Wydział Bezpieczeństwa Publicznego w Biurze Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego - zmiany z 2022-04-25 11:40:19
Powrót do projektu

Robimy porządek w Warszawie - kupujemy nowe blokady dla Straży Miejskiej

status: ZgłoszonyTrwa ocena


Lokalizacja

Poziom zgłaszanego projektu:
ogólnomiejski
Dzielnica:
Lokalizacja projektu - ulica i nr / rejon ulic w Warszawie:
Cały obszar m.st. Warszawy.
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:

Dane projektu

Skrócony opis projektu:
Projekt polega na zakupie ponad 300 365 blokad na koła na rzecz Straży Miejskiej m.st. Warszawy. Obecnie, w większości przypadków, Strażnicy strażnicy miejscy pod nieobecność sprawcy wykonują zdjęcia źle zaparkowanego pojazdu, a następnie blisko połowa takich zdjęć jest umarzana - sprawcy pozostają nieukarani. Projekt pozwoli, żeby niemal każda interwencja kończyła się ukaraniem na miejscu albo odholowaniem pojazdu.
Opis projektu:
Trudno mówić o skutecznej walce miasta z zastawianiem chodników i zakazów, jeśli według danych na 2020 r., ponad 45% spraw wszczętych na skutek wykonanych przez Strażników Miejskich strażników miejskich zdjęć źle zaparkowanych pojazdów jest umarzana i sprawcy pozostają nieukarani. Wyposażenie Strażników Miejskich w ponad 300 Straży Miejskiej m.st. Warszawy w 365 nowoczesnych urządzeń do blokowania kół pozwoli, żeby Strażnicy strażnicy miejscy w prawie wszystkich przypadkach podejmowania interwencji wobec pojazdów, których nie można usunąć drogą odholowania na parking depozytowy, zakładali blokady, zamiast wykonywania wyżej opisanych tzw. "fotowezwań". Sprawca wykroczenia/właściciel będzie musiał zgłosić się do Straży Miejskiej m.st. Warszawy sam, żeby uwolnić od blokady koło swojego pojazdu - to oznacza, że kierowca zostanie ukarany za wykroczenie na miejscu! Dzięki temu zostaną zaoszczędzone duże pieniądze, które były wydawane na obsługę tzw. "fotowezwań" (choćby koszty obsługi pocztowej), większy odsetek sprawców ujawnionych wykroczeń zostanie ukaranych, spadnie odsetek umorzeń, a same blokady będą pełniły funkcję prewencyjną - inni kierowcy widząc je na kołach innych pojazdów, będą mieli świadomość, iż dane miejsca są patrolowane przez funkcjonariuszy i ryzyko mandatu jest wysokie. Dotychczas, po wykonanych przez Strażników strażników miejskich zdjęciach nie pozostawał żaden ślad - Strażnicy strażnicy miejscy od lat nie pozostawiają wezwań za wycieraczkami, jedynie wysyłają je pocztą.



Należy podkreślić, że proponowany przez nas nowoczesny model urządzenia do blokowania kół to tzw. "szczypce", które są skutecznie używane przez inne Straże Miejskie np. Straż Miejską miasta Szczecin. Ich zaletą jest to, że są małe, więc ich sporą liczbę można zapakować do bagażnika zwykłego samochodu osobowego - obecnie stosowane blokady przez warszawską Straż Miejską zajmują sporo miejsca i w praktyce są w nie wyposażone jedynie patrole poruszające się większymi pojazdami. W blokady tzw. "szczypce" można byłoby wyposażyć każdy zmotoryzowany patrol. Ponadto "szczypce" niedużo ważą, więc ich zakładanie nie będzie tak uciążliwe dla funkcjonariuszy, jak zakładanie aktualnie stosowanego modelu.



Dlaczego akurat ponad 300 365 blokad? Według raportu Straży Miejskiej m.st. Warszawy, w roku 2021 Strażnicy strażnicy wykonywali średnio około 365 tzw. "fotowezwań" dziennie, więc zakup ponad 300 365 blokad mógłby z nawiązką zastąpić wykonywanie znaczącej części tychże "fotowezwań".
Projektowanie uniwersalne:
Tak
Uzasadnienie realizacji projektu:
Za sprawą projektu spodziewane jest zmniejszenie problemu z uciążliwym nieprawidłowym parkowaniem, gdyż znacząco zwiększy się nieuchronność kary oraz, za sprawą opisanej funkcji prewencyjnej blokad, większa część kierowców zostanie zniechęcona do popełniania wykroczeń.



Dzięki projektowi poruszanie się po mieście stanie się bezpieczniejsze i mniej uciążliwe dla pieszych, przede wszystkim osób niepełnosprawnych, seniorów, matek z dziecięcymi wózkami i samych dzieci, ale również dla kierowców, którzy często spotykają się z zastawionymi skrzyżowaniami oraz parkowaniem w miejscach zabronionych na jezdni. Ponadto wzrośnie ogólny poziom porządku i bezpieczeństwa publicznego.

Charakterystyka

Kategoria tematyczna projektu:
  • komunikacja publiczna i drogi
  • przestrzeń publiczna
  • porządek publiczny
Potencjalni odbiorcy projektu:
  • dzieci
  • młodzież
  • dorośli
  • seniorzy
  • osoby z niepełnosprawnością
  • kierowcy
  • piesi

Kosztorys

Kosztorys realizacji projektu:
Kosztorys projektu:

365 szt. x 200 zł = 73 000 zł

Kosztorys uwzględnia również oznakowanie graficzne w formie naklejki prostokątnej, aby mieszkańcy wiedzieli, że projekt powstał w ramach budżetu obywatelskiego.
Szacunkowy koszt realizacji projektu: 100
73 000,00 zł

Dokumenty

Załączniki
  • image0.jpeg