Uzupełnienie sieci tras rowerowych na Wrzecionie i Młocinach

Realizacja pomysłu
Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej ogłoszono w maju 2017 i unieważniono z powodu braku ofert. Realizacja projektu przesunięta ze względu na bardzo dużą liczbę zadań przekazanych do realizacji ZDM, w tym realizację projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF – etap I” oraz konieczność kilkukrotnego powtarzania przetargów na realizację tych zadań, spowodowaną brakiem zainteresowania i brakiem złożonych ofert. Ponowny przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej ogłoszono w grudniu 2019 r. i rozstrzygnięto. Dokumentacja została ukończona w 2021 r. W styczniu 2022 r., ogłoszono przetarg na budowę. Po rozstrzygnięciu przetargu, budowa powinna zostać zakończona latem 2022 r.
Część projektu zakłada ulepszenie nawierzchni drogi leśnej w Lesie Młocińskim. Droga ta jest położona częściowo na gruntach o nieustalonej własności, co sprawia że realizacja tej części projektu nie jest możliwa. W związku z tym, 27 sierpnia 2019 r. Zespół Koordynujący zadecydował o odstąpieniu od realizacji tej części projektu.
Lokalizacja
Ul. Kasprowicza (odc. Przy Agorze - Nocznickiego)
Skrzyżowanie ul. Farysa / Trasa Mostu Północnego
Skrzyżowanie ul. Książąt Mazowieckich / Trasa Mostu Północnego
Las Młociński (Las Nowa Warszawa)
Dane projektu
1. Budowę dwóch krótkich odcinków dróg dla rowerów, uzupełniających spójność sieci tras rowerowych:
a. po północnej stronie ul. Kasprowicza od ul. Przy Agorze do Nocznickiego,
b. po zachodniej stronie ul. Marymonckiej od stacji paliw przy Marymonckiej 127 do ul. Lindego.
Odcinki te połączą istniejące ścieżki rowerowe, zapewniając ich ciągłość i ograniczając potrzebę wielokrotnego przejeżdżania na drugą stronę jezdni przy podróżach wzdłuż ul. Marymonckiej czy Kasprowicza.
2. Zalegalizowanie kontraruchu rowerowego na jezdni obsługującej stację paliw przy Marymonckiej 127. Zmiana organizacji ruchu zapewni połączenie istniejącego ciągu pieszo-rowerowego i proponowanej wyżej drogi dla rowerów.
3. Korekta niebezpiecznego skrzyżowania dróg dla rowerów w rejonie zjazdu z mostu Północnego na ul. Farysa. Obecnie wzajemna widoczność rowerzystów jadących z mostu i z południa jest ograniczona przez ścianę tunelu. W załączniku przedstawiam dwa warianty rozwiązania, obejmujące odsunięcie ruchu rowerowego od ściany i umieszczenie lustra drogowego.
4. Wyniesienie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów po południowej stronie Trasy Mostu Północnego przez ul. Książąt Mazowieckich oraz usunięcie "muld" na ścieżce rowerowej. Pierwotnie przejście to i przejazd miały być objęte sygnalizacją z sąsiedniego skrzyżowania Książąt Mazowieckich i Zgrupowania AK Kampinos, ale sygnalizacja okazała się nieefektywna i została wyłączona. Ze względu na znaczną odległość od skrzyżowania proponuję potraktować przejście i przejazd jako niezależne i zapewnić bezpieczeństwo poprzez ich wyniesienie do poziomu chodnika i drogi dla rowerów.
5. Ulepszenie nawierzchni drogi leśnej w Lesie Młocińskim (Nowa Warszawa) w ciągu niebieskiego szlaku rowerowego, na odcinku o uregulowanym stanie prawnym. Obecnie szlak ten jest bardzo piaszczysty. O ile sprawny młody rowerzysta na rowerze górskim poradzi sobie, to dla rodzin z dziećmi czy osób starszych drogi te są w zasadzie nieprzejezdne. Ze względu na funkcję drogi pożarowej, ulepszenie nawierzchni powinno zostać wykonane zgodnie z warunkami technicznymi uzyskanymi od Lasów Miejskich, tak by okazjonalny wjazd cięższych pojazdów nie zniszczył nawierzchni.
Poprawa nawierzchni drogi pożarowej stworzy możliwości rekreacji na terenie Lasu Młocińskiego dla osób, dla których był on dotychczas niedostępny. Ułatwi dojazd rowerem mieszkańcom Bielan do Kampinoskiego Parku Narodowego, a mieszkańcom Łomianek i Dąbrowy Leśnej - do metra Młociny. Stworzy to alternatywę dla dojazdów samochodem zatłoczonymi ulicami Pułkową czy Wólczyńską.
Charakterystyka
Kosztorys
Roboty dodatkowe przy ul. Marymonckiej między ul. Lindego a stacją paliw: 20 tys. zł
Budowa wyniesionego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów z przebudową odwodnienia: 2 x 45 tys. zł = 90 tys. zł
Budowa drogi pożarowej w Lesie Młocińskim (konstrukcja wg wymagań Lasów Miejskich - w załączeniu): 880 mb x 200 zł/mb = 176 tys. zł
Inne: tabliczki "nie dotyczy rowerów" na jezdni serwisowej, lustro drogowe: 4 tys. zł
Dokumentacja techniczna: 20 tys. zł
Razem: 490 tys. zł
Co sądzisz o tym pomyśle?
Dodaj komentarzTe 280 m na Kasprowicza zrobi dużą różnicę. Trzeba powoli dążyć do tego, zebym tam na całej długości była infr. rowerowa po obyduw stronach (bliżej Słodowca pewnie pasy..., ale na Młocinach trzeba połatać DDR, która lata z lewej strony na prawą)
Po pierwsze pozostawmy trochę lasu dla pieszych.
Dla wyjaśnienia, sam jeżdżę rowerem, nie wszystkie drogi, dukty śródleśne muszą być utwardzone. I
Idąc ta drogą /dosłownie/ wybetonujmy wszystkie szlaki w Puszczy Kampinoskiej, bo są piaszczyste.
W pobliżu /Park Młociński znajdują się ścieżki rowerowe dla emerytów i dzieci..
Obecnie szlabany blokują dojazd dla pojazdów innych niż służb leśnych. Wskazany obszar jest terenem inwestycji developerskich i jak tak dalej pójdzie to z tego lasu nic nie zostanie. A tak po za tym, co pozostałą częścią trasy w lesie? Droga do centrum lasu?
Poza tym od czasu do czasu prowadzona jest wycinka drzew tak wiec po jednym zimowym sezonie /wtedy prowadzony jest wyręb/ nic z tej drogo nie zostanie /był śnieg to nic nie widzieliśmy/.
Szanujmy to, co mamy i nie idźmy śladem postulowanych zmian w Lesie Bielańskim – od chodnika dla pieszych po autobus itd.
I już na koniec – czy ktoś policzył ile osób korzysta z tej trasy /wiem, wiem mało, bo droga piaszczysta/ - myślę, że nie więcej niż 50 w czasie całego weekendu.