Bezpieczne przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów

Realizacja pomysłu
W 2020 r. zrealizowano wyniesione przejście dla pieszych i przejazd rowerowy przez ul. Polną przy al. Armii Ludowej, wraz z łącznikiem rowerowym do ronda Jazdy Polskiej.
Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla pozostałych lokalizacji ogłoszono w maju 2017 i unieważniono z powodu braku ofert. Realizacja projektu przesunięta ze względu na bardzo dużą liczbę zadań przekazanych do realizacji ZDM, w tym realizację projektu „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy w ramach ZIT WOF – etap I” oraz konieczność kilkukrotnego powtarzania przetargów na realizację tych zadań, spowodowaną brakiem zainteresowania i brakiem złożonych ofert.
W kwietniu 2019 r. ponownie ogłoszono przetarg na dokumentację budowlaną. Przetarg został unieważniony z powodu braku ofert.
Lokalizacja
2. Świętokrzyska / Szkolna (po stronie północnej)
3. pl. Konstytucji / Śniadeckich
4. al. Ujazdowskie / Matejki
5. al. Armii Ludowej / Mokotowska (po stronie północnej)
6. al. Armii Ludowej / Polna (po stronie południowej)
Dane projektu
1. Świętokrzyska / Mariańska (po stronie południowej)
2. Świętokrzyska / Szkolna (po stronie północnej)
3. pl. Konstytucji / Śniadeckich
4. al. Ujazdowskie / Matejki
5. al. Armii Ludowej / Mokotowska (po stronie północnej)
6. al. Armii Ludowej / Polna (po stronie południowej)
W lokalizacji 6. obecnie nie ma przejazdu dla rowerzystów - proponuję jego wyznaczenie wraz z łącznikiem do ronda Jazdy Polskiej w jedną stronę i do ul. Marszałkowskiej w drugą. Umożliwi to dojazd rowerem do południowej części ul. Polnej (m.in. do OSiR) i bezkolizyjny przejazd nad Trasą Łazienkowską.
Wyniesione przejścia i przejazdy, z zachowaniem ciągłości nawierzchni chodnika i drogi dla rowerów to rozwiązanie radykalnie poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Zwraca uwagę kierowców skuteczniej niż dowolna liczba znaków i wymusza zmniejszenie prędkości przejazdu przez przejście. Jest zalecane m.in. w podręczniku "Ochrona pieszych". Przykłady realizacji z kraju i zagranicy w załączniku.
Wybrane zostały przejścia w ciągach głównych tras rowerowych, bo są uczęszczane zarówno przez pieszych jak i rowerzystów, więc korzyść z ich wyniesienia będzie podwójna. Na przejazdach przez Matejki i Mokotowską dochodziło już do wypadków i kolizji rowerowych spowodowanych nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu przez kierowców samochodów. Wzdłuż ul. Świętokrzyskiej z kolei i tak przebudowy wymagają wystające krawężniki
Charakterystyka
Kosztorys
wyniesienie przejścia 10000
dostosowanie odwodnienia 25000
oznakowanie drogowe pionowe 6000
oznakowanie poziome 4000
dokumentacja projektowa 5000
Razem: 50 tys. zł. x 6 lokalizacji = 300 tys. zł
Budowa 100 m drogi dla rowerów (na pozostałym odcinku oznakowanie na istniejącej nawierzchni): 50 tys. zł
Razem: 350 tys. zł
Co sądzisz o tym pomyśle?
Dodaj komentarzOraz: wstyd dla miasta, że takie propozycje muszą powstawać w ramach budżetu partycypacyjnego. Mam nadzieję, że projekt zostanie zrealizowany!