BIAŁOŁĘCKA INTEGRACJA MIĘDZYPOKOLENIOWA, CZYLI WSPÓLNA ZABAWA I NAUKA DZIADKA I WNUKA
Lokalizacja na mapie
długość geograficzna: 20.968930721283szerokość geograficzna: 52.330461335129
Dzielnica
Białołęka
Charakter projektu
Lokalny , Białołęka
Lokalizacja projektu
Dziatwy 6Istotne informacje o lokalizacji
Przy ul. Dziatwy 6 mieszczą się Społeczna Szkoła Podstawowa nr 2 STO i Społeczne Gimnazjum nr 333 STO. Infrastruktura zespołu ww. szkół i wyposażenie sal lekcyjnych zostanie wykorzystane w trakcie realizacji projektu.
Klasyfikacja projektu
- edukacja
Potencjalni odbiorcy projektu
- dzieci
- seniorzy
Zasady korzystania z efektu realizacji projektu przez ogół mieszkańców
Warsztaty integracyjne oparte na praktykowanych w Europie metodach edukacji międzypokoleniowej mają charakter otwarty. Mogą być na nie zgłoszone dzieci w wieku 5-12 z Białołęki z babcią lub dziadkiem (jako dorosłym opiekunem). Warsztaty odbędą się w dziesięć sobót w okresie 11 marca - 3 czerwca 2017r. w godz. 10-14. By dziecko wraz z seniorem rodziny mogło wziąć udział w dziesięcioczęściowym cyklu warsztatów lub w wybranym warsztacie, wystarczy zgłosić je telefonicznie lub zapisać osobiście w sekretariacie szkoły ul. Dziatwy 6.
Pełny opis projektu
Warsztaty integracyjne mają na celu jednoczesną aktywizację dzieci i seniorów, którzy poprzez wspólną naukę i zabawę poznają siebie, swoje mocne i słabe strony, podobieństwa i różnice między przedstawicielami różnych pokoleń, charakterystyczne dla nich odmienne rozumienie świata, uczą się ze sobą efektywnie współpracować podczas realizacji wspólnych zabaw i zadań, kształtują w sobie inteligencję emocjonalną i tolerancję na postawy osób w innym wieku, a także pogłębiają umiejętność komunikacji międzypokoleniowej. Warsztaty stanowią okazję do spotkania dziecka z babcią lub dziadkiem poza miejscem zamieszkania, a także do świadomego, pod nadzorem specjalistów z różnych dziedzin kształtowania relacji dziecko – senior. Na cykl 10 spotkań złożą się warsztaty o tematyce takiej jak:
1) 11 III – doświadczenia i eksperymenty z wykorzystaniem przedmiotów i substancji codziennego użytku,
2) 18 III – zabawy logopedyczne i emisja głosu,
3) 25 III – zajęcia plastyczne,
4) 1 IV – kreatywne rozwiązywanie problemów,
5) 8 IV – międzypokoleniowy teatr i pantomima z elementami podstawowych zadań aktorskich;
6) 22 IV – zabawy matematyczne i logiczne,
7) 6 V – zajęcia multimedialne i komputerowe,
8) 13 V – szachy i gry planszowe,
9) 27 V – międzypokoleniowa komunikacja bez przemocy,
10) 3 VI – zabawy z wykorzystaniem elementów historii lokalnej i kultury regionalnej połączone z pieszym rajdem do wybranych zabytkowych miejsc Białołęki.
Każdy warsztat będzie prowadzony przez innego szkoleniowca mającego doświadczenie w prowadzeniu zajęć z danej tematyki. W trakcie warsztatu oprócz szkoleniowca kierującego imprezą aktywni będą trzej animatorzy zabaw, czuwający nad prawidłową realizacją zadań, inicjujący zabawę, mobilizujący dzieci do uczestnictwa w zadaniach, wspierający radami seniorów. Warsztat będzie kończył się zadaniem kreatywnym służącym ewaluacji, w trakcie którego dziecko za pomocą innego narzędzia, w sposób adekwatny do wieku będzie mogło wyrazić, czego nauczyło się w danym dniu od dziadka/babci, czego dowiedziało się o nim/o niej, za co go/ją podziwia.
Uzasadnienie dla realizacji projektu
Problemem w dzisiejszych czasach są pogłębiające się różnice między przedstawicielami różnych generacji, nie tylko te wynikające z wieku czy doświadczenia oraz z odmiennej aktywności i zainteresowań dzieci i seniorów, ale także różnice intelektualne, psychiczne i emocjonalne, odmienności związane z używanym zasobem językowym, pojmowaniem historii i kultury, znajomością tradycji oraz osiągnięć nowoczesnych technologii. Różnice te wydają się szczególnie widoczne w perspektywie małej ojczyzny, jaką jest dzielnica, w której się mieszka, zwłaszcza że dziecko z racji wieku ogranicza często swoją perspektywę poznawczą do przestrzeni domu, przedszkola/szkoły, osiedla, dzielnicy. (Ciąg dalszy w załączniku nr 1 zamieszczonym w rubryce Załączniki).
Wstępny kosztorys projektu wraz z wyszczególnieniem jego składowych
Ze względu na obszerność kosztorysu cały kosztorys wraz w wyszczególnieniem jego składowych znajduje się w załączniku nr 2 w rubryce Załączniki.
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE