Sposób na sukces – trening słuchowy Tomatisa w Szkole Podstawowej nr 357
1951
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2017
Lokalizacja Bemowo
Lotnisko, Bemowo – Lotnisko, Fort Bema

Koszt pomysłu
50 000 zł
Kategoria
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Wspomaganie rozwoju uczniów przy pomocy treningu słuchowego Tomatisa. Celem tej metody jest poprawa uwagi, koncentracji, pamięci, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i zachowań społecznych. W wyniku słuchania przez specjalne słuchawki odpowiedniego materiału dźwiękowego, uzyskuje się lepszą percepcję bodźców zewnętrznych – usprawnia się uwaga słuchowa.
Lokalizacja
Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Bemowo
Obszar objęty pomysłem:
Lotnisko, Bemowo – Lotnisko, Fort Bema
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Zachodzącego Słońca 25 01-495 Warszawa
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Szkoła Podstawowa nr 357
Dane projektu
Skrócony opis projektu
Wspomaganie rozwoju uczniów przy pomocy treningu słuchowego Tomatisa. Celem tej metody jest poprawa uwagi, koncentracji, pamięci, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i zachowań społecznych. W wyniku słuchania przez specjalne słuchawki odpowiedniego materiału dźwiękowego, uzyskuje się lepszą percepcję bodźców zewnętrznych – usprawnia się uwaga słuchowa.
Opis projektu
Podstawowym celem programu jest wspomaganie rozwoju uczniów poprzez usprawnianie czynnego słuchania. W tej metodzie osiąga się stymulację pewnych ośrodków w mózgu na drodze stymulacji słuchowej, stosownie do potrzeb programu naprawczego zaplanowanego w oparciu o diagnozę. Badania diagnostyczne obejmują m.in. test uwagi słuchowej przeprowadzony przez odpowiednio skalibrowany audiometr. Przy jego pomocy bada się uwagę słuchową zewnętrzną (drogą powietrzną), uwagę słuchową wewnętrzną (drogą powietrzną i drogą kostną), umiejętność lokalizacji dźwięku, umiejętność dyskryminacji wysokości dźwięków, lateralizację słuchową. Wyniki badania naniesione na siatkę diagramu pokazują zależności pomiędzy natężeniem a wysokością dźwięku. W ten sposób określa się częstotliwości, w których wystąpiły błędy lokalizacji i dyskryminacji (różnicowania) wysokości dźwięku. Terapia polega na indywidualnie dobranych ćwiczeniach usprawniających uwagę słuchową. Ćwiczenia te polegają na słuchaniu odpowiednio dobranego materiału dźwiękowego o określonej częstotliwości przez urządzenie zwane „elektronicznym uchem”, które jest modelem ucha człowieka. Specjalne słuchawki przekazują dźwięki drogą powietrzną oraz kostną. „Elektroniczne ucho” jest sprzężone z komputerem, którego program pozwala ustawić parametry stosownie do potrzeb wynikających z diagnozy. Skutkiem tego jest ćwiczenie mechanizmów akomodacyjnych ucha środkowego, prowadzących do „otwarcia się” w narządzie słuchu, pewnych niedostępnych wcześniej zakresów częstotliwości. Zwiększa to zdolność i precyzję analizy dźwięku. Poprawia zdolność radzenia sobie z natłokiem bodźców słuchowych – zmniejsza się lub eliminuje nadwrażliwość słuchowa. W terapii mogą równocześnie uczestniczyć dzieci z objawami całkowicie różnych i w różnym stopniu nasilonych zaburzeń czy deficytów. Można zastosować wobec nich ten sam program naprawczy pod warunkiem, że badania wykazały podobieństwo zaburzeń uwagi słuchowej. Terapia jest długotrwała: I sesja to 30 godzin, a druga i trzecia po 15 godzin. Czas potrzebny jest do tego, by mózg mógł się trwale przestawić na odbiór nowym kanałem.
Uzasadnienie realizacji projektu
Z terapii korzystają osoby z problemami z uwagą, koncentracją, pamięcią, integracją sensoryczną, przy zakłóceniach motoryki, kłopotach w nauce, stresie i stanach lękowych, zaburzeniach komunikacji. Wpływa korzystnie na rozwój osobowości i zachowania społeczne. Realizacja projektu zwiększyłaby możliwości osiągnięcia sukcesu szkolnego, wychowawczego, osobistego dzieciom z dysleksją, zaburzeniami w komunikowaniu się, z autyzmem, z ADHD. Rośnie liczba dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Liczba placówek mogących im pomóc jest niewystarczająca. Ośrodki pracujące tą metodą są w większości prywatne, a więc odpłatne, często dla wielu niedostępne ze względów finansowych. Potrzebujący uczniowie z dzielnicy Bemowo mieliby większe szanse uzyskać poprawę w funkcjonowaniu w otaczającym ich świecie.
Charakterystyka
Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu
Kosztorys
Kosztorys realizacji projektu
Szkolenie dwóch pracowników poziom I 7 000 zł
TALKSUP 1 zakup specjalistycznego sprzętu 10 500 zł
Dodatkowe słuchawki 6 sztuk 9 000 zł
Szkolenie II stopnia 5 000 zł
TLTS urządzenie do przeprowadzania testu uwagi słuchowej 18 500 zł
Oznakowanie graficzne/identyfikacja przestrzenna (np. tablice informacyjne) 10 000 zł
Szkolenia oraz sprzęt opłaca się w euro.
TALKSUP 1 zakup specjalistycznego sprzętu 10 500 zł
Dodatkowe słuchawki 6 sztuk 9 000 zł
Szkolenie II stopnia 5 000 zł
TLTS urządzenie do przeprowadzania testu uwagi słuchowej 18 500 zł
Oznakowanie graficzne/identyfikacja przestrzenna (np. tablice informacyjne) 10 000 zł
Szkolenia oraz sprzęt opłaca się w euro.
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
50 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
Koszty konserwacji - Gwarancja na sprzęt wynosi 12 miesięcy
Zużycie energii elektrycznej 200 złotych na rok
Odnowa licencji po dwóch latach 900 zł (200 euro)
Zużycie energii elektrycznej 200 złotych na rok
Odnowa licencji po dwóch latach 900 zł (200 euro)
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
650,00 zł
Co sądzisz o tym pomyśle?
Dodaj komentarzBrak komentarzy