Autor projektu - zmiany z 2020-01-19 20:15:19
Powrót do projektu

Zieleń zamiast betonu, żywopłoty zamiast słupków

status: Zgłoszony


Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
dzielnicowy
Dzielnica:
Ursynów
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Kilkanaście głównych ulic Ursynowa.

Lokalizacje zostały umieszczone na mapie: https://drive.google.com/open?id=1dRbEv9gDUPovWU2znKp58R7v-6sxQteD&usp=sharing
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:

Dane projektu

Skrócony opis projektu:
Więcej zieleni czy więcej betonu? Wybór wydaje się oczywisty!

Przy wielu ulicach na Ursynowie można znaleźć zupełnie niepotrzebnie zabetonowane połacie. Zamiast betonu można posadzić krzewy i byliny, a zamiast słupków – niskie żywopłoty. Tam, gdzie tworzą się kałuże, można utworzyć ogrody deszczowe, które będą zbierać wodę z jezdni i chodników.
Opis projektu:
Projekt obejmuje 18 lokalizacji na wszystkich głównych ulicach Ursynowa. Łącznie dzięki temu uda się utworzyć ponad ćwierć hektara nowej zieleni. Zieleń, oprócz tego że poprawia wygląd ulicy, łagodzi też upały i przyjmuje wodę, sprawiając że życie w mieście jest bardziej znośne. Dodatkowo, niektóre lokalizacje są obecnie wykorzystywane do dzikiego i niezgodnego z przepisami parkowania, często niebezpiecznego dla pieszych (projekt nie zakłada likwidacji prawidłowych miejsc parkingowych).

Dobór zastosowanej zieleni będzie zależał od lokalizacji. Tam, gdzie konieczne jest zapewnienie widoczności, pojawią się tylko niskie krzewy i byliny. W innych lokalizacjach możliwe są żywopłoty, krzewy kwitnące itd. W kilku lokalizacjach warto rozważyć tzw. ogród deszczowy, czyli obniżony teren, który będzie zbierał i filtrował deszczówkę z ulicy.

Lista lokalizacji (mapa z lokalizacjami: https://drive.google.com/open?id=1dRbEv9gDUPovWU2znKp58R7v-6sxQteD&usp=sharing).

1. al. KEN (osłupkowany teren między przystankiem Metro Stokłosy 04 a budynkiem nr 88) – 75 m kw.

2. Puławska (fragment wyspy na skręcie w prawo w Pileckiego + resztki po parkingu przy Romera) – 230 m kw.

3. Rodowicza „Anody” (dwa asfaltowe placki po obu stronach południowego wjazdu do SGGW) – 170 m kw.

4. Belgradzka (mini ogrody deszczowe zamiast plastikowych wysepek przy 2 przejściach dla pieszych między Lanciego i Rosoła) – 150 m kw.

5. Belgradzka (osłupkowany połać kostki na końcu zatoki przystanku Lanciego 01) – 75 m kw.

6. Belgradzka (dziki parking między przystankiem Metro Natolin 02 a blokiem Belgradzka 48, do którego samochody dojeżdżają po chodniku, zagrażając pieszym – zamiast tego można legalnie parkować na jezdni) – 350 m kw.

7. Belgradzka (placek asfaltu przed przejściem dla pieszych przy przystanku Braci Wagów, wykorzystywany do niebezpiecznego dla pieszych parkowania na dziko) – 70 m kw.

8. Gandhi/Cynamonowa (część wielkiego asfaltowego placu przy przystanku Polinezyjska 03 i przy Fortepianie) – 2x150 m kw.

9. Dereniowa (osłupkowana połać kostki w pobliżu przejścia przy KFC i przy przystanku Warchałowskiego 02 do częściowej rozbiórki, zamiast słupków i łańcuchów można posadzić żywopłot) – 2x140 m kw.

10. Cynamonowa (część asfaltowego placu na południe od przystanku Szolc-Rogozińskiego 01) – 50 m kw.

11. Cynamonowa (płyty chodnikowe – pozostałość po dawnym parkingu przy Polinezyjskiej 10a. Obecnie parkowanie jest przeniesione na jezdnię, należy pozostawić możliwość dojścia do niego) – 150 m kw.

12. Kiedacza (osłupkowane narożniki skrzyżowania z Kopcińskiego) – 75 m kw.

13. Kiedacza (betonowy obszar 10 m od przejścia dla pieszych przy przystanku Kopcińskiego, na którym parkowanie jest zabronione) – 90 m kw.

14. Jastrzębowskiego (dziki parking na wysokości Zamiany 6, w kierunku al. KEN, blokujący chodnik) – 200 m kw.

15. Bartoka (osłupkowany teren przy przejściu koło Symfonii 5) – 70 m kw.

16. Romera (chodnik za zebrą + pas dzielący za rondem Geografów w stronę Puławskiej, gdzie zamiast kostki i płotu można zrobić żywopłot) – 240 m kw.

17. Romera (osłupkowany teren przy przejściu koło przychodni) – 120 m kw.

18. Stryjeńskich (zbędny podwójny chodnik na wysokości kościoła) - 260 m kw.
Projektowanie uniwersalne:
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu:
Wytypowane fragmenty betonu i asfaltu są dziś zupełnie bezużyteczne (jeżeli są ogrodzone słupkami) lub szkodliwe (jeżeli parkują na nich auta zasłaniające pieszych). Zastąpienie ich zielenią ma liczne zalety:

- zieleń poprawia wygląd miasta i sprawia, że żyje się w nim przyjemniej

- zieleń poprawia jakość powietrza, łagodzi upały, pochłania nadmiar wody w czasie ulewy

- w kilku miejscach posadzenie zieleni poprawi bezpieczeństwo, uniemożliwiając parkowanie w miejscach nielegalnych, ograniczające widoczność pieszych.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu:
  • komunikacja publiczna i drogi
  • ochrona środowiska
  • przestrzeń publiczna
  • zieleń miejska
Potencjalni odbiorcy projektu:
  • młodzież
  • dorośli
  • seniorzy

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu:
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
400 000,00 zł

Dokumenty

Załączniki
  • mapa.jpg
  • 1 ken.jpg
  • lokalizacje 1,2,3 - KEN, Puławska, Anody.jpg
  • lokalizacje 4,5,6 - Belgradzka.jpg
  • lokalizacje 7,9 - Belgradzka, Dereniowa.jpg
  • lokalizacje 8,12,13 - Gandhi, Kiedacza.jpg
  • lokalizacje 10,11,18 - Cynamonowa, Stryjeńskich.jpg
  • lokalizacje 14,15,16,17 - Jastrzębowskiego, Bartoka, Romera.jpg