ODCZARUJMY MATEMATYKĘ! Soroban - matematyczne narzędzie wspomagające wszechstronny rozwój dzieci. Warsztaty dla uczniów klas 1-3.
1240
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski /
Zrealizowano
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Wilanów
Obszar I

Koszt pomysłu
16 275 zł
Kategoria
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Projekt skierowany do uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej. Cel: zapoznanie dzieci z nowatorskim modelem nauczania, opartym na japońskim liczydle - sorobanie. To wyjątkowe narzędzie wspomaga nie tylko rozwój umiejętności matematycznych, ale również małą motorykę, kreatywność, zdolność koncentracji. Powoduje współpracę obu półkul mózgowych, dzięki czemu umożliwia wszechstronny rozwój zdolności intelektualnych dzieci.
Realizacja pomysłu
Aktualizacja:
04.01.2018 09:52
W ramach projektu odbyły się warsztaty dla uczniów. Na zajęcia uczęszczali uczniowie wytypowani przez wychowawców na podstawie diagnozy wstępnej i przejawiający zainteresowania matematyczne oraz dyspozycyjni czasowo, a także uczniowie zgłoszeni przez rodziców.
Jednostka odpowiadająca za realizację:
Szkoła Podstawowa nr 300, Szkoła Podstawowa nr 358
Lokalizacja
Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Wilanów
Obszar objęty pomysłem:
Obszar I
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Szkoły podstawowe na obszarze objętym projektem
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Szkoła Podstawowa nr 300, ul. Gubinowska 28/30,
planowana Szkoła Podstawowa w Miasteczku Wilanów, ul. św. U.Ledóchowskiej
Dane projektu
Skrócony opis projektu
Projekt skierowany do uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej. Cel: zapoznanie dzieci z nowatorskim modelem nauczania, opartym na japońskim liczydle - sorobanie. To wyjątkowe narzędzie wspomaga nie tylko rozwój umiejętności matematycznych, ale również małą motorykę, kreatywność, zdolność koncentracji. Powoduje współpracę obu półkul mózgowych, dzięki czemu umożliwia wszechstronny rozwój zdolności intelektualnych dzieci.
Opis projektu
Większość problemów z matematyką u dzieci bierze się początkowo z braku umiejętności wykonywania obliczeń. Uczeń, który się myli w obliczeniach, szybko się zniechęca, coraz mniej lubi matematykę, z czasem pojawiają się problemy w kolejnych etapach edukacji matematycznej.
Tu właśnie możemy dzieciom pomóc. W pierwszym okresie edukacji, zwłaszcza matematycznej, dziecko potrzebuje konkretów. Liczby to dla niego pojęcia abstrakcyjne. Soroban jako narzędzie sprawdza się tu wyśmienicie. Liczby są na nim interpretowane jako koraliki, których przesuwanie pomaga wyrobić świadomość liczb. Dziecko może nie umieć odczytać dużej liczby, ale potrafi zaznaczyć ją na sorobanie! Soroban pomaga dzieciom w sposób bezbolesny przejść do abstrakcyjnego myślenia matematycznego na wczesnym etapie edukacyjnym.
Gdy dziecko liczy na sorobanie, intensywnie współpracują obydwie półkule mózgowe. Przy używaniu liczydła wytwarzają się nowe połączenia nerwowe między obiema półkulami i umacniają te już istniejące. Przekładanie koralików wymaga zaangażowania prawej półkuli mózgowej, sprawy obliczeniowe przejmuje lewa półkula. Im bardziej dziecko wprawi się w używaniu liczydeł, tym bardziej angażowane są obie półkule mózgowe. Z czasem prawa półkula mózgowa może nabyć takiej sprawności, że dziecko nie musi używać liczydeł, bo może je sobie wyobrazić.
Do przekładania koralików na liczydle u dzieci musi nienagannie działać koordynacja ręka - oko. Jeśli dziecko niechcący przesunie koralik z innego rzędu, zmieni wynik działania. Czasem koraliki są przesuwane jednocześnie dwoma palcami. Jest to początkowo trudne, ale później sprawność palców wzrasta i dzieci doskonale sobie radzą.
Co ważne, liczyć na sorobanie nie da się nauczyć, będąc rozproszonym. Aby przesuwać właściwe koraliki należy być skoncentrowanym - a tego dziś dzieciom brakuje...
Dzięki zajęciom z sorobanem uczniowie szybciej zapamiętują i przyswajają informacje, sprawniej korzystają z wiedzy, potrafią się koncentrować, nabywają wytrwałości w dążeniu do celu i umiejętności pracy pod presją czasu. Łatwiej przychodzi im nauka treści z innych przedmiotów, bo intuicyjnie używają do tego prawej półkuli mózgowej, w znacznie większym stopniu niż ich rówieśnicy.
Tu właśnie możemy dzieciom pomóc. W pierwszym okresie edukacji, zwłaszcza matematycznej, dziecko potrzebuje konkretów. Liczby to dla niego pojęcia abstrakcyjne. Soroban jako narzędzie sprawdza się tu wyśmienicie. Liczby są na nim interpretowane jako koraliki, których przesuwanie pomaga wyrobić świadomość liczb. Dziecko może nie umieć odczytać dużej liczby, ale potrafi zaznaczyć ją na sorobanie! Soroban pomaga dzieciom w sposób bezbolesny przejść do abstrakcyjnego myślenia matematycznego na wczesnym etapie edukacyjnym.
Gdy dziecko liczy na sorobanie, intensywnie współpracują obydwie półkule mózgowe. Przy używaniu liczydła wytwarzają się nowe połączenia nerwowe między obiema półkulami i umacniają te już istniejące. Przekładanie koralików wymaga zaangażowania prawej półkuli mózgowej, sprawy obliczeniowe przejmuje lewa półkula. Im bardziej dziecko wprawi się w używaniu liczydeł, tym bardziej angażowane są obie półkule mózgowe. Z czasem prawa półkula mózgowa może nabyć takiej sprawności, że dziecko nie musi używać liczydeł, bo może je sobie wyobrazić.
Do przekładania koralików na liczydle u dzieci musi nienagannie działać koordynacja ręka - oko. Jeśli dziecko niechcący przesunie koralik z innego rzędu, zmieni wynik działania. Czasem koraliki są przesuwane jednocześnie dwoma palcami. Jest to początkowo trudne, ale później sprawność palców wzrasta i dzieci doskonale sobie radzą.
Co ważne, liczyć na sorobanie nie da się nauczyć, będąc rozproszonym. Aby przesuwać właściwe koraliki należy być skoncentrowanym - a tego dziś dzieciom brakuje...
Dzięki zajęciom z sorobanem uczniowie szybciej zapamiętują i przyswajają informacje, sprawniej korzystają z wiedzy, potrafią się koncentrować, nabywają wytrwałości w dążeniu do celu i umiejętności pracy pod presją czasu. Łatwiej przychodzi im nauka treści z innych przedmiotów, bo intuicyjnie używają do tego prawej półkuli mózgowej, w znacznie większym stopniu niż ich rówieśnicy.
Uzasadnienie realizacji projektu
Soroban jest doskonałym narzędziem do wszechstronnego rozwoju intelektualnego dzieci:
• fenomenalnie rozwija świadomość liczb i umiejętności rachunkowe,
• doskonale pobudza myślenie kreatywne,
• wzmacnia i buduje połączenia nerwowe między półkulami mózgowymi, a więc rozwija intelektualnie,
• rozwija sprawność manualną rąk i koordynację ręka - oko, co przekłada się na większą staranność przy pracach plastycznych, układaniu klocków, wycinaniu i pisaniu,
• uczy samodyscypliny i koncentracji, odgrywa rolę motywującą w procesie nauki, dodaje pewności siebie.
Wprowadzenie do szkół zajęć z sorobanem pomoże znacząco rozwinąć zdolności matematyczne dzieci, zmniejszy ich niechęć do nielubianego przedmiotu oraz wszechstronnie wspomoże ich rozwój motoryczny i intelektualny.
• fenomenalnie rozwija świadomość liczb i umiejętności rachunkowe,
• doskonale pobudza myślenie kreatywne,
• wzmacnia i buduje połączenia nerwowe między półkulami mózgowymi, a więc rozwija intelektualnie,
• rozwija sprawność manualną rąk i koordynację ręka - oko, co przekłada się na większą staranność przy pracach plastycznych, układaniu klocków, wycinaniu i pisaniu,
• uczy samodyscypliny i koncentracji, odgrywa rolę motywującą w procesie nauki, dodaje pewności siebie.
Wprowadzenie do szkół zajęć z sorobanem pomoże znacząco rozwinąć zdolności matematyczne dzieci, zmniejszy ich niechęć do nielubianego przedmiotu oraz wszechstronnie wspomoże ich rozwój motoryczny i intelektualny.
Kosztorys
Kosztorys realizacji projektu
Wynagrodzenie wykładowców :
15 lekcji po 45 min – 1.200 zł
3 grupy 10-osobowe w każdej szkole, 2 szkoły – łącznie 6 grup uczniów.
6 x 1.200 zł = 7.200 zł
Koszty wynajmu sal na warsztaty : (50 zł brutto /60min.)
15 lekcji po 45 min. = 675 min. (11,25 h) ; 11,5 h x 50 zł brutto = 562,5 zł
3 grupy 10-osobowe w każdej szkole, 2 szkoły – łącznie 6 grup uczniów
6 x 562,5 zł = 3.375 zł
Koszt zestawu podręczników (70 zł szt.)
3 grupy 10-osobowe w każdej szkole, 3 szkoły łącznie 6 grup 10-osobowych
60 osób x 70 zł = 4.200 zł
Koszt sorobanu (25 zł szt.)
3 grupy 10-osobowe w każdej szkole, 2 szkoły łącznie 6 grup 10-osobowych
60 x 25 zł = 1.500 zł
Całkowity koszt projektu : 16.275 zł
15 lekcji po 45 min – 1.200 zł
3 grupy 10-osobowe w każdej szkole, 2 szkoły – łącznie 6 grup uczniów.
6 x 1.200 zł = 7.200 zł
Koszty wynajmu sal na warsztaty : (50 zł brutto /60min.)
15 lekcji po 45 min. = 675 min. (11,25 h) ; 11,5 h x 50 zł brutto = 562,5 zł
3 grupy 10-osobowe w każdej szkole, 2 szkoły – łącznie 6 grup uczniów
6 x 562,5 zł = 3.375 zł
Koszt zestawu podręczników (70 zł szt.)
3 grupy 10-osobowe w każdej szkole, 3 szkoły łącznie 6 grup 10-osobowych
60 osób x 70 zł = 4.200 zł
Koszt sorobanu (25 zł szt.)
3 grupy 10-osobowe w każdej szkole, 2 szkoły łącznie 6 grup 10-osobowych
60 x 25 zł = 1.500 zł
Całkowity koszt projektu : 16.275 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
16 275,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE
Modyfikacje
01.03.2016 14:10
12.05.2016 11:36
Co sądzisz o tym pomyśle?
Dodaj komentarzBrak komentarzy