Zaprogramuj swoją przygodę - kurs programowania dla dzieci i młodzieży - Ursynów Południowy
Dzielnica
Ursynów
Charakter projektu
Lokalny , Ursynów
Lokalizacja projektu
Szkoła Podstawowa nr 340Szkoła Podstawowa nr 336
Szkoła Podstawowa nr 16
Szkoła Podstawowa nr 47
Szkoła Podstawowa nr 6
Istotne informacje o lokalizacji
Wynajem sal lekcyjnych w wymienionych szkołach bez komputerów w godzinach pozalekcyjnych.
Klasyfikacja projektu
- edukacja
- pomoc społeczna
Potencjalni odbiorcy projektu
- dzieci
- młodzież
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez ogół mieszkańców
Zajęcia są dostępne dla wszystkich dzieci z Ursynowa.
Zajęcia odbywają się po lekcjach w godzinach od 16:00 do 20:00. Szczegółowe godziny zajęć zostaną ustalone z dyrektorami szkół w zależności od dostępności sal.
W trakcie roku powstanie 6 turnusów:
1. semestr letni
2. Lato w Mieście (4 turnusy)
3. semestr zimowy
Każde dziecko będzie mogło uczestniczyć w jednym turnusie co zwiększy dostępność.
Dwie nieobecności na zajęciach wykluczają uczestnika i zwalniają miejsce dla pierwszej osoby z listy rezerwowej.
Szacuje się, że w projekcie weźmie udział do 790 dzieci, a każde będzie mogło odbyć pełny semestr zajęć (od 10 do 14 zajęć).
Zapisy będą prowadzone przez wykonawcę mailowo i telefonicznie.
Pełny opis projektu
Celem projektu jest zainteresowane dzieci technologią oraz krzewienie podstaw wiedzy z zakresu informatyki, a w szczególności wiedzy z zakresu programowania, logiki, algorytmiki, struktur danych.
Krzewienie wiedzy z zakresu informatyki, a w szczególności wiedzy z zakresu programowania ma niezwykle ważne znaczenie w dzisiejszym świecie, gdzie technologia cyfrowa wkracza w kolejne dziedziny życia. Brak zrozumienia jej, może prowadzić do tak zwanego "wykluczenia cyfrowego".
Jest to szczególnie ważne dla młodych ludzi od których, wchodzących w dorosłe życie, będzie wymagana jeszcze głębsza znajomość i biegłe poruszanie się w cyfrowym świecie.
Proponowany projekt, poprzez zajęcia praktyczne, pozwoli dzieciom wykreować lub rozwinąć zainteresowanie technologiami cyfrowymi, które w przyszłości zwiększy szanse i motywacje dzieci na głębsze poznanie tego obszaru wiedzy.
Dodatkowo, zajęcia z programowania uczą przywiązania do szczegółów, precyzji, wytrwałości, logicznego rozumowania oraz wnioskowania. Czyli umiejętności potrzebnych wszystkim na każdym etapie życia.
Harmonogram zajęć znajduje się w załączniku "Harmonogram zajęć.pdf".
W semestrze letnim (marzec-czerwiec) oraz zimowym (wrzesień-grudzień), zajęcia odbywają się raz w tygodniu. Podczas Lata w Mieście, zajęcia odbywają się codziennie od poniedziałku do piątku.
Jedne zajęcia trwają 1,5h (dwie godziny lekcyjne).
Grupy wiekowe: 8-10 lat, 11-13 lat, 14-17 lat.
Grupy do 10 osób.
Dwie młodsze grupy będą programować w Scratchu oraz Minecrafcie, grupy najstarsze w Pythonie. Część z tematów realizowanych podczas każdego turnusu (ich realizacja i szczegółowość zależy od wieku uczestników): czym jest programowanie, arytmetyka w systemie binarnym, algebra Boolowska, czym jest algorytm, czym są dane oraz struktury danych, zdarzenia, zmienne, pętle, funkcje.
Integralną częścią zajęć dla dzieci z dwóch młodszych grup ma być fabuła, zróżnicowana forma zajęć (ćwiczenia na koncentrację, zagadki logiczne w trakcie zajęć) oraz gamifikacja (realizacja zadań będzie prowadziła do zbierania przez dzieci punktów/odznak itp.).
Instruktor musi być nauczycielem/wykładowcą informatyki lub zawodowym programistą lub studentem co najmniej drugiego roku studiów technicznych po przeszkoleniu informatycznym oraz pedagogicznym. Przez cały czas trwania projektu może być zatrudnionych jednocześnie od 4 do 8 instruktorów. Rekrutacja instruktorów/osoby prowadzącej: prowadzona będzie przez kierownika projektu, wspólnie z ekspertami, sprawdzane będą umiejętności programistyczne oraz pedagogiczne. Rekrutowane będą osoby, których poziom wiedzy będzie wystarczający, aby po przeszkoleniu mogli efektywnie prowadzić zajęcia, pedagogiczne. Rekrutacja pozostałych pracowników: rozmowa kwalifikacyjna.
Uzasadnienie dla realizacji projektu
Projekt jest kierowany do dzieci uzdolnionych oraz dzieci mających problemy z naukami ścisłymi. Dzieci w wieku od szkoły podstawowej do szkoły średniej.
5 szkół z terenu Ursynowa Południowego wyraziło chęć uczestnictwa w projekcie i wyraziło akceptację warunku ogólnodostępności.
Kilka z zainteresowanych szkół wyraziło zadowolenie, że taki projekt ma szanse zostać zrealizowany ze względu na fakt niskiej dostępności tego typu zajęć dla dzieci z ich okolicy spowodowanej wysoką ceną analogicznych zajęć prowadzonych komercyjnie (koszt podobnych zajęć to 700-900zł za semestr).
Doprowadzając niniejszy projekt do realizacji, około 800 dzieci na Ursynowie Południowym będzie mogło odbyć semestralny kurs programowania za darmo!
Wstępny kosztorys projektu wraz z wyszczególnieniem jego składowych
Sumy kosztów z kolejnych kategorii:
Koszt poprowadzenia wszystkich zajęć: 134 800,00 zł
Koszt zakupu sprzętu: 54 840,00 zł
Wynagrodzenia pracowników (innych niż instruktorzy): 135 000,00 zł
Pozostałe koszty miesięczne: 23 000,00 zł
Pozostałe koszty jednorazowe: 5 000,00 zł
Szczegółowy kosztorys jest w załączniku "Kosztorys południe.pdf"
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE