Zaprogramuj swoją przygodę - kurs programowania dla dzieci i młodzieży - Ursynów Południowy
Dzielnica
Ursynów
Charakter projektu
Lokalny , Ursynów
Lokalizacja projektu
Szkoła Podstawowa nr 340Szkoła Podstawowa nr 336
Szkoła Podstawowa nr 16
Szkoła Podstawowa nr 47
Szkoła Podstawowa nr 6
Istotne informacje o lokalizacji
Wynajem sal lekcyjnych w wymienionych szkołach bez komputerów w godzinach pozalekcyjnych.
Klasyfikacja projektu
- edukacja
- pomoc społeczna
Potencjalni odbiorcy projektu
- dzieci
- młodzież
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez ogół mieszkańców
Zajęcia są dostępne dla wszystkich dzieci z Ursynowa.
Zajęcia odbywają się po lekcjach w godzinach od 16:00 do 20:00. Szczegółowe godziny zajęć zostaną ustalone z dyrektorami szkół w zależności od dostępności sal.
W trakcie roku powstanie 7 6 turnusów:
1. Zima w Mieście 2. semestr letni 3
2. Lato w Mieście (4 turnusy) 4
3. semestr zimowy
Każde dziecko będzie mogło uczestniczyć w jednym turnusie co zwiększy dostępność.
Dwie nieobecności na zajęciach wykluczają uczestnika i zwalniają miejsce dla pierwszej osoby z listy rezerwowej.
Szacuje się, że w projekcie weźmie udział do 790 dzieci, a każde będzie mogło odbyć pełny semestr zajęć (od 10 do 14 zajęć).
Zapisy będą prowadzone przez wykonawcę mailowo i telefonicznie.
Pełny opis projektu
Celem projektu jest zainteresowane dzieci technologią oraz krzewienie podstaw wiedzy z zakresu informatyki, a w szczególności wiedzy z zakresu programowania, logiki, algorytmiki, struktur danych.
Krzewienie wiedzy z zakresu informatyki, a w szczególności wiedzy z zakresu programowania ma niezwykle ważne znaczenie w dzisiejszym świecie, gdzie technologia cyfrowa wkracza w kolejne dziedziny życia. Brak zrozumienia jej, może prowadzić do tak zwanego "wykluczenia cyfrowego".
Jest to szczególnie ważne dla młodych ludzi od których, wchodzących w dorosłe życie, będzie wymagana jeszcze głębsza znajomość i biegłe poruszanie się w cyfrowym świecie.
Proponowany projekt, poprzez zajęcia praktyczne, pozwoli dzieciom wykreować lub rozwinąć zainteresowanie technologiami cyfrowymi, które w przyszłości zwiększy szanse i motywacje dzieci na głębsze poznanie tego obszaru wiedzy.
Dodatkowo, zajęcia z programowania uczą przywiązania do szczegółów, precyzji, wytrwałości, logicznego rozumowania oraz wnioskowania. Czyli umiejętności potrzebnych wszystkim na każdym etapie życia.
Harmonogram zajęć znajduje się w załączniku "Harmonogram zajęć.pdf".
W semestrze letnim (marzec-czerwiec) oraz zimowym (wrzesień-grudzień), zajęcia odbywają się raz w tygodniu. Podczas Zimy w Mieście oraz Lata w Mieście, zajęcia odbywają się codziennie od poniedziałku do piątku.
Jedne zajęcia trwają 1,5h (dwie godziny lekcyjne).
Grupy wiekowe: 8-10 lat, 11-13 lat, 14-17 lat.
Grupy do 10 osób.
Dwie młodsze grupy będą programować w Scratchu oraz Minecrafcie, grupy najstarsze w Pythonie. Część z tematów realizowanych podczas każdego turnusu (ich realizacja i szczegółowość zależy od wieku uczestników): czym jest programowanie, arytmetyka w systemie binarnym, algebra Boolowska, czym jest algorytm, czym są dane oraz struktury danych, zdarzenia, zmienne, pętle, funkcje.
Integralną częścią zajęć dla dzieci z dwóch młodszych grup ma być fabuła, zróżnicowana forma zajęć (ćwiczenia na koncentrację, zagadki logiczne w trakcie zajęć) oraz gamifikacja (realizacja zadań będzie prowadziła do zbierania przez dzieci punktów/odznak itp.).
Instruktor musi być nauczycielem/wykładowcą informatyki lub zawodowym programistą lub studentem co najmniej drugiego roku studiów technicznych po przeszkoleniu informatycznym oraz pedagogicznym. Przy zakładanej liczbie grup, przez cały czas trwania projektu może być zatrudnionych jednocześnie od 4 do 8 instruktorów. Rekrutacja: prowadzona będzie przez kierownika projektu, wspólnie z ekspertami, sprawdzana będzie dostępność czasowa kandydata, umiejętności programistyczne oraz pedagogiczne. Rekrutowane będą osoby, których poziom wiedzy będzie wystarczający, aby po przeszkoleniu mogli efektywnie prowadzić zajęcia.Rekrutacja osoby prowadzącej zajęcia:taka sam forma jak przy instruktorach. Rekrutacja pozostałych pracowników: na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej.
Uzasadnienie dla realizacji projektu
Projekt jest kierowany do dzieci uzdolnionych oraz dzieci mających problemy z naukami ścisłymi. Dzieci w wieku od szkoły podstawowej do szkoły średniej.
5 szkół z terenu Ursynowa Południowego wyraziło chęć uczestnictwa w projekcie i wyraziło akceptację warunku ogólnodostępności.
Kilka z zainteresowanych szkół wyraziło zadowolenie, że taki projekt ma szanse zostać zrealizowany ze względu na fakt niskiej dostępności tego typu zajęć dla dzieci z ich okolicy spowodowanej wysoką ceną analogicznych zajęć prowadzonych komercyjnie (koszt podobnych zajęć to 700-900zł za semestr).
Doprowadzając niniejszy projekt do realizacji, około 800 dzieci na Ursynowie Południowym będzie mogło odbyć semestralny kurs programowania za darmo!
Wstępny kosztorys projektu wraz z wyszczególnieniem jego składowych
Sumy kosztów z kolejnych kategorii:
Koszt poprowadzenia wszystkich zajęć: 323 760134 800,00 zł
Koszt zakupu sprzętu: 92 90354 840,00 zł
Wynagrodzenia pracowników (innych niż instruktorzy): 162 135 000,00 zł
Pozostałe koszty miesięczne: 29 40023 000,00 zł
Pozostałe koszty jednorazowe: 10 5005 000,00 zł
Szczegółowy kosztorys jest w załączniku "Kosztorys południe.pdf"
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE