Rowery towarowe dla mieszkańców Warszawy

1412
Oceniony negatywnie
Pomysł na rok 2023
Autor pomysłu Jacek Malicki
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
830 000 zł
Kategoria
  • edukacja
  • komunikacja publiczna i drogi
  • ochrona środowiska
  • sport
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnomiejski
Projekt zakłada udostępnienie mieszkankom i mieszkańcom Warszawy łącznie 34 elektrycznych rowerów towarowych do bezpłatnego wypożyczenia, żeby coś cięższego przewieźć albo zabrać dzieciaki na fajną przejażdżkę.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Plac Bankowy 3/5

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt zakłada udostępnienie mieszkankom i mieszkańcom Warszawy łącznie 34 elektrycznych rowerów towarowych do bezpłatnego wypożyczenia, żeby coś cięższego przewieźć albo zabrać dzieciaki na fajną przejażdżkę.
Opis projektu
Rowery towarowe z każdym rokiem zyskują na popularności, to bardzo praktyczny i ekologiczny sposób, by przewieźć ciężki lub mało poręczny przedmiot/ładunek bez konieczności używania własnego samochodu lub taksówki. A także bez wsiadania do komunikacji miejskiej, co przy takim bagażu może być uciążliwe lub nawet niebezpieczne dla nas i dla współpasażerów. Projekt ma więc na celu zmniejszenie ruchu samochodowego w mieście, co zmniejsza zanieczyszczenie powietrza i hałas i odciążenie komunikacji zbiorowej. Projekt może mieć również stronę czysto rekreacyjną - model roweru (rower typu riksza przystosowany do przewozu dzieci) ma umożliwić wybranie się nim na przejażdzkę z pociechami.
Projekt przewiduje udostępnienie rowerów do bezpłatnego wypożyczenia w 34 miejscach w całej Warszawie, po trzy w najbardziej zaludnionych dzielnicach - na Mokotowie i Pradze Południe, po jednym w tych najmniej zaludnionych, czyli Wesołej, Rembertowie, Włochach i Wilanowie, po dwa w pozostałych dwunastu dzielnicach. Ze względu na różną specyfikę dzielnic projektodawca nie chce określać dokładnie miejsc w każdej dzielnicy, rowery mogą być dostępne przy urzędach dzielnicy, ośrodkach sportu i rekreacji, miejscach aktywności lokalnej, szkołach, bibliotekach, domach kultury - tak, by cieszyły się optymalnym zainteresowaniem. Projekt zakłada możliwość wypożyczenia na dwie doby. Przy realizacji projektu, w trybie klauzuli o zatrudnieniu wynikającej z art. 95 ust 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, będą zatrudnione dwie osoby zajmujące się serwisem rowerów, nadzorem ich stanu technicznego, raportowaniem uszkodzeń i ewentualnych nieprawidłowości przy wypożyczeniach.
Projektowanie uniwersalne
Nie
Projektowanie uniwersalne - Uzasadnienie
rowery z natury rzeczy nie mogą być użytkowane przez część osób niepełnosprawnych
Uzasadnienie realizacji projektu
- ochrona środowiska, zmniejszenie ruchu samodowego
- odciążenie komunikacji publicznej
- promocja zdrowego stylu życia
- sposób na rekreację dla całej rodziny

Charakterystyka

Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
830 000,00 zł

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu

Uzasadnienie negatywnej oceny projektu
Projekt nie jest możliwy do realizacji, ponieważ w trakcie jego oceny nie udało się znaleźć miejsca, gdzie mogłoby powstać wypożyczalnie. Urzędy Dzielnic oraz inne jednostki organizacyjne, do których wysłano prośbę o wskazanie potencjalnych miejsc, gdzie mogłyby powstać wypożyczalnie wskazały, że nie mają zasobów lokalowych do prowadzenia tego typu przedsięwzięcia.

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (10)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Super! W niektórych dzielnicach bardzo brakuje dostępu do roweru cargo - np. na Pradze-Północ, więc ja w tej edycji zgłosiłam projekt dzielnicowy. Trzymam kciuki, żeby przynajmniej jeden z nich przeszedł :)
    Wanda Grudzień  25.01.2022 21:32
    • Również życzę powodzenia! :)
      Jacek Malicki  19.04.2022 14:03 Autor projektu
  • Rowery Cargo są już w posiadaniu ZDM, można się zgłosić i chętnie użyczają.
    Jeden tylko szczegół czy jako "urządzenia" do użytku "specjalnego", nie powinno się w projekcie uwzględnić wyrobienie homologacji UE, dopuszczającej do jazdy i umożliwiającej bezpieczne przewożenie dzieci. Tak jak nikomu nie przyszłoby do głowy by dziecku dać zabawkę bez specjalnych certyfikatów to tym bardziej przewożenie dzieci w jakimkolwiek urządzeniu bez certyfikatu bezpieczeństwa UE.
    Mieszkaniec26642  02.02.2022 00:06
    • Świetna uwaga
      Mieszkanka29282  20.03.2022 22:48
    • Wolne żarty, Pan, Pani nie ma pojęcia, o czym pisze. Ten projekt został dlatego zgłoszony, ponieważ na ogromne miasto, jakim jest Warszawa, jest dostępnych do wypożyczenia 10 rowerów (słownie: dziesięć), a możliwość ich wypożyczenia jest mocno ograniczona godzinami pracy placówek, w których są rozmieszczone. A z tego na przykład w Śródmieściu rower powinien być dostępny od 1 marca, a do dzisiaj Urząd Miasta nie przekazał go serwisowi Reakcja łańcuchowa - mamy dziś 19 kwietnia. Krótko mówiąc - trochę lipa. Pozdrawiam!
      Jacek Malicki  19.04.2022 13:54 Autor projektu
    • Dzień Dobry,
      Jeżeli nasze miasto za nasze pieniądze nie potrafi zorganizować dla mieszkańców dostępność 10-ciu rowerów, to tym bardziej nie poradzi sobie z większą ilością. Naprawdę szkoda środków z naszych podatków dla "wybranych" a nie dla wszystkich mieszkańców, bo jak sam Pan przyznał zarówno dostępność jak i prawidłowe utrzymanie sprawności technicznej jest dalekie od oczekiwań finansujących to przedsięwzięcie, czyli nas wszystkich.
      Mieszkaniec26642  19.04.2022 21:09
    • Przedziwny komentarz, właściwie na tej zasadzie to całe państwo możnaby przekreślić. Czy jeśli publiczna ochrona zdrowia niedomaga, to należy ją zlikwidować? Albo jeśli armia jest słaba, to dać sobie spokój z niepodległością? Jeśli miasto nie jest w stanie poradzić sobie z dziesięcioma rowerami, w co wątpię, to jest to wyłącznie argument za tym, żeby usprawnić zarządzanie. Projekt powstał właśnie po to, żeby było więcej rowerów do dyspozycji (jak widać jeden na dzielnicę to stanowczo za mało) i więcej środków finansowych na taką formę transportu. Oczywiście zasadnym jest pytanie, w jakiej kondycji finansowej jest obecnie miasto i czy w następnych latach będzie w stanie przeznaczyć środki na ten projekt, tak by utrzymać rowery w odpowiednim stanie - ale to już pytanie do władz miasta.
      Jacek Malicki  20.04.2022 11:00 Autor projektu
  • Dlaczego z publicznych pieniędzy mamy finansować hobbystom rowery cargo w cenie ponad 24 tys. zł za sztukę, przy nieznanym koszcie utrzymania w kolejnych latach? Proszę to przeliczyć na ilość przejazdów, które w ciągu roku możnaby zrealizować bardziej wydajnymi i tańszymi środkami transportu towarów - samochód, meleks itd.
    Mieszkaniec17695  10.02.2022 00:17
    • Niektóre mamuśki mają zbyt duże roszczenia od społeczeństwa za to, że zrobiły sobie dzieci, jakby to świat był winny.
      Mieszkanka29282  20.03.2022 22:49
    • Dzień dobry, jednym z głównych celów tego projektu jest zmniejszenie ruchu samochodowego w mieście, co do meleksów - są o wiele droższe od rowerów cargo i nie mogą poruszać się po drogach rowerowych. Pozdrawiam!
      Jacek Malicki  19.04.2022 13:59 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany