Strefa użytkownika

Budżet obywatelski w Warszawie

Dzięki budżetowi obywatelskiemu mieszkańcy decydują o tym, na co przeznaczyć część budżetu Warszawy. To warszawiacy, co roku wymyślają i zgłaszają projekty, a następnie wybierają w głosowaniu te, które zostaną zrealizowane. W ten sposób wspólnie decydują o tym, co powstanie w najbliższej okolicy, w kilku dzielnicach lub w całej Warszawie. W budżecie obywatelskim każdy mieszkaniec Warszawy może zgłosić projekt lub zagłosować. Nie trzeba być zameldowanym, ani pełnoletnim. Uczestnictwo w budżecie obywatelskim to świetna okazja, żeby razem z innymi decydować o tym, jak zmienia się Warszawa.
  • 1

    Zgłoś projekt. Pomyśl o tym, czego jeszcze brakuje, co należy zmienić lub poprawić. Opisz swój pomysł i zgłoś do budżetu obywatelskiego. W ten sposób masz realny wpływ na Twoje najbliższe otoczenie oraz na rozwój Warszawy.

  • 2

    Przeglądaj projekty. Zobacz, jakie projekty zgłosili inni mieszkańcy. Napisz, co o nich sądzisz, a jeśli masz jakieś pytania, zadaj je autorom pomysłów. Sprawdź, które z nich są możliwe do realizacji i zostaną poddane pod głosowanie.

  • 3

    Zagłosuj na projekty. Spośród projektów dzielnicowych i ogólnomiejskich wybierz te, które uważasz za ciekawe lub potrzebne. Zagłosuj i zdecyduj, na co zostaną przeznaczone pieniądze z budżetu Warszawy.

  • 4

    Sprawdź postępy w realizacji projektów. Wybrane w głosowaniu pomysły, są realizowane w kolejnym roku. W zakładce REALIZACJE możesz sprawdzić postęp w realizacji projektów wybranych w poprzednich edycjach.

Kwota w tej edycji budżetu obywatelskiego (na 2022 rok)
93 575 094 PLN

Pytania i odpowiedzi

Tak. Jeżeli masz zastrzeżenia do wyniku oceny projektu, możesz odwołać się. Odwołanie się od wyniku oceny spowoduje powtórzenie oceny projektu z uwzględnieniem Twoich zastrzeżeń.

Nie. Odwołanie można złożyć wyłącznie od niedopuszczenia projektu pod głosowanie. Jeżeli nie chcesz, żeby Twój projekt został poddany pod głosowanie w ocenionej formie, możesz go wycofać. Swój projekt możesz wycofać do 1 czerwca 2021 r.

Zgłoszone projekty trafiają do właściwej merytorycznie jednostki, której pracownicy szczegółowo oceniają możliwość realizacji danego pomysłu. Pracownicy urzędu sprawdzają m.in.:

  • zgodność z obowiązującymi przepisami prawa,
  • możliwość realizacji we wskazanej lokalizacji,
  • możliwość realizacji w ciągu roku,
  • zgodność z kompetencjami miasta,
  • oszacowany koszt realizacji pomysłu,
  • zgodność z dokumentami programującymi rozwój m.st. Warszawy,
  • zgodność z przyjętymi zasadami dostępności dla mieszkańców.

Możliwe, że po przeprowadzonej analizie okaże się, że w projekcie niezbędne jest wprowadzenie zmian, aby mógł być poddany pod głosowanie mieszkańców. W takim wypadku, pracownicy urzędu kontaktują się z autorem, przedstawiają proponowany zakres zmian i wyjaśniają, z czego wynika konieczność ich wprowadzenia. Do zaproponowanych zmian, autor pomysłu może odnieść się w ciągu sześciu dni od dnia uzyskania informacji z urzędu. Jeżeli nie uda się osiągnąć porozumienia w kwestii wprowadzenia zmian, pomysł zostanie oceniony negatywnie.

Wyniki oceny wraz z uzasadnieniem zostaną ogłoszone do 4 maja 2021 r. na stronie https://bo.um.warszawa.pl/. Tego dnia autorzy projektów otrzymają informację o wyniku oceny zgłoszonych pomysłów.

Szukasz więcej odpowiedzi?

Ikona informacje

Wszystkie potrzebne informacje na temat budżetu obywatelskiego znajdziesz również na stronie twojbudzet.um.warszawa.pl oraz na stronach urzędów dzielnic i facebooku.

Pytania i odpowiedzi