Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniu Ogrodowej i Wroniej
Lokalizacja na mapie
długość geograficzna: 20.984069108963szerokość geograficzna: 52.237489924603
Dzielnica
Wola
Charakter projektu
Lokalny , Wola
Lokalizacja projektu
skrzyżowanie Ogrodowa/WroniaIstotne informacje o lokalizacji
Klasyfikacja projektu
- komunikacja/drogi
Potencjalni odbiorcy projektu
- seniorzy
- osoby z niepełnosprawnością
- rodziny z dziećmi
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez ogół mieszkańców
Projekt ułatwi pokonywanie skrzyżowania i poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
Pełny opis projektu
Obecnie na skrzyżowaniu ulic Ogrodowej i Wroniej wyznaczone są przejścia dla pieszych tylko przez 2 z 4 ramion skrzyżowania. Część krawężników jest obniżona, a część nie. Skrzyżowanie jest bardzo rozległe - średnica tarczy skrzyżowania wynosi ponad 20 m. Mimo, że w nowych biurowcach są parkingi podziemne, nielegalnie parkujące samochody zastawiają skrzyżowanie, chodniki i przejścia dla pieszych. Czasem także jeżdżą po chodniku, by objechać słupki, rozganiając pieszych. Piesi przeciskają się między zaparkowanymi samochodami i wychodzą zza nich na jezdnię, szukając możliwości przejścia. Jest to duże utrudnienie i zagrożenie w szczególności dla dzieci (kompletnie niewidocznych zza samochodu), rodziców z dziećmi w wózkach (którzy często muszą przejść spory kawałek po jezdni zanim znajdą między samochodami lukę umożliwiającą dostanie się z wózkiem na chodnik), osób starszych i niepełnosprawnych.
Proponuję uporządkowanie skrzyżowania poprzez wykonanie tzw. uszu Myszki Miki - poszerzeń chodników, zmniejszających rozmiar skrzyżowania. Szerokości wlotów powinny zostać dostosowane do warunków technicznych dróg publicznych - 5,5 m dla wlotów dwukierunkowych, 4,5 m dla wlotu jednokierunkowego (Ogrodowa od strony Żelaznej). Uporządkuje to ruch i ułatwi pieszym przekraczanie ulicy. Zmniejszenie rozmiaru skrzyżowania pozwoli też wygospodarować dodatkowe legalne miejsca parkingowe.
Wykonanie wyniesienia skrzyżowania.
Część powierzchni "uszu" można wykonać z ziemi zamiast nawierzchni twardej, w której można zasadzić niskie krzewy, a być może nawet drzewa. Dodatkowa zieleń przyuliczna byłaby bardzo pożądana, gdyż w tej część Woli brak dużych parków.
Przykłady rozwiązań "uszu" można zobaczyć w załączniku (Przyklady.pdf). Ze względu na konieczność uwzględnienia lokalizacji instalacji podziemnych, konkretne rozwiązanie może zostać wybrane na etapie opracowania dokumentacji technicznej.
W załączniku znajduje się również ilustracja stanu obecnego oraz schemat stanu docelowego (przejścia zostały na nim zaznaczone jedynie w celu wskazania miejsc, gdzie powinny zostać obniżone krawężniki - projekt nie przewiduje stosowania oznakowania, które ograniczałoby możliwości przechodzenia w innych miejscach).
Uzasadnienie dla realizacji projektu
Projekt uporządkuje ruchu i poprawi bezpieczeństwo na skrzyżowaniu. Ułatwi wszystkim pieszym pokonywanie przejść, a szczególnie osobom niepełnosprawnym i z wózkami. Z punktu widzenia widoczności, projekt jest szczególnie istotny dla dzieci, które mogą być całkowicie niewidoczne zza samochodu zaparkowanego na skrzyżowaniu.
Wstępny kosztorys projektu wraz z wyszczególnieniem jego składowych
Budowa ok. 200 m2 chodnika x 80 zł/m2 = 16000 zł.
Uzupełnienie brakujących słupków - ok. 20 szt. * 100 zł = 2000 zł Ewentualnie przebudowa kolidujących elementów odwodnienia Dokumentacja: 5000 zł
Wyniesienie tarczy skrzyżowania
Dokumentacja projektowa
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE