Bezpieczny Przejazd Rowerowy

663
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / W trakcie realizacji
Pomysł na rok 2016
Lokalizacja Białołęka
obszar 1 Tarchomin, Nowodwory, Piekiełko
Autor pomysłu Mieszkaniec8117
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
16 284 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • inna
  • bezpieczeństwo
Poziom zgłaszanego projektu
lokalny
Oddano 1683 głosów za tym projektem
Zgłoś swój pomysł Ikona Wyślij wiadomość do autora
Projekt zakłada poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na skrzyżowaniu zjazdu z mostu Marii Skłodowskiej-Curie z ulicą Świderską. Kierowcy jadący tunelem nie są w stanie dojrzeć rowerzystów, którzy rozpędzeni z górki muszą gwałtownie hamować przed skrzyżowaniem i również nie widzą nadjeżdżających pojazdów. Podniesienie przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego uspokoi ruch bez tworzenia zatorów. Warunkiem realizacji projektu jest uzgodnienie projektu organizacji ruchu z Inżynierem Ruchu.

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
03.11.2021 09:12

W związku z brakiem możliwości realizacji projektu w pierwotnym kształcie (niezgodność z przepisami) w 2018 r. zostało zaprojektowane rozwiązanie zamienne. Projekt został zatwierdzony przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu w październiku 2019 r. Trwa opracowanie projektu wykonawczego. Planowana realizacja w 2022 r.

Jednostka odpowiadająca za realizację: Zarząd Dróg Miejskich

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
lokalny
Dzielnica:
Białołęka
Obszar objęty pomysłem:
obszar 1 Tarchomin, Nowodwory, Piekiełko
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Skrzyżowanie ulicy Świderskiej z ciągiem pieszo-rowerowym z mostu Marii Skłodowskiej-Curie.
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Jest to jedno z najbardziej niebezpiecznych przejść i przejazdów dla rowerzystów w dzielnicy. W sezonie letnim odbywa się tędy intensywny ruch rowerowy.
Lokalizacja na mapie:

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt zakłada poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na skrzyżowaniu zjazdu z mostu Marii Skłodowskiej-Curie z ulicą Świderską. Kierowcy jadący tunelem nie są w stanie dojrzeć rowerzystów, którzy rozpędzeni z górki muszą gwałtownie hamować przed skrzyżowaniem i również nie widzą nadjeżdżających pojazdów. Podniesienie przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego uspokoi ruch bez tworzenia zatorów. Warunkiem realizacji projektu jest uzgodnienie projektu organizacji ruchu z Inżynierem Ruchu.
Opis projektu
Poprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniu w świetle obowiązujących przepisów można uzyskać jedynie poprzez wyniesienie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów.
W obydwu kierunkach należy ustawić znaki ostrzegawcze:
- o progu zwalniającym A-11a
- znak ograniczenia prędkości B-33 (sugerowana bezpieczna prędkość 30 km/h)

Budowę skrzyżowania wyniesionego przewidziano w pierwotnym projekcie wykonawczym Trasy Mostu Północnego datowanego na 06.11.2008 (fragment projektu w załączeniu). Jest to sposób rekomendowany jako najwygodniejszy dla pieszych, rowerzystów i samochodów osobowych.
Uzasadnienie realizacji projektu
Przejazd rowerowy i przejście dla pieszych w tym miejscy są aktualnie bardzo niebezpieczne. Grupą szczególnie zagrożoną potrąceniem są rowerzyści zjeżdżający długim zjazdem z mostu. Jednocześnie geometria jezdni i znak D-1 zachęcają kierowców do szybkiej jazdy tunelem. Byłem świadkiem sytuacji o włos od tragedii kiedy samochód w ostatniej chwili zahamował przed grupą rowerzystów. Brak bezpieczeństwa w tym miejscu sygnalizują zarówno rowerzyści jak i kierowcy samochodów.
Należy mieć na uwadze, że poza sezonem rowerowym z przejścia korzysta wiele osób chcących dostać się na przystanek tramwajowy i autobusowy „Świderska”. Oprócz rowerzystów z przejścia korzystają przez cały rok biegacze biegnący przez most.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
Wykorzystane będą istniejące znaki przejazdu i przejścia dla pieszych.
Koszt znaków drogowych podwójnych (ograniczenie i ostrzegawczy) ze słupkami i montażem – 500 zł x 2 = 1000zł
Wyniesienie przejścia dla pieszych i przejazdu do rowerówych = 13284 zł
Koszt montażu progu – 500 zł x 4 = 2000zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
16 284,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (12)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Uff, wreszcie ktoś wpadł na pomysł na racjonalne ucywilizowanie tego skrzyżowania, tak aby ruch rowerzystów i samochodów dało się pogodzić. Projekt bardzo ważny i potrzebny do zrealizowania, dziękuję :)
    Mieszkaniec12163  06.03.2015 11:19
    • Dziękuję za komentarz. Dodam, że w Łodzi udało się zrobić skrzyżowanie wyniesione na ulicy, którą kursują autobusy http://3.bp.blogspot.com/-T9Cx29Kln8I/UcT2tRobdbI/AAAAAAAAM1U/jBaTaVwXIt8/s1600/wyniesione_5.JPG więc może i u nas da się. Byłoby to najbardziej optymalne uspokojenie ruchu dla użytkowników przejścia/przejazdu i dla kierowców.
      Jan Poczobut  18.03.2015 23:05
  • Witam, piszę z pozycji kierowcy - uważnego i wyczulonego na to, że tam jeżdżą rowery. W tamtym miejscu przydałoby się lustro dla kierowców, którzy jadą od tunelu, żeby było widać choć trochę sytuację na ścieżce rowerowej schodzącej z mostu. No i przydałby się jakiś znak ostrzegający rowerzystów i wymuszający wolniejszą jazdę, bo problem leży też po stronie rowerzystów wjeżdżających na przejazd na pełnej prędkości (zwłaszcza, że jadą z górki). Pozdrawiam, Konrad
    Mieszkaniec12568  25.04.2015 12:46
  • Z pozycji zarówno kierowcy, jak i rowerzysty regularnie atakowanego przez pędzących za mną rowerzystów za zwalnianie lub zatrzymywanie się przed przejazdem - oprócz znaku ograniczającego prędkość dla kierowców także znak ograniczający prędkość lub wręcz stop dla rowerzystów. Przy prędkościach rozwijanych w tym miejscu obecnie przez wielu rowerzystów przejazd i tak pozostanie niebezpieczny.
    Mieszkaniec12656  16.06.2015 11:48
    • Witam. W odpowiedzi na propozycje lustra jak i znaku stopu z Państwa strony informuję:
      1) lustro jak i znak stopu działają tylko w przypadku osób czujnych i rozważnych. Nieostrożnych od stratowania przez pędzące samochody uchroni jedynie uspokojenie ruchu - czyli przejście wyniesione. Jak wyglądają skrzyżowania wyniesione można zobaczyć na równoległej ulicy do Świderskiej zaraz za zakrętem tramwaju.
      2) znak stopu jest już po drugiej stronie mostu i jego skuteczność jest bardzo niska.
      3) propozycje są już po czasie, w którym można było zmieniać projekty zatem aktualnie pozostaje albo zagłosować i podnieść szybko poziom bezpieczeństwa albo nie robić nic i patrzeć jak potrącani są kolejni ludzie.
      4) zarówno środowiska rowerzystów jak i ZDM jest przychylnie nastawiony do projektu a to już zakrawa prawie na cud :)

      Pozdrawiam
      Jan Poczobut  17.06.2015 13:56
    • Zgadza się, ale jeżeli nie będzie zgody na wykonanie tam " czerwonego, płaskiego, śpiącego policjanta", to warto jednak zwrócić uwagę na to, by wykonać tam lustra - jest to bardzo dobry i potrzebny pomysł. Jeżeli z budżetu partycypacyjnego nie przejdzie ten projekt, to warto lobbować za pomysłem luster w gminie i u inżyniera ruchu.

      Dla samych rowerzystów przydatny byłby też pewien ogranicznik na ścieżce w stylu małych prążków przejazdowych - jeżeli zaczyna telepać rowerem, to wtedy też zwalniam... prawda?
      Mieszkaniec12657  21.06.2015 11:03
  • Zapraszam serdecznie również do poparcia mojego drugiego projektu nr 7 - zadaszonych parkingów rowerowych ze stacjami naprawczymi przy publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjach na całym obszarze 1 Białołęki.
    Jan Poczobut  17.06.2015 13:59
  • Dziękuję za projekt pisałam w tej sprawie interpelację Nr 289 BIP.Niestety z ZDM-u otrzymałam negatywną odpowiedź. Opinia Pełnomocnika Prezydenta m. st. W-wy ds. komunikacji rowerowej również była negatywna. Ostatnio jadąc samochodem utwierdziłam się w przekonaniu że jednak bezpieczeństwo rowerzystów jest w tym miejscu zagrożone.
    Radna Dzielnicy Białołęki
    Zofia Suska
    Mieszkaniec12699  17.06.2015 18:36
  • Jeżdżę tamtędy zarówno rowerem (szybko) jak i samochodem (wolno). Bardzo się ciesze, że ktoś zwrócił uwagę na zagrożenie jakie tu występuje, uważam jednak, że wyniesienie nie załatwi sprawy - tak jak ktoś pisał w komentarzu wyżej - rowerzyści i tak (a nawet tym bardziej) będą wypadali pędem jezdnię niewidoczni dla kierowców. Sensowne rozwiązanie wymagało by odsunięcia przejazdu kilkanaście metrów od tunelu to spowoduje naturalne zmniejszenie prędkości przez rowerzystów i zwiększenie wzajemnej widoczności. Ponadto należy przenieść ścieżkę rowerowa z północnej strony Świderskiej na południową na północnej pozwala tylko dojechać do Porajów i każe oczekiwać na Światłach na przejazd na południową stronę. Takie przeniesienie zmniejszy ilość chętnych do przejechania feralnym przejazdem. Niezależnie od losów tego zgłoszenia proponuję zgłosić to w przyszłym naborze. Czy jest jakieś forum gdzie można koordynować działania, umawiać się na zbieranie podpisów itp?
    Mieszkaniec12715  18.06.2015 13:35
    • Rozmawiajmy o rozwiązaniach realnych. Odsunięcie przejścia jest niemożliwe ze względu na drogę wewnętrzną prowadzącą do parkingów i warsztatów wzdłuż TMP. To zbyt gruba ingerencja w układ drogowy bo także w geometrię zjazdu z mostu. Wybudowanie ścieżki po 2 stronie Świderskiej nie rozwiąże problemu bo większość jeździ na wprost a sporo rowerzystów od strony Porajów i tak korzysta z chodnika (mało komu chce się robić slalom bo tak wymyślili drogowcy).
      Przejście wyniesione uspokoi ruch aut natomiast nie wyręczy zdrowego rozsądku rowerzystów. Pozdrawiam
      Jan Poczobut  19.06.2015 07:31
    • Ale przecież można odsunąć za ta drogę wewnętrzna. jest tam miejsce przecież
      Mieszkaniec12716  29.06.2015 17:32
  • Dziękuje za projekt, będę na niego głosował.
    Ale kam zastrzeżenia do niego
    1. Nie uwzględnił Pan kosztu związanego ze zmianą odwodnienia drogi spowodowanego wyniesieniem przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego.
    2. Należy także wykonać próg zwalniający na końcu zjazdu z mostu przed skrzyżowaniem z chodnikiem (by ograniczyć prędkość rowerzystów zjeżdżających z mostu) na całej długości ścieżki rowerowej i chodnika. Dzięki temu zabezpieczy się ruch pieszych, który w tym miejscu jest spory. Takie wyniesienie zwalniające przed skrzyżowaniem jest już na ścieżce rowerowej wzdłuż trasy mostu (po drugiej stronie Wisły).
    Mieszkaniec12758  21.06.2015 11:46
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany