Przyszkolne Parkingi Rowerowe

650
Niewybrany w głosowaniu
Pomysł na rok 2016
Lokalizacja Białołęka
obszar 1 Tarchomin, Nowodwory, Piekiełko
Autor pomysłu Mieszkaniec6996
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
152 490 zł
Kategoria
  • edukacja
  • komunikacja/drogi
  • ochrona środowiska
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Projekt ma na celu promocję dojazdów rowerami do szkół przez utworzenie oraz rozbudowę parkingów rowerowych przy szkołach i przedszkolach publicznych na obszarze Zachodniej Białołęki. Parkingi zostałyby wyposażone o dodatkowe nowoczesne stojaki rowerowe, wiaty i samoobsługowe stacje obsługi rowerów, które zachęciłyby do częstszego używania rowerów zamiast samochodów na krótkich dystansach.

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Białołęka
Obszar objęty pomysłem:
obszar 1 Tarchomin, Nowodwory, Piekiełko
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Białołęka Zachodnia - obszar nr 1 Nowodworów, Tarchomina i Piekiełka
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Parkingi zaproponowane są głównie w miejscu istniejących przy wejściach do publicznych przedszkoli, szkół i gimnazjów. Dokładna lista placówek, przy których miałyby być zainstalowane parkingi rowerowe jest widoczna w załączniku do projektu. Filie: Przedszkola Nr 76 przy ul. Śreniawitów, Przedszkola Nr 64 przy ul. Antalla, Przedszkola Nr 65 przy ul. Pancera 8 mieszczą się w lokalach wynajmowanych od RSM „Praga”. Brak prawa do terenu. W pozostałych zaproponowanych miejscach warunek spełniony

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt ma na celu promocję dojazdów rowerami do szkół przez utworzenie oraz rozbudowę parkingów rowerowych przy szkołach i przedszkolach publicznych na obszarze Zachodniej Białołęki. Parkingi zostałyby wyposażone o dodatkowe nowoczesne stojaki rowerowe, wiaty i samoobsługowe stacje obsługi rowerów, które zachęciłyby do częstszego używania rowerów zamiast samochodów na krótkich dystansach.
Opis projektu
Podstawowym elementem systemu będą uniwersalne stojaki u-kształtne zapewniające bezpieczne zapięcie i oszczędzające miejsce ponieważ umożliwiają przypięcie co najmniej dwóch rowerów do jednego stojaka. Z uwagi na różną nawierzchnię miejsc wyznaczonych do parkowania przy szkołach należy użyć dwóch rodzajów mocowań stojaków:
- model do wbetonowania do nawierzchni pokrytych kostką brukową, żwirowych i trawników
- model do przykręcania do nawierzchni asfaltowych i betonowych.
Aktualnie na przyszkolnych parkingach dominują stojaki typu tzw. "wyrwikółka" nie zapewniające bezpiecznego zapięcia roweru i niszczące koła. Projekt uzupełnia miejsca istniejące i zakłada wymianę stojaków w najgorszym stanie technicznym.
Dodatkowo tam gdzie jest miejsce przed budynkiem zaplanowano modułowe wiaty chroniące rowery przed opadami a przy większych placówkach dodatkowo samoobsługowe stacje naprawy rowerów.
Rowerowe stacje samoobsługowe (jedna jest już przy białołęckim ratuszu) zachęcą dzieci do majsterkowania, samodzielnych krótkich napraw i tym samym do częstszego korzystania z roweru.
Na potrzeby projektu została wykonana przeze mnie inwentaryzacja miejsc parkingowych przy wszystkich publicznych placówkach oświatowych na terenie objętym projektem: https://plus.google.com/photos/104535426129958811995/albums/6115988088285324049?authkey=CNOf6qCR98DKQA
Udostępnienie miejsc parkingowych dla rowerów jest wymagane przez obowiązujące od 2006 r. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta. Przykładowo, dla szkół podstawowych minimum to 50 stojaków/100 dzieci. Ostatnia jego nowelizacja zawiera zapis zobowiązujący do udostępniania w przedszkolach minimum 5 stojaków na 100 dzieci, przy czym jest to wskaźnik zaniżony ze względu na potraktowanie przedszkoli wspólnie ze żłobkami.
Dzięki nowoczesnym parkingom rowerowym zachodnia Białołęka będzie dysponować przyszkolną infrastrukturą rowerową na poziomie miast zachodnioeuropejskich.
Uzasadnienie realizacji projektu
Lepsza infrastruktura rowerowa zachęci dzieci i rodziców do zmiany samochodów na jednoślady. Z uwagi na brak miejsc do parkowania przy szkołach rodzice często karani są mandatami za stawanie w miejscach niedozwolonych. Warszawa wzorem miast zachodnioeuropejskich powinna promować dojazd rowerem dzieci do szkół. Ogranicza to korki, zmniejsza zanieczyszczenie powietrza, redukuje zagrożenie otyłością i wzmacnia odporność wśród dzieci, młodzieży a także wśród dorosłych.
Należy mieć na uwadze, że jakość powietrza w Warszawie wciąż dramatycznie się pogarsza a główną przyczyną jest zwiększony ruch pojazdów. Niech szkolna nauka o ekologii idzie w parze ze zdrową praktyką.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Koszt pojedynczego stojaka polskiego producenta wraz z montażem – 300 zł brutto (zarówno dla wersji do wbetonowania jak i przykręcanej)
Koszt jednego modułu wiaty rowerowej na pięć stojaków z montażem i 10-letnią gwarancją na antykorozyjność – 5000 zł
Koszt samoobsługowej stacji rowerowej z montażem – 1500 zł
Lista placówek - w załączniku.
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
152 490,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
Koszty konserwacji:
Mycie wiaty raz w roku 80 zł x 56 szt – 4480 zł
Konserwacja 12 stacji – 1000 zł / rok
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
5 480,00 zł

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (6)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Bardzo dobry pomysł. Należy ludzi zachęcać do rowerów - zdrowiej i dla nich i dla środowiska.
    Mieszkaniec3188  27.02.2015 17:42
  • Pomysł wręcz idealny, tylko zastanawia mnie czy to już nie za dużo z tymi stacjami naprawczymi... Dzieciaki może lubią majsterkować ale rodzice i tak nie będą skłonni do grzebania przy rowerach. Lepszym pomysłem byłyby stacje przy ścieżkach, ale i tak wielki ukłon przed projektodawcą za pomysł modernizacji stojaków i wiat :)
    Mieszkaniec12219  04.03.2015 11:20
    • Stacje przy szkołach z pewnością będą mniej narażone na dewastację niż na otwartym terenie przy ścieżkach. Z rozeznania jakie zrobiłem wśród dzieci i znajomych przydadzą się i dużym i małym rowerzystom. Nie każdy dysponuje w domu kompletem narzędzi i wygodną pompką z manometrem. Dziękuję za słowa uznania i pozdrawiam :)
      Jan Poczobut  04.03.2015 22:23
  • Fajny pomysł.
    Mieszkaniec12434  17.03.2015 14:32
  • Bardzo fajny projekt.
    Mieszkaniec1015  17.05.2015 17:57
  • Dziękuję za komentarze i zapraszam również do głosowania na drugi z moich projektów - nr 10 bezpieczny przejazd rowerowy na Świderskiej przy Trasie Mostu Północnego.
    Jan Poczobut  17.06.2015 14:01
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany