodować jakiekolwiek niebezpieczeństwo. Proszę spojrzeć na przekrój z wymiarami. Od krawędzi ścieżki do ogrodzenia jest aż 60cm. nawet jadąc po krawędzi ścieżki, otarcie się o ogrodzenie jest w zasadzie niemożliwe. Kolejnym nieprawdziwym stwierdzeniem jest, że ścieżka zawęzi chodnik. Jest dokładnie odwrotnie - w projekcie chodnik jest o 10cm szerszy niż obecnie. Natomiast co do zieleni - nie tylko procentowy udział zieleni w pasie drogowym pozostanie taki sam, ale projekt przewiduje też nowe nasadzenia. Proszę najpierw zapoznać się z projektem i przepisami, a następnie komentować.
      Mieszkaniec  27.01.2022 22:31 Autor projektu
    • przepraszam, proszę mnie poprawić, ale w załączników wynika łączna różnica - 0,5metra
      nie zmienia to faktu, że utworzenie "korytarza życia" będzie fizycznie niemożliwy.
      zieleń teraz: 1,5 + 2,7 = 4,2 m
      zieleń po zmianie: 1,5 + 1,5 + 0,6 = 3,6 m
      dziwne, że mniejsza szerokość zieleni ma ten sam 20% udział w całości.

      Mieszkaniec26642  27.01.2022 22:45
    • Dziękuję - faktycznie przez pomyłkę źle podpisałem szerokość chodnika i zieleni po lewej stronie przekroju. Jeśli będzie to możliwe, poprawię ten załącznik (2,9m chodnika i 2,1m zieleni). Co do korytarza życia - uśredniona szerokość auta to 2m, więc uwzględniając możliwość wjazdu na krawężnik z prawej strony, otrzymamy około 2,5m na korytarz życia w sytuacji awaryjnej.
      Mieszkaniec  27.01.2022 23:29 Autor projektu
    • ja generalnie jestem za, tylko rzeczywiście był trochę inaczej zaprojektował. Zawsze można znaleźć kompromis. Niestety autobusy komunikacji miejskiej elektryczne mają 2540 mm i to bez lusterek.
      Na łącznej szerokości projektu brakuje 0,5 metra
      przed zmianą: 20,6 m
      po zmianie: 20,1 m
      Mieszkaniec26642  27.01.2022 23:36
    • Szczegółowy projekt będzie musiał być sporządzony przez uprawnionych projektantów. To jest koncepcja :)
      Mieszkaniec  27.01.2022 23:45 Autor projektu
  • Ładna wizualizacja.

    Zostawiłbym ruch rowerowy mimo wszystko na jezdni. Na wschód od Niepodległości ruch rowerowy odbywa się po jezdni i nie ma tam możliwości budowy wydzielonej dwukierunkowej drogi rowerowej po północnej stronie jezdni. Będzie to powodowało niepotrzebnie konieczność przejeżdżania przez dwa przejazdy rowerowe.

    Droga rowerowa nie zmieści się po północnej stronie Odyńca przy skrzyżowaniu z Wołoską, obok płotu ogródków działkowych. Z tego powodu będzie urwana, a wjazd na taką drogę rowerową dla jadących wzdłuż Racławickiej od Żwirki i Wigury będzie trudny do zrealizowania.
    Mieszkaniec29966  14.02.2022 15:38
    • Ta ładna wizualizacja może być rzeczywistością! :) Mimo braku kontynuacji ścieżki rowerowej na ul. Odyńca, dążenie do powiększania sieci dróg rowerowych wydaje się właściwym rozwiązaniem. Może w przyszłości ta droga zyska kontynuację, na przykład wzdłuż Niepodległości? Odnośnie drogi rowerowej przy Wołoskiej - to już będzie przedmiotem szczegółowego projektu, ale widziałbym tutaj możliwość chociażby zredukowania z 4 do 3 pasów przy dojeździe do Wołoskiej i tym samym poszerzenia chodnika i drogi rowerowej wzdłuż ogródków lub dogadania się z ROD.
      Pozdrawiam
      Mieszkaniec  16.02.2022 14:07 Autor projektu
    • > dążenie do powiększania sieci dróg rowerowych wydaje się właściwym rozwiązaniem.

      Byle z głową...


      > Odnośnie drogi rowerowej przy Wołoskiej - to już będzie przedmiotem szczegółowego projektu,

      Przypominam, że ten projekt musi być wykonalny w ciągu jednego roku....

      > ale widziałbym tutaj możliwość chociażby zredukowania z 4 do 3 pasów przy dojeździe do Wołoskiej i tym samym poszerzenia chodnika i drogi rowerowej wzdłuż ogródków

      To pociągłęłoby za sobą konieczność przebudowy sygnalizacji świetlnej. Dodatkowo, wówczas opis zawiera nieprawdziwe stwierdzenia co do braku konieczności przebudowy ulicy czy zmianach będących obojętnymi dla kierowców (likwidacja pasa do skrętu w prawo lub jednego z pasów do jazdy na wprost)

      > lub dogadania się z ROD.
      Teren ROD Obrońców Pokoju jest wpisany do Gminnej Ewidencji Zabytków, więc w teoretyczne ustalenia trzeba będzie włączyć dodatkowo konserwatora zabytków.
      "dogadanie się" z ROD w praktyce oznaczałoby konieczność zlikwidowania któregoś z ogródków, a tym samym wypowiedzenia umowy (umów?) dzierżawy działki.

      Rozważana droga rowerowa wzdłuż Alei Niepodległości, jeżeli kiedykolwiek powstanie,będzie musiała wprowadzać i przyjmować ruch rowerowy ze wschodniego odcinka ulic Odyńca bezpośrednio z jezdni, nie ma w tym problemu.
      Mieszkaniec29966  17.02.2022 00:13
    • Więcej wiary i optymizmu :) Zgodnie z ideą budżetu obywatelskiego, został zgłoszony pomysł, jakaś wizja poprawy ulicy Odyńca, ale nie jest to szczegółowy projekt. Jeśli nie będzie możliwe połączenie infrastruktury rowerowej, można ścieżkę rowerową zakończyć przed skrzyżowaniem z Wołoską. Wtedy połączenie ze ścieżką wzdłuż Wołoskiej można zrealizować jako projekt przyszłoroczny. :)
      Mieszkaniec  19.02.2022 16:42 Autor projektu
    • Mam nadzieję, że nie odbiera pan moich komentarzy jako ataków.

      Widzi pan, wiarę i optymizm zachowuję na fazę głosowania: że odpowiednio dużo ludzi zauważy ten a nie inny pomysł jako warty zrealizowania.

      Ale co do samego pomysłu: to nie wiara ani optymizm projektują i budują. Proszę widzieć rzeczy takimi, jakie są. Wyzbyć się podejścia: "nie wiem czy i jak da się to zrealizować, ale na pewno projektanci coś wymyślą". W przeciwnym wypadku czekają pana rozczarowania, a szkoda.
      W sprawie możliwości realizacji wyznaję zamiast wiary liczby, rachunki, przepisy prawa oraz stąpanie twardo po ziemi.

      > Jeśli nie będzie możliwe połączenie infrastruktury rowerowej, można ścieżkę rowerową zakończyć przed skrzyżowaniem z Wołoską.

      Zgłaszanie projektów częściowych jest również niezgodnie z regulaminem budżetu obywatelskiego. Nie ma żadnej gwarancji, że dokończenie takiej drogi rowerowej jest w ogóle możliwe do zrobienia w ramach BO (koszty, czas trwania procedur), nie ma gwarancji, że panu czy komukolwiek wystarczy zapału za rok oraz nie ma żadnej gwarancji, że taki projekt, gdyby się pojawił, zostałby wybrany w głosowaniu. (nawet jesli byłoby to dozwolone, to logika podpowiada zaczynać od części najtrudniejszych i najdroższych). Po co w takim razie nam taka niedokończona ścieżka? Po co nam wydawać pieniądze na takie dysfunkcjonalne rozwiązania? Przecież to niegospodarność...

      Jeżeli jest pan rowerzystą, to zupełnie nie rozumiem parcia do realizacji czegoś, czego jeszcze przez lata nie będzie dało się wygodnie używać. Jaki w tym cel? Odhaczyć sobie i przed sąsiadami "osiągnięcie"?

      A nawet w przypadku zakończenia DDR przed Wołoską zostaje jeszcze problem zatoki przystankowej z wiatą, mniej więcej w połowie omawianego odcinka. Jedno z dwojga musiałoby wylecieć.
      Mieszkaniec29966  22.02.2022 11:27
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany