Koordynator w Zarządzie Dróg Miejskich - zmiany z 2021-05-04 09:23:54
Powrót do projektu

Rowerem dwukierunkowo po całej Warszawie

status: Trwa ocena


Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Dzielnica:
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Ulice jednokierunkowe - wykaz ulic w załączniku.
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Ulic w dzielnicach m. st. Warszawy: Wilanów, Wawer, Ochota, Bielany, Praga-Południe, Śródmieście, Bemowo, Wola, Mokotów. wykaz ulic w załączniku.

Dane projektu

Skrócony opis projektu:
Wprowadzenie możliwości jazdy rowerem w obu kierunkach, czyli tzw. kontraruchu rowerowego, na wybranych jednokierunkowych ulicach w Warszawie.
Opis projektu:
Projekt zakłada umożliwienie jazdy rowerem w obu kierunkach (tzw. kontraruch rowerowy) na jednokierunkowych ulicach w Warszawie. Będą to ulice, na których nie jest konieczna modyfikacja sygnalizacji świetlnej. Głównym elementem projektu jest dodanie tabliczek "Nie dotyczy rowerów" pod znakami pionowymi, ewentualnie dodanie oznakowania poziomego. Zmiany nie powinny się wiązać z likwidacją możliwości parkowania. Do zmiany przewidzianych jest 55 odcinków ulic. Pełen wykaz ulic w poszczególnych dzielnicach został przedstawiony w załączniku do projektu.
Projektowanie uniwersalne:
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu:
Dopuszczenie jazdy rowerem w obu kierunkach na jezdniach jednokierunkowych jest rozwiązaniem bezpiecznym i szeroko stosowanym w wielu miastach na świecie, a także w Polsce. Proponowane fragmenty ulic mają status dróg lokalnych, są to zazwyczaj krótkie odcinki, gdzie samochody nie rozwijają dużych prędkości. Jadący w przeciwnym do wyznaczonego kierunku rowerzysta dobrze widzi jadące z naprzeciwka samochody, jednocześnie jest dobrze widoczny dla kierowcy. Jazda w dowolnym kierunku pozwala skrócić trasę przejazdu, a także ominąć jezdnie o dużym natężeniu ruchu. Jednocześnie jest to rozwiązanie tanie, gdyż nie wymaga prac budowlanych, a jedynie modyfikacji oznakowania drogowego.

Warszawa posiada około 1/3 ulic jednokierunkowych z kontraruchem. Projekt pozwoli wprowadzić zmiany na kolejnych.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu:
  • komunikacja publiczna i drogi
  • przestrzeń publiczna
Potencjalni odbiorcy projektu:
  • młodzież
  • dorośli
  • seniorzy

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu:
Wprowadzenie kontraruchu rowerowego na 55 ulicach: 1 136 550 zł
Szacunkowy koszt realizacji projektu:
1 136 550,00 zł

Dokumenty

Załączniki
  • lista_ulic.pdf