Połączenie pasów rowerowych na Tamce z mostem Świętokrzyskim

Realizacja pomysłu
W ramach projektu pojawiły się pasy rowerowe wyznaczone na jezdni: na ul. Tamka (od ul. Kruczkowskiego do ul. Wybrzeże Kościuszkowskie) do jazdy w kierunku Wisły, oraz na ul. Zajęczej (od ul. Wybrzeże Kościuszkowskie do ul. Topiel) do jazdy w kierunku centrum. Połączyły one istniejące ciągi rowerowe po dwóch stronach Wisły tworząc pierwszą pełną trasę przez centrum Warszawy.
Oprócz tego wprowadzone zostało szereg mniejszych usprawnień. Rowerzyści zyskali możliwość skrętu z ul. Solec w kierunku Tamki (dzięki wydzielonemu pasowi do lewoskrętu) oraz na odwrót. Pojawiły się również nowe stojaki rowerowe. Na szerokich jezdniach udało się pogodzić interesy różnych uczestników ruchu. Szerokość jezdni (zarówno Tamki jak i Zajęczej) jest taka, jak na poprzedzającym ją odcinku, a zatem zmiany nie powodują utworzenia “wąskiego gardła”. Kierowcy zyskali także dodatkowe miejsca postojowe wyznaczone na jezdni ul. Zajęczej.
Lokalizacja
Dane projektu
W kierunku "z mostu" możliwe różne warianty:
1. Wygrodzenie drogi dla rowerów z jezdni od miejsca, w którym jezdnia się poszerza, do skrzyżowania z Wybrzeżem Kościuszkowskim; za skrzyżowaniem budowa jednokierunkowej drogi dla rowerów omijającej przystanek autobusowy i przechodzącej za przystankiem w pas rowerowy; wariant wymaga odzyskania na cele publiczne wygrodzonej części działki nr 24/11 (własność miejska) i przesunięcia płotu o 3 m.
2. Przeniesienie przystanku autobusowego Metro CNK 04 przed skrzyżowanie i budowa drogi dla rowerów omijającej przystanek od mostu do skrzyżowania; rozpoczęcie pasa rowerowego bezpośrednio za skrzyżowaniem; wariant wymaga ingerencji w zagospodarowanie otoczenia CNK.
3. Sprowadzenie ruchu rowerowego z mostu na prawy pas ruchu zgodnie ze zwycięskim projektem do BP2016 (z pozostawieniem ciągu pieszo-rowerowego dla ruchu na most), przeznaczenie prawego pasa ruchu tylko do skrętu w prawo z dopuszczeniem jazdy na wprost dla rowerów i autobusów; rozpoczęcie pasa rowerowego za przystankiem autobusowym.
4. Wygrodzenie drogi dla rowerów z jezdni między mostem a Wybrzeżem Kościuszkowskim; za skrzyżowaniem zamiana zatoki autobusowej na antyzatokę (z pozostawieniem dwóch pasów ruchu na ul. Zajęczej) i przeprowadzenie drogi rowerowej w granicach obecnego pasa drogowego.
Dalej w Zajęczej do Dobrej dwa pasy ruchu, pas rowerowy przy prawej oraz pas postojowy przy lewej krawędzi jezdni. Za skrzyżowaniem z Dobrą szerokość jezdni (7,5 m) umożliwia wyznaczenie pasa rowerowego bez zmiany liczby pasów ruchu. Na skrzyżowaniu z Topiel zaprojektować obniżenie krawężnika umożliwiające zjazd na Podskarpową Ścieżkę Rowerową.
Na skrzyżowaniach Tamka/Kruczkowskiego, Tamka/Dobra, Tamka/Wybrzeże Kościuszkowskie, Zajęcza/Dobra wyznaczenie śluz rowerowych ułatwiających skręt w lewo.
Załączone rysunki są poglądowe, docelowe rozwiązanie może się od nich różnić, z zachowaniem ogólnej idei projektu.
Charakterystyka
Kosztorys
budowa 100-200 m drogi dla rowerów w zależności od wariantu = 50-100 tys. zł
5-7 wysp lub poszerzeń chodnika, o sumarycznej powierzchni 100-150 m2 = 20-30 tys. zł
zmiany w sygnalizacji świetlnej zostaną wprowadzone przez ZDM
Razem: 165-225 tys. zł
Co sądzisz o tym pomyśle?
Dodaj komentarz