Wola na 2 koła! Kontraruch rowerowy w całej dzielnicy

379
Wybrany w głosowaniu - Projekt zwycięski / Zrealizowano
Pomysł na rok 2018
Lokalizacja Wola
Autor pomysłu Mieszkaniec
Współautorzy Mieszkaniec
Koszt pomysłu
Koszt pomysłu
30 000 zł
Kategoria
  • komunikacja/drogi
  • przestrzeń publiczna
  • sport
Poziom zgłaszanego projektu
ogólnodzielnicowy
Oddano 3464 głosów za tym projektem
Zgłoś swój pomysł Ikona Wyślij wiadomość do autora
Projekt polega na wprowadzeniu kontraruchu rowerowego na wybranych ulicach jednokierunkowych, czyli na dopuszczeniu dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych. W efekcie, rowerzystki i rowerzyści będą mogli poruszać się "pod prąd".

Realizacja pomysłu

Aktualizacja:
21.01.2021 13:56

2018 r. - w celu realizacji projektu dwukrotnie przeprowadzono procedurę wyboru wykonawcy w formule "zaprojektuj i wybuduj", jednak oba postępowania zostały unieważnione ze względu na brak ofert mieszczących się w kwocie zarezerwowanej na ten cel. Ogłoszono trzecie postępowanie, tym razem obejmujące wykonanie samych projektów organizacji ruchu.Udało się wyłonić wykonawcę. Sporządzono i zatwierdzono projekty stałej organizacji ruchu w zakresie wyznaczenia kontraruchu rowerowego (wraz z ograniczeniem prędkości do 30 km/h na ulicach gminnych: Pawia, Skwer kard. S.Wyszyńskiego, oraz na terenach wewnętrznych miasta: czterech przejazdach przez osiedle położone pomiędzy ulicami Obozową i Bolecha. Na rok 2019 zaplanowano przeprowadzenie procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy robót polegajacych na wdrożeniu organizacji ruchu w terenie.

2019 r. - w dn. 11.04.2019 r. zamieszczono zaproszenie do złozenia oferty. Termin składania ofert wyznaczono  do dnia 06.05.2019 r. Wpłynęła jedna oferta na kwotę znacznie przekraczającą wysokość zabezpieczonych środków w planie. Przeprowadzono kolejną procedurę przetargową na na wyłonienie wykonawcy realizacji robót - termin składania ofert 28.06.2019 r. Nie wpłyneła żadna oferta. Kolejna procedura przetargowa, termin składania ofert 26.07.2019 r. również nie wyłoniła wykonawcy.

2020r. - projekt będzie sukcesywnie realizowany jako zadanie własne dzielnicy, na podstawie porozumienia zawartego z Zakładem Remontów i Konserwacji Dróg. Trwają prace związane z wprowadzeniem kontraruchu rowerowego na  ulicach: Pawiej, i na czterech łącznikach pomiędzy ulicami: Obozową i Bolecha. Przewidywany termin zakończenia prac – do dnia 31 lipca 2020 r. W przypadku wystąpienia niekorzystnych warunków pogodowych, termin zakończenia prac może ulec wydłużeniu.

Oba zadania ESOG 143 i ESOG 379 wykonał Zakład Remontów i Konserwacji Dróg, na podstawie jednego porozumienia, w ramach którego zamontowano stojaki rowerowe w rejonie ulic: Dobrogniewa, Newelskiej, Obozowej, Górczewskiej, J.Brożka,Traktorzysztki, Batalionu AK"Pięść", Deotymy, Czorsztynskiej i w Parku Moczydło, oraz wprowadzono kontraruch rowerowy na ulicach: Szulborskiej, J. Brozka, Astronomów, Pawiej, Bielskiego, W.Majakowskiego, Ożarowskiej, Magistrackiej, naterenie osiedla pomiedzy ulicami Obozową a Bolecha. Całkowity kosz obu budzetów partycypacyjnych wyniósł 173 898,49 złtąpienia niekorzystnych warunków pogodowych, termin zakończenia prac może ulec wydłużeniu.

Jednostka odpowiadająca za realizację: Wydział Infrastruktury Drogowej dla Dzielnicy Wola

Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnodzielnicowy
Dzielnica:
Wola
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Projekt dotyczyć będzie 6 ulic, leżących na obszarze Woli.

1. Wprowadzenie kontra ruchu rowerowego Ul. Pawiej;
2. Wprowadzenie kontra ruchu rowerowego na Skwerze Wyszyńskiego;
3. Wprowadzenie kontra ruchu rowerowego na czterech przejazdach pomiędzy ul. Obozową i Bolecha na terenie ZGN;

Dane projektu

Skrócony opis projektu
Projekt polega na wprowadzeniu kontraruchu rowerowego na wybranych ulicach jednokierunkowych, czyli na dopuszczeniu dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych. W efekcie, rowerzystki i rowerzyści będą mogli poruszać się "pod prąd".
Opis projektu
Projekt polega na utworzeniu na 6 wolskich ulicach kontraruchu rowerowego. Wymagać będzie to wprowadzenia oznakowania pionowego i poziomego.
Uzasadnienie realizacji projektu
Projekt ułatwi komunikację rowerową na terenie Woli. Skróci wiele tras. Rowerzyści i rowerzystki nie będą musieli nadkładać drogi z powodu jednokierunkowej organizacji ruchu. Poprawi dostępność celów podróży oraz zwiększy wygodę i bezpieczeństwo, ponieważ będzie można ominąć niebezpieczne ulice i skrzyżowania. Zwiększy bezpieczeństwo pieszych, ponieważ jadąc "pod prąd", będzie można wybrać jezdnię, a nie chodnik. Projekt przyczyni się do promocji ruchu rowerowego. Na ulicach będzie mniej samochodów, mniej hałasu i mniej zanieczyszczeń. Kontraruch rowerowy jest powszechnie stosowanym rozwiązaniem w Europie, także w Polsce. Niektórzy krytykują kontraruch rowerowy, jednak rzekomy brak bezpieczeństwa nie znajduje potwierdzenia w statystykach wypadków z udziałem rowerzystów/rowerzystek.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu
Potencjalni odbiorcy projektu

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu
1. Wprowadzenie kontra ruchu rowerowego Ul. Pawiej;
2. Wprowadzenie kontra ruchu rowerowego na Skwerze Wyszyńskiego;
3. Wprowadzenie kontra ruchu rowerowego na czterech przejazdach pomiędzy ul. Obozową i Bolecha na terenie ZGN;
Wyznaczenie kontraruchu rowerowego na 6 ulicach: 6 x 5 000 zł = 30 000 zł.
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
30 000,00 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
TAK
Rodzaj oraz szacunkowa wartość kosztów eksploatacji efektu realizacji projektu w kolejnych latach
Zwykła konserwacja oznakowania poziomego i pionowego.
Szacunkowy roczny koszt eksploatacji:
1 000,00 zł

Modyfikacje

21.01.2017 19:10
Autor projektu
03.02.2017 11:38
Koordynator w dzielnicy Wola
19.04.2017 16:18
Koordynator w dzielnicy Wola

Co sądzisz o tym pomyśle?

Dodaj komentarz
Komentarze (10)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany
  • Dodałbym jeszcze ul. Gostyńską na Młynowie. Wraz z dorysowaniem brakującej zebry na skrzyżowaniu Gostyńska - Zawiszy.
    Mieszkaniec8389  21.01.2017 18:20
    • Dziękuję za sygnał. Zdecydowanie - trzeba dodać i Gostyńską, i Zawiszy. Przeoczenie.
      Mieszkaniec  21.01.2017 19:11 Autor projektu
  • Komentarz został usunięty przez autora

    Mieszkaniec  21.01.2017 19:02 Autor projektu
  • Wydaje mi się, że Żelazna odpada. Ma tylko 3 metry szerokości i tam bardzo ciężko byłoby się minąć rowerzyście z samochodem. Jest jakaś minimalna szerokość jezdni, na której można dopuścić ruch pod prąd?
    Mieszkaniec63  22.01.2017 00:19
    • W Gdańsku byłem na węższych, no dobra bez przesady ;)

      Ewentualne mijanie polega w takiej sytuacji na zjechaniu do krawężnika i "zwolnieniu do zatrzymania się włącznie".

      Sprawdziłem, manewr wykonalny ;)
      Mieszkaniec673  22.01.2017 06:50
    • Wiemy, że jest wąsko, ale jest to mała uliczka osiedlowa, więc wzajemne przepuszczanie się, włącznie z zatrzymaniem, jest jak najbardziej do zaakceptowania. Są przecież wąskie uliczki osiedlowe z ruchem dwukierunkowym, na których muszą wymijać się samochody. Tak więc wersja z rowerem jest tym bardziej wykonalna :)
      Mieszkaniec  22.01.2017 19:01 Autor projektu
    • Wygląda jednak, że z jakichś powodów zrezygnowano z tej ulicy, także dzięki.
      Mieszkaniec63  07.05.2017 14:47
  • Dobry projekt!
    Jeśli chodzi o Młynów, warto by też zająć się połączeniem ścieżki, która urywa się przy Górczewskiej 10 (róg Tyszkiewicza) z tą, która jest na Okopowej koło Klifu. Miło byłoby móc dojechać z Bemowa na Żoliborz ścieżkami - bo to oznaczałoby w prakryce połączenie ścieżek, o których mówię.
    Pozdrawiam.
    Mieszkaniec2045  20.03.2017 13:19
    • W tym roku ZMID będzie budował DDR na Górczewskiej i Leszno między Tyszkiewicza a Okopową. W przyszłym roku powinny zacząć się prace nad remontem chodnika i budową DDR na Okopowej i Towarowej między rondem "Radosław", a pl. Zawiszy z przetargu ZDMu.
      Mieszkaniec63  20.03.2017 15:48
    • Z tych informacji, które mam, to faktycznie DDR wzdłuż Górczewskiej, Leszna, Okopowej i Towarowej mają być budowane w latach 2017-2018.

      Dodam, że przedłużenie DDR wzdłuż Górczewskiej i Leszna zapewniłby inny projekt Woli na 2 koła! do budżetu partycypacyjnego: 364 - Wola na 2 koła! Droga dla rowerów wzdłuż al. Solidarności. DDR poprowadzona byłaby dalej wzdłuż Leszna i al. Solidarności do skrzyżowania z Żelazną.
      Mieszkaniec  20.03.2017 21:20 Autor projektu
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany